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Wir können nicht bestätigen, dass ein Ganztagsangebot zum Abbau von sozialen Unterschieden oder einer Verbesserung der Leistung führen würde ...

„Wir können nicht bestätigen, dass ein Ganztagsangebot zum Abbau von sozialen Unterschieden oder einer Verbesserung der Leistung führen würde.“

Univ.-Prof. Dr. Kai Maaz, Die Welt online am 22. Juni 2018

A majority of countries and economies that participated in PISA 2015 compensate disadvantaged schools with smaller classes and/or lower student-teacher ratios ...

„A majority of countries and economies that participated in PISA 2015 compensate disadvantaged schools with smaller classes and/or lower student-teacher ratios.“

OECD (Hrsg.), „PISA in Focus 85“ (Juni 2018), S. 2

Countries that compensate for disadvantage in schools with smaller classes do not have narrower performance gaps ...

„Countries that compensate for disadvantage in schools with smaller classes and lower student-teacher ratios do not, on average, have narrower performance gaps related to socio-economic status.“

OECD (Hrsg.), „PISA in Focus 85“ (Juni 2018), S. 4

Wirkung der Ganztagsschule auf die Kompetenzen von Schülern nicht nachweisbar ...

„Eine Wirkung der Ganztagsschule auf die Kompetenzen von Schülern ließ sich bisher nicht nachweisen, auch nicht bei Kindern aus sozial schwachen Familien.“

Univ.-Prof. DDr. Eckhard Klieme, Die Zeit online am 7. Februar 2018

Österreichs Studierendenschaft relativ repräsentativ zur Wohnbevölkerung ...

„Im europäischen Vergleich zählt Österreich […] zu den Ländern, in denen die Studierendenschaft relativ repräsentativ zur Wohnbevölkerung zusammengesetzt ist.“

BMBWF (Hrsg.), „Universitätsbericht 2017“ (2018), S. 35

Deutschland: Anteil an resilienten SchülerInnen gestiegen ...

„Die Analyse von PISA-Daten zeigt, dass es heute in Deutschland deutlich mehr Schülerinnen und Schüler gibt, die trotz eines eher bildungsfernen Elternhauses solide Kompetenzen in Lesen, Mathematik und Naturwissenschaften erwerben. Der Anteil dieser Schülerinnen und Schüler ist hierzulande im vergangenen Jahrzehnt so stark gewachsen wie in kaum einem anderen OECD-Land. Waren es im Jahr 2006 nur 25 Prozent, galten im Jahr 2015 schon 32,3 Prozent der sozioökonomisch benachteiligten Schülerinnen und Schüler als ‚resilient‘, was heißt, dass sie trotz ihres ungünstigen sozioökonomischen Hintergrunds im PISA-Test solide Leistungen zeigen.“

Vodafone Stiftung (Hrsg.), „Erfolgsfaktor Resilienz“ (2018), S. 3

In denselben neun Jahren ist der Anteil resilienter SchülerInnen in Österreich von 28 Prozent auf 23 Prozent zurückgegangen.

Faktoren, die ein positives Schul- und Unterrichtsklima stören und damit Resilienz behindern ...

Faktoren, die ein positives Schul- und Unterrichtsklima stören und damit Resilienz behindern

  • Die Schülerinnen und Schüler hören der Lehrerin/dem Lehrer nicht zu.
  • Im Klassenzimmer ist es oft laut, und es geht drunter und drüber.
  • Die Lehrerin/der Lehrer muss lange warten, bis die Schülerinnen und Schüler ruhig werden.
  • Die Schülerinnen und Schüler können nicht ungestört arbeiten.
  • Die Schülerinnen und Schüler fangen erst lange nach Beginn der Stunde an zu arbeiten.

Vodafone Stiftung (Hrsg.), „Erfolgsfaktor Resilienz“ (2018), S. 9

Resilient students attend schools with a positive school climate ...

„Our results reveal that resilient students attend schools with a positive school climate, i.e. schools where students and teachers work together in an orderly environment and student truancy is low.“

Prof. Dr. Tommaso Agasisti u. a., „Academic resilience“ (2018), S. 7

The highest shares of resilient students ...

„The highest shares of resilient students are found in Hong Kong (China) with 53 % and Macao (China) with 52 %.“

Prof. Dr. Tommaso Agasisti u. a., „Academic resilience“ (2018), S. 11

Students who do not speak the language of instruction at home ...

„Students who do not speak the language of instruction at home are only about half as likely to be resilient, compared to students who speak the language of instruction at home, after accounting for socio-economic status.“

Prof. Dr. Tommaso Agasisti u. a., „Academic resilience“ (2018), S. 25

The likelihood that disadvantaged students will be resilient is higher in schools where students report a good disciplinary climate ...

„Across the vast majority of education systems examined, the likelihood that disadvantaged students will be resilient is higher in schools where students report a good disciplinary climate, compared to schools with more disruptive environments, even after accounting for differences in student and school socio-economic status and other factors associated with resilience. Attending orderly classes in which students can focus and teachers provide well-paced instruction is beneficial for all students, but particularly so for the most vulnerable students.“

Prof. Dr. Tommaso Agasisti u. a., „Academic resilience“ (2018), S. 34

Macao und Japan: Systems where advantaged and disadvantaged children are equally likely to attend high quality early years settings ...

Macao und Japan: „The impact of high quality early years provision is well proven, with the greatest impact being for children from disadvantaged backgrounds. Yet, in many systems around the world, children from disadvantaged homes are the least likely to engage in such provision, due to issues of funding and access. By contrast, Macao and Japan – two of the high performing, high equity systems listed above – stand out as systems where advantaged and disadvantaged children are equally likely to attend high quality early years settings.“

Dr. John Jerrim u. a., „Educational disadvantage: how does England compare?“ (2018), S. 25

Hollands „extended schools“...

„In the Netherlands, extended schools include other services for children, such as childcare providers, health and welfare services, and sports and cultural institutions. These schools mostly serve disadvantaged students. The purpose of this cooperation is to promote children’s development by offering them help where necessary with problems at school or in their home setting, as well as by offering additional activities (e.g., culture, sport), with which they normally have little contact; and in some cases, additional instruction.

Dr. John Jerrim u. a., „Educational disadvantage: how does England compare?“ (2018), S. 36

Die AbsolventInnen des englischen Schulwesens gehören international zu den leistungsschwächsten ...

„In England in 2012 approaching one-third (29 %) of 16-24 year-olds had weak basic skills in the sense of numeracy and/or literacy below Level 2 in the PIAAC survey, one of the highest levels among OECD countries in the survey, and three times the level of a strong performer like the Netherlands (9 %) and substantially more than – say – Germany (19 %). While those from less advantaged family backgrounds are everywhere more likely to suffer from weak basic skills, this factor of inheritance is stronger in England than in most other countries.“

OECD (Hrsg.), „Apprenticeship in England, United Kingdom“ (2018), S. 92

Österreich: 77 % of the children of natives move upward if their parents have only compulsory education, compared to only 51 % among the offspring of immigrants ...

Österreich: „Not only do those from Turkey and the former Yugoslavia achieve lower levels of education, but their children are also less likely than other groups to be upwardly mobile and achieve a higher level of education than their parents. 77 % of the children of natives move upward if their parents have only compulsory education, compared to only 51 % among the offspring of immigrants.“

OECD (Hrsg.), „Catching Up? Country Studies on Intergenerational Mobility and Children of Immigrants“ (2018), S. 12

Österreichs besondere Situation ...

„While the sons of immigrants (both Turkish and Yugoslav) are more likely to obtain a higher level of education compared to their parents than natives’ sons, the daughters of immigrants are less likely than the daughters of native-born parents to be upwardly mobile. 63 % of daughters of native-born parents compared to only 46 % of the daughters of immigrants obtain a higher level of education than their mothers.“

OECD (Hrsg.), „Catching Up? Country Studies on Intergenerational Mobility and Children of Immigrants“ (2018), S. 12

Bildungsaufstieg mit und ohne Migrationshintergrund ...

„The probability of achieving an apprenticeship certificate is 61 % for those of native descent if the highest level of the parents’ education is at most compulsory schooling, compared to just 37 % among the native children of immigrants.“

OECD (Hrsg.), „Catching Up? Country Studies on Intergenerational Mobility and Children of Immigrants“ (2018), S. 12

Gesamtschulland Schweden ...

„There is a significant and positive relationship between the educational attainment of parents and their children in Sweden.“

OECD (Hrsg.), „Catching Up? Country Studies on Intergenerational Mobility and Children of Immigrants“ (2018), S. 122

In the Netherlands, young children, especially those from disadvantaged backgrounds, are entitled to receive language-development support ...

„In the Netherlands, young children, especially those from disadvantaged backgrounds, are entitled to receive language-development support. These children can participate in early childhood and education targeted programmes that provide support before and during the first years of school. All toddlers (2.5 to 4 years old) who are part of this programme receive 10 hours of language development per week. For the rest of the day, targeted toddlers attend the same early childhood and education programme as their non-targeted peers.“

OECD (Hrsg.), „The Resilience of Students with an Immigrant Background“ (2018), S. 271

For children from disadvantaged backgrounds, adversities begin to accumulate before they are born ...

„For children from disadvantaged backgrounds, adversities begin to accumulate before they are born. […] Steep socioeconomic gradients in cognitive, linguistic, and early literacy development help determine school outcomes. Language and cognitive gaps are evident before a child’s first birthday.“

The World Bank (Hrsg.), „Learning to Realize Education's Promise“ (2018), S. 78

In France, the difference in science performance on the 2015 PISA between the richest and the poorest students was 115 points ...

„In France, the difference in science performance on the 2015 PISA between the richest and the poorest students was 115 points. […] A 100-point difference in PISA scores is roughly equivalent to three years of schooling.“

The World Bank (Hrsg.), „Learning to Realize Education's Promise“ (2018), S. 78

Leistungskluft mit 10 ...

„Bedrückend ist die zunehmende Leistungskluft zwischen Kindern von Eltern mit maximal Pflichtschulabschluss und Akademikerkindern. Diese Differenz beträgt derzeit im Mittel 96 Punkte, was rund drei bis vier Lernjahren entspricht. […] Damit scheitern die Volksschulen bei ihrer wichtigsten schulischen und demokratischen Aufgabe: dem Ausgleich unterschiedlicher Startbedingungen.“

Mag. Dr. Wolfgang Feller, Projektleiter Bildung der „Agenda Austria“, Der Standard online am 28. Dezember 2017

Herkunft, Muttersprache oder finanzielle Situation und Bildungsgrad der Familie als prägende Faktoren ...

„Nur 10 bis 15 Prozent der Unterschiede lassen sich überhaupt auf Strukturen in der Schule zurückführen. Viel prägender sind Faktoren wie Herkunft, Muttersprache oder finanzielle Situation und Bildungsgrad der Familie. Wenn man also wirklich weniger Ungleichheit in der Gesellschaft schaffen will, muss man beginnen, auch Vermögen radikaler umzuverteilen.“

Univ.-Prof. Dr. Stefan Hopmann, progress-online.at am 21. Juni 2017

Von wegen „Bildung wird in Österreich besonders stark vererbt“ ...

In Wahrheit stammen in Österreich verglichen mit anderen Ländern relativ viele Studierende aus Elternhäusern, in denen weder Vater noch Mutter einen akademischen Abschluss haben, nämlich rund 67 Prozent. [] Damit liegt Österreich im europäischen Vergleich sehr gut.

Agenda Austria, Presseaussendung vom 5. Mai 2017

Längst eindeutig widerlegt ...

„Die Idee, dass man durch eine Einheitsschule mehr soziale Gerechtigkeit oder Bildungsgerechtigkeit schaffen könnte, ist längst eindeutig widerlegt worden. Helmut Fend hat mit Bedauern festgestellt, dass es keine Unterschiede zwischen einem gegliederten und einem Einheitsschulsystem bezüglich der sozialen Gerechtigkeit gibt.“

Univ.-Prof. Dr. Rainer Dollase, „Profil“ (Zeitung des dphv) vom März 2017, S. 32

In Finnland gibt es so wenig Arbeiterkinder an den Unis wie nirgends sonst ...

„In Finnland gibt es so wenig Arbeiterkinder an den Unis wie nirgends sonst in der Europäischen Union, trotz eines lückenlosen Gesamtschulsystems.“

Univ.-Prof. Dr. Rainer Dollase, „Profil“ (Zeitung des dphv) vom März 2017, S. 32

Leseleistung 10-Jähriger stark vom Bildungsniveau der Eltern abhängig ...

„So erreichen Kinder, die zumindest einen Elternteil mit einem universitären Abschluss haben, im Schnitt 573 Punkte, während Kinder von Eltern mit maximal Pflichtschulabschluss 477 Punkte erreichen. Die Differenz zwischen diesen beiden Gruppen beträgt somit 96 Punkte (statistisch signifikant), was mehr als einer Kompetenzstufe und damit etwa 3–4 Lernjahren entspricht.“

BIFIE (Hrsg.), „PIRLS 2016. Die Lesekompetenz am Ende der Volksschule. Erste Ergebnisse“ (2017), S. 67

Der Abstand ist im letzten Jahrzehnt von 79 auf 96 Punkte angewachsen.

Deutlicher Zusammenhang zwischen den Bildungsabschlüssen der Eltern und der Leseleistung der Kinder auf der 4. Schulstufe ...

„Die Bildungsstandardüberprüfung in Deutsch/Lesen/Schreiben, 4. Schulstufe, aus dem Jahr 2015 zeigt einen deutlichen Zusammenhang zwischen den Bildungsabschlüssen der Eltern und der Leseleistung der Kinder auf der 4. Schulstufe: Je höher die formale Qualifikation der Eltern, desto eher werden höhere Kompetenzstufen erreicht. Auch bei PIRLS 2016 ist wieder ein deutlicher Zusammenhang zwischen der Bildung der Eltern und den Schülerleistungen gegeben“

BIFIE (Hrsg.), „PIRLS 2016. Die Lesekompetenz am Ende der Volksschule. Erste Ergebnisse“ (2017), S. 67

Abhängigkeit der Leseleistung 10-Jähriger vom Bildungsniveau der Eltern ...

„Unter den Kindern mit akademisch gebildeten Eltern sind weniger als 5 % leseschwach, während dies auf fast die Hälfte (47 %) der Schüler/innen, deren Eltern maximal einen Pflichtschulabschluss aufweisen, zutrifft.“

BIFIE (Hrsg.), „PIRLS 2016. Die Lesekompetenz am Ende der Volksschule. Erste Ergebnisse“ (2017), S. 68

Fast 2 Lernjahre Leistungsrückstand von 10-Jährigen mit Migrationshintergrund ...

„Ergebnisse einer Regressionsanalyse zeigen, dass im Jahr 2016 15 Punkte (= 29 %) des gesamten Leistungsunterschieds von 51 Punkten durch ein – nach Zuwanderungshintergrund – unterschiedlich hohes kulturelles Kapital (in Form von Buchbesitz) in den Familien erklärt werden konnen. Dies weist darauf hin, dass ein Großteil des Kompetenzunterschieds zwischen Kindern mit und ohne Migrationshintergrund nicht auf unterschiedliche soziale Lagen zurückgeführt werden kann.“

BIFIE (Hrsg.), „PIRLS 2016. Die Lesekompetenz am Ende der Volksschule. Erste Ergebnisse“ (2017), S. 78f

Höhere Bildungsinvestitionen und eine bessere finanzielle Ausstattung von Schulen gehen mit besseren Bildungsergebnissen einher ...

„Internationale empirische Studien bestätigen, dass höhere Bildungsinvestitionen und eine bessere finanzielle Ausstattung von Schulen mit besseren Bildungsergebnissen einhergehen. Der Effekt ist für Schüler aus wirtschaftlich schwächeren und/oder zugewanderten Familien, respektive für leistungsschwache Schüler stärker.“

Institut der deutschen Wirtschaft Köln (Hrsg.), „Bildungsmonitor 2017“ (2017), S. 15

Bildungsaufstieg in Österreich ...

„Insgesamt erreichten 43 % der 15- bis 34-Jährigen den gleichen formalen Bildungsabschluss wie ihre Eltern. Der Trend zur Höherqualifizierung verdeutlicht sich darin, dass rund ein Drittel (33 %) der jungen Erwachsenen einen höheren Bildungsabschluss als ihre Eltern erreichte. Knapp ein Viertel (24 %) schloss die Bildungslaufbahn dagegen mit einem niedrigeren formalen Bildungsabschluss als ihre Eltern ab.“

Statistik Austria (Hrsg.), „Junge Menschen auf dem Arbeitsmarkt“ (2017), S. 16

Aufstiegschancen verschlechtert ...

„2009 verfügten 32 % der jungen Erwachsenen […], deren Eltern maximal einen Pflichtschulabschluss erreicht haben, ebenfalls nur über maximal einen Pflichtschulabschluss. Im Jahr 2016 ist dieser Anteil auf 42 % gestiegen.“

Statistik Austria (Hrsg.), „Junge Menschen auf dem Arbeitsmarkt“ (2017), S. 41

Kinder aus sozioökonomisch schwachen Familien ...

Insbesondere Kinder aus sozioökonomisch schwachen Familien, mit geringem Vorwissen oder mit ungünstigen Lernvoraussetzungen können in offenen Lernsituationen überfordert sein und dementsprechend weniger lernen als im lehrergelenkten Unterricht.

Univ.-Prof. Dr. Miriam Vock u. a., Umgang mit Heterogenität in Schule und Unterricht (2017), S. 70f

Vorschulische Sprachförderung in Deutsch hilft Befähigungsunterschiede aufgrund der Herkunft auszugleichen ...

„Eine gute Ausbildung braucht ein gutes Fundament. Daher muss Bildung bereits im Elementarbereich beginnen. Dies gilt umso mehr für die sozioökonomisch schwächsten Glieder der Gesellschaft. Vorschulische Sprachförderung in Deutsch hilft Befähigungsunterschiede aufgrund der Herkunft auszugleichen.“

Migrationsrat für Österreich (Hrsg.), „Bericht des Migrationsrats“ (2017), Einlage „Bildung und Forschung“

Ganztagsschule hält ihre Versprechen nicht ...

„Ein systematischer Zusammenhang des Ganztagsschulbesuchs mit der Verbesserung von Schulleistungen konnte bislang nicht nachgewiesen werden. Ganztagsschulen sind zudem nicht in der Lage, herkunftsbedingte Ungleichheiten in der Bildungsförderung abzubauen.“

Arbeitsgemeinschaft für Kinder- und Jugendhilfe (Hrsg.), „Deutscher Kinder- und Jugend(-hilfe) MONITOR 2017“ (2017), S. 12

Pflichtschule als höchster Abschluss ...

„Von den 15- bis 34-Jährigen, deren Eltern maximal eine Pflichtschule abgeschlossen haben, schaffen 23 % der Personen ohne Migrationshintergrund ebenfalls nur die Pflichtschule als höchsten Abschluss. Hingegen schließen von den Personen mit Migrationshintergrund 50 % wie ihre Eltern höchstens mit der Pflichtschule ab.“

Statistik Austria (Hrsg.), „Junge Menschen auf dem Arbeitsmarkt“ (2017), S. 40

The difference in the shares of low achievers in PISA between pupils from the bottom and top 25 % segment ...

The difference in the shares of low achievers in PISA between pupils from the bottom and top 25 % segment of the PISA index of socio-economic and cultural status (ESCS) is striking. As many as 33.8 % pupils from the bottom 25 % segment do not reach the basic level of competence in science, while only 7.6 % of those among the top 25 % on the ESCS index do not reach that level.

EU-Kommission (Hrsg.), Education and Training Monitor 2017 (2017), S. 10

Frankreichs berufsbildendes Schulwesen findet wenig Akzeptanz ...

„Access to education and training remains unequal, with low participation rates among individuals from disadvantaged backgrounds and low-skilled individuals. Vocational education remains an unattractive option among students and their parents, and labour market outcomes for some vocational tracks are poor.“

OECD (Hrsg.), „Getting Skills Right. France“ (2017), S. 10

Socioeconomic background rather than merit ...

„Too few young Italians from disadvantaged backgrounds tend to choose the licei when, instead, they would have the adequate skills and abilities to do so. […] Socioeconomic background rather than merit seem (Anm.: SIC) to play a much more important role in Italy than in Germany when it comes to enrolment to different types of schools.“

OECD (Hrsg.), „Getting Skills Right. Italy“ (2017), S. 94

Children from high SES families receive far more words of praise from their parents than children from low SES families ...

„Studies show that children from high SES families receive far more words of praise from their parents than children from low SES families. […] Children from high SES families experience, on average, six encouragements for every discouragement. Children from families with the lowest socioeconomic statuses receive two discouragements for every encouragement.“

OECD (Hrsg.), „Educational Opportunity for All“ (2017), S. 64

The gap in mathematics performance among children from different backgrounds appears at as early as 3 years old ...

„Studies indicate that the gap in mathematics performance among children from different backgrounds appears at as early as 3 years old. Evidence shows that children from disadvantaged backgrounds can keep pace with their peers if they receive targeted intervention early on numeracy.“

OECD (Hrsg.), „Educational Opportunity for All“ (2017), S. 67

USA: Schools serving low-income students receive far fewer resources ...

USA: „Schools serving low-income students receive far fewer resources, face greater difficulties attracting qualified teachers and receive less support from parents. […] The inequalities of children's cognitive ability are substantial even before they start school and then these same disadvantaged children are placed in low-resource schools, further exacerbating the initial inequality.“

Sophia Shing u. a., „Mobile Technology Bridges the 30 Million Word Gap“. In: „Journal of Education at Practice“, Vo8, Nr. 9, 2017, S. 64

Basic skills of young adults are strongly related to parental education in England ...

„Basic skills of young adults are […] strongly related to parental education in England, much more so than in other OECD countries. Young people born into households where neither parent attained at least upper secondary education face inherent disadvantages in accessing quality education and labour market opportunities.“

OECD (Hrsg.), „Getting Skills Right: United Kingdom“ (2017), S. 23

Countries that show exceptionally large gaps between the socio-economically advantaged and disadvantaged groups ...

Chile, Frankreich, Polen, die Türkei und Großbritannien

„These countries show exceptionally large gaps between the socio-economically advantaged and disadvantaged groups. This suggests that disadvantaged children from these countries are less likely to obtain the skills necessary for today’s technology-rich and versatile labour markets and improve their socio-economic status.“

OECD (Hrsg.), „Educational Opportunity for All“ (2017), S. 18

In a number of countries, equity outcomes have deteriorated ...

„In a number of countries, equity outcomes have deteriorated in the last nine years. In Finland and Korea, for example, the gap in science performance between students from different socio-economic backgrounds has widened.“

OECD (Hrsg.), „Educational Opportunity for All“ (2017), S. 20

The score-point difference in numeracy ...

„The score-point difference in numeracy between those who have highly educated parents and those who do not among 20-29 year-old adults is largest in Chile, England (United Kingdom) and Israel. In addition, 80 % of 20-29 year-olds with poorly educated parents in the Slovak Republic, 65 % in England (United Kingdom) and 61 % in Israel scored below the baseline (Level 2) numeracy proficiency in the Survey of Adult Skills.“

OECD (Hrsg.), „Educational Opportunity for All“ (2017), S. 37

Finnland: 10 score-point increase in the average impact of socio-economic status on science performance ...

„Finland, one of the top five performers in science in 2015, saw a 10 score-point increase in the average impact of socio-economic status on science performance and a 1.8 percentage point increase in performance variation explained by students’ socio-economic status.“

OECD (Hrsg.), „Educational Opportunity for All“ (2017), S. 38

By the age of three, children with high SES (Anm.: SES = Socioeconomic status) know many more words than children with low SES ...

„By the age of three, children with high SES (Anm.: SES = Socioeconomic status) know many more words than children with low SES. […] Three-year-old children from low SES families may hear up to 30 million fewer words than their high SES counterparts. They also found that 86-98 % of the words used by three-year-old children were derived from their parents’ vocabularies.“

OECD (Hrsg.), „Educational Opportunity for All“ (2017), S. 63

Wo das Elternhaus die Leistungen 15-Jähriger am meisten bestimmt (Stand PISA 2015) ...

„In Canada, Israel, Korea, Luxemburg and the Russian Federation, more than half of the variation in mean performance is explained by parents’ levels of education.“

OECD (Hrsg.), „Educational Opportunity for All“ (2017), S. 79

Frankreich: Skill level of children is strongly influenced by socio-economic background ...

„The skill level of children is strongly influenced by socio-economic background, and more so in France than in other OECD countries. Moreover, the influence of socio-economic factors on educational outcomes has increased over time, making the French current educational system more unequal than it was in 2003.“

OECD (Hrsg.), „Getting Skills Right. France“ (2017), S. 23

PIRLS 2016 ...

„29 percent of the students were able to perform early literacy tasks very well when they began primary school. These students had higher reading achievement in the fourth grade than their classmates who started school with only moderate literacy skills or few skills.“

IEA (Hrsg.), „PIRLS 2016. International Results in Reading“ (2017) Einleitung S.X

In Österreich sind es mit nur 13 % nicht einmal halb so viele. (Quelle: ibidem, S. 168)

Das Ergebnis des französischen Gesamtschulwesens ...

„A significant share of students still leave education without upper secondary degree. […] The family background of students is a strong determinant for the probability of early school leaving. In general, education outcomes in France are strongly influenced by the socio-economic background of the individual.“

OECD (Hrsg.), „Getting Skills Right. France“ (2017), S. 64

In Italy, students whose parents have not attained tertiary education are much less likely to enrol in university themselves ...

Italien: „In Italy, students whose parents have not attained tertiary education are much less likely to enrol in university themselves. The effect of family background on enrolment is greater in Italy than in most other OECD countries.“

OECD (Hrsg.), „OECD Skills Strategy Diagnostic Report Italy 2017“ (2017), S. 74

Abhängigkeit vom familiären Background in Frankreich am größten ...

„On average across the OECD countries, the performance difference associated with a one-unit increase in the PISA ESCS index is equivalent to more than one year of schooling. The biggest impact of all is found in France, where a one-unit increase in the ESCS index is associated with an average improvement across the three subjects of 56 score points, the equivalent of almost two years’ schooling.“

UNICEF (Hrsg.), „Building the Future. Children and the Sustainable Development Goals in Rich Countries“ (2017), S. 41

Anmerkung: In Österreich sind es 44 Punkte, in Finnland und Deutschland 39 Punkte.

Disadvantaged students have lower levels of achievement motivation ...

In all PISA countries and economies except Belgium and Switzerland, disadvantaged students have lower levels of achievement motivation than advantaged students.

OECD (Hrsg.), PISA 2015. Students Well-Being (2017), S. 94

By the age of 3, children from low-income homes hear 30 million less words than children from more affluent families ...

„Research confirms that by the age of 3, children from low-income homes hear 30 million less words than children from more affluent families. Research has even revealed that the gap begins as early as 18 months of age.“

Sophia Shing u. a., „Mobile Technology Bridges the 30 Million Word Gap“. In: „Journal of Education at Practice“, Vol. 8, Nr. 9, 2017, S. 64

High-quality VET programmes and multiple pathways within the education system ...

High-quality VET programmes and multiple pathways within the education system, as in Austria and Germany, may provide greater opportunities for success at school and beyond, and thus neutralise the relationship between parental educational background and skills dispersion at earlier stages of education.

OECD (Hrsg.), OECD Skills Outlook 2017 (2017), S. 129

Technology can have a negative effect on low-achieving students ...

„A study carried out in 91 schools in England among children aged 11–16 found that banning mobile phones had a positive effect on their standardized test scores. What’s more, the effect was strongest for low-performing students and absent for the best-performing, which suggests that technology in some cases can have a negative effect on low-achieving students.“

UNICEF (Hrsg.), „Children in a Digital World“ (2017), S. 22

Kein messbarer Nachweis von Chancengleichheit ...

„Es gibt keinen messbaren Nachweis, dass die Ganztagsschule die Chancengleichheit fördert.“

Univ.-Prof. Dr. Stefan Hopmann, Der Standard online am 24. November 2016

Schulranking bewirkt die Entmischung der Schülerpopulation ...

„Schulranking bewirkt die Entmischung der Schülerpopulation, weil gebildete und einkommensstarke Familien ihre Kinder eher in Schulen mit höchsten Leistungsergebnissen anmelden als Eltern mit niedrigen Bildungsabschlüssen. In der Folge steigen in deren Umgebung die Haus- und Mietpreise und die besten Lehrer/innen der Schüler/innen aus benachteiligten Milieus resignieren wegen mangelnder Unterstützung und wandern in die erfolgreicheren Schulen ab.“

Univ.-Prof. Mag. Dr. Franz Rauch u. a., „Auswirkungen von Schulrankings auf Unterricht, Schulorganisation und Bildungssystem“ (November 2016), S. 23

Geringes Familieneinkommen und niedriger Bildungsabschluss der Eltern Hauptursachen für schlechte Schülerleistungen ...

„In allen Ländern erweisen sich geringes Familieneinkommen und niedriger Bildungsabschluss der Eltern als Hauptursachen für schlechte Schülerleistungen.“

Univ.-Prof. Mag. Dr. Franz Rauch u. a., „Auswirkungen von Schulrankings auf Unterricht, Schulorganisation und Bildungssystem“ (November 2016), S. 21

Lernschwächere Schüler weitaus mehr auf die Unterstützung durch Lehrkräfte angewiesen ...

„Einig ist sich die Forschung […] darüber, dass lernschwächere Schüler weitaus mehr auf die Unterstützung durch Lehrkräfte angewiesen sind als stärkere. […] Wer schon zu Hause mit der Bewältigung schulischer Aufgaben allein gelassen wird, sollte dies nicht auch noch in der Schule bleiben.“

Prof. Dr. Karl-Heinz Dammer, Wirtschaftswoche online am 28. September 2016

Großbritannien hinsichtlich der sozialen Mobilität unterhalb von südamerikanischen Ländern ...

„Großbritannien liegt hinsichtlich der sozialen Mobilität unterhalb von südamerikanischen Ländern wie Argentinien.“

Univ.-Prof. Dr. Julian Nida-Rümelin, „Profil“ (Zeitung des dphv) vom September 2016, S. 20

Erhoffte soziale Chancengleichheit ...

„Die erhoffte soziale Chancengleichheit ist ein Irrtum. Fast alle Gesamtschulländer haben alternative Formen der Segregation entwickelt.“

Univ.-Prof. Dr. Stefan Hopmann, Kleine Zeitung online am 28. Mai 2016

Weder Beweise, dass in einer Ganztagsschule Kinder besser lernen, noch dass Kinder aus bildungsfernen Milieus besser gefördert werden ...

„Wer die ‚Studie zur Entwicklung von Ganztagsschulen‘ (StEG) vom Klieme, Holtappels, Rauschenbach und Stecher genau liest, stellt fest, dass es weder Beweise dafür gibt, dass in einer Ganztagsschule Kinder besser lernen, noch Kinder aus bildungsfernen Milieus besser gefördert werden und somit auf Kinder aus bildungsnahen Milieus aufschließen können.“

Univ.-Prof. Dr. Klaus Zierer, „Gerechte Ungleichheit?“. In: Klaus Zierer u. a., „Die pädagogische Mitte“ (2016), S. 192

Anteil Studierender, deren Eltern nicht AkademikerInnen sind, in Österreich vergleichsweise sehr hoch ...

„Von allen BildungsinländerInnen sind 30 % ‚AkademikerInnen-Kinder‘, d.h. dass 70 % so genannte ‚first generation students‘ sind, also Studierende, aus deren Familie zuvor noch niemand studiert hat. […] Im europäischen Vergleich zeigt sich, dass der Anteil Studierender, deren Eltern nicht AkademikerInnen sind, in Österreich vergleichsweise sehr hoch ist.“

IHS (Hrsg.), „Studierenden-Sozialerhebung 2015“ (2016), Band 2, S. 53

Bis zum Schuleintritt Unterschied von 30 Millionen gehörten Wörtern bei Kindern aus bildungsnahen Milieus im Vergleich zu Kindern aus bildungsfernen Milieus ...

„Aus Studien ist […] bekannt, dass wir bis zum Schuleintritt mit einem Unterschied von 30 Millionen gehörten Wörtern bei Kindern aus bildungsnahen Milieus im Vergleich zu Kindern aus bildungsfernen Milieus haben. Allein dadurch […], dass Eltern einen anderen Bildungsabschluss haben, sprechen sie mehr mit ihren Kindern, und die wiederum bekommen eine größere Variante von Wörtern mit. Dass der Bildungserfolg vom sozioökonomischen Status der Eltern abhängt, ist somit Naturgesetz.“

Univ.-Prof. Dr. Klaus Zierer, in Hanns Seidel Stifung (Hrsg.), „Akademikerschwemme versus Fachkräftemangel“ (2016), S. 101f

Schulreformen mit der Wirkungsbehauptung des ‚längeren gemeinsamen Lernens‘ haben keinen Einfluss auf Bildungsgerechtigkeit ...

„Die Schulreformen mit der Wirkungsbehauptung des ‚längeren gemeinsamen Lernens‘ haben keinen Einfluss auf die unterschiedliche Schichtallokation gehabt, also nirgendwo die sogenannte Bildungsgerechtigkeit hergestellt.“

Univ.-Prof. Dr. Rainer Dollase, in Hanns Seidel Stifung (Hrsg.), „Akademikerschwemme versus Fachkräftemangel“ (2016), S. 33

Deutschland gehört zu den sechs Ländern der Welt mit der stärksten sozialen Mobilität ...

„Die entscheidende Größe für eine inklusive Gesellschaft ist, dass die Korrelation zwischen Einkommen der Eltern und Einkommen ihrer Kinder nicht allzu eng ausfällt. Und hier kommt nun die große Überraschung: Deutschland gehört zu den sechs Ländern der Welt mit der stärksten sozialen Mobilität!“

Univ.-Prof. Dr. Julian Nida-Rümelin, in Hanns Seidel Stifung (Hrsg.), „Akademikerschwemme versus Fachkräftemangel“ (2016), S. 82

Ausgleich von Selektionseffekten durch Ganztagsschulen nicht bestätigt ...

„Nicht bestätigt werden konnte in TIMSS 2015, dass rhythmisierte Ganztagsschulen sozial bedingte Selektionseffekte stärker ausgleichen als andere Schultypen.“

Univ.-Prof. Dr. Wilfried Bos u. a., „TIMSS 2015: Wichtige Ergebnisse im Überblick“, in Dr. Heike Wendt u. a., „TIMSS 2015. Mathematische und naturwissenschaftliche Kompetenzen von Grundschulkindern in Deutschland im internationalen Vergleich“ (2016), S. 21

Leider nur für Kinder ohne Migrationshintegrund ...

Österreichs Schulwesen führt 84 % der Kinder von Eltern ohne Sekundarstufe II-Abschluss zu einem Sekundarstufe II-Abschluss, was aber leider nur für Kinder ohne Migrationshintegrund gilt:

„Unter den 2544jährigen, deren Eltern im Ausland geboren wurden und die keinen Abschluss der Sekundarstufe II erreicht haben, haben 50 % ebenfalls keinen Abschluss der Sekundarstufe II (OECDSchnitt: 37 %) erreicht. Die Gleichaltrigen mit in Österreich geborenen Eltern, die keinen Abschluss der Sekundarstufe II erreicht haben, verfügen dagegen nur zu 16 % über keinen Abschluss der Sekundarstufe II (OECDSchnitt: 27 %).“

OECD (Hrsg.), „OECD Education at a Glance. Country Note Österreich“ (2016), S. 5

Bildungsgerechtigkeit neu definiert ...

„In PISA bedeutet Bildungsgerechtigkeit, dass allen Schülerinnen und Schülern, unabhängig von ihrem Geschlecht, ihrem familiären Hintergrund oder ihrem sozioökonomischen Status, qualitativ hochwertige Bildungschancen geboten werden. Nach dieser Definition bedeutet Bildungsgerechtigkeit weder, dass alle die gleichen Ergebnisse erzielen sollten, noch dass bei allen Schülerinnen und Schülern die gleichen Standardlehr- und -lernmethoden zum Einsatz kommen sollten.“

OECD (Hrsg.), „PISA 2015 Ergebnisse. Exzellenz und Chancengerechtigkeit in der Bildung“ (2016), S. 219

Größere Fairness der Bildungssysteme ...

„Bildungssysteme zeichnen sich durch größere Fairness aus, wenn die Ergebnisse der Schülerinnen und Schüler eher von ihren Fähigkeiten und von Faktoren abhängen, die sie selbst beeinflussen können, etwa von ihrem Willen oder ihrer Leistung.“

OECD (Hrsg.), „PISA 2015 Ergebnisse. Exzellenz und Chancengerechtigkeit in der Bildung“ (2016), S. 219

Was Inklusion gewährleisten soll ...

„Inklusion steht für das Ziel zu gewährleisten, dass alle Schülerinnen und Schüler, insbesondere jene aus sozioökonomisch benachteiligten Verhältnissen oder traditionell marginalisierten Gruppen, Zugang zu qualitativ hochwertiger Bildung haben und das Grundkompetenzniveau erreichen.“

OECD (Hrsg.), „PISA 2015 Ergebnisse. Exzellenz und Chancengerechtigkeit in der Bildung“ (2016), S. 218

Kinder von Eltern mit einem niedrigen Schulabschluss ...

„Kinder von Eltern mit einem niedrigen Schulabschluss weisen laut Bildungsbericht 2012 in der 4. Schulstufe einen Lernrückstand von mehr als zwei Schuljahren (von 21,7 Schulmonaten) gegenüber von Kindern von Eltern mit Maturaabschluss auf.“

Dr. Sabine Buchebner-Ferstl u. a., „Bildungsentscheidungen in der Familie beim Übergang von der Volksschule in die weiterführende Schule“ (2016), S. 20

Abhängigkeit der Leistungen vom Elternhaus am Ende der Volksschule ...

„10 % der Kinder von Eltern mit tertiärem Bildungsabschluss, 17 % der Kinder von Eltern mit maximal Matura, 28 % der Kinder von Eltern mit Berufsausbildung und 52 % der Kinder von Eltern mit maximal Pflichtschulabschluss erreichen die Bildungsstandards nicht oder nur teilweise.“

BIFIE (Hrsg.), „Nationaler Bildungsbericht Österreich 2015, Band 2“ (2016), S. 26

Nachwuchs der Bildungsschicht wird durch "moderne" Unterrichtsmaßnahmen favorisiert ...

„Alle ‚modernen‘ Unterrichtsmaßnahmen (sie sind natürlich nicht neu, sondern alle mindestens hundert Jahre alt) – selbstständiges Lernen, Projektarbeit, schülerkontrollierter Unterricht, eigenständiges Lernen, Gruppenarbeit etc. – favorisieren den Nachwuchs der Bildungsschicht. Stattdessen sollte man es mal mit ‚direct instruction‘, einer Form des lehrerzentrierten Unterrichts, versuchen.“

Univ.-Prof. Dr. Rainer Dollase, in Hanns Seidel Stifung (Hrsg.), „Akademikerschwemme versus Fachkräftemangel“ (2016), S. 44

Frühkindliche Bildung eine herausragende Bedeutung für spätere Bildungsperspektiven ...

„Viele Studien zeigen, dass die frühkindliche Bildung eine herausragende Bedeutung für spätere Bildungsperspektiven hat. Kinder aus Familien mit einem niedrigen sozio-ökonomischen Status oder mit Migrationshintergrund profitieren dabei in besonderem Maße von vorschulischer Bildung.“

Dr. Christina Anger u. a., „Bildungsgerechtigkeit in Deutschland - Eine Analyse der Entwicklung seit dem Jahr 2000“ (2016), S. 32

Keine Unterschiede bezüglich der sozialen Gerechtigkeit ...

„Helmut Fend (Univ.-Prof. Dr. Helmut Fend) hat mit Bedauern festgestellt, dass es keine Unterschiede zwischen einem gegliederten und einem Einheitsschulsystem bezüglich der sozialen Gerechtigkeit gibt.“

Univ.-Prof. Dr. Rainer Dollase, in Hanns Seidel Stifung (Hrsg.), „Akademikerschwemme versus Fachkräftemangel“ (2016), S. 33 

Parents in more advantaged class positions ...

Parents in more advantaged class positions will respond to any expansion or reform of the educational system by using their own superior resources – economic, cultural and social – to whatever extent it takes to help their children retain a competitive edge in the system and in turn in the labour market.

Univ.-Prof. Dr. John Goldthorpe, The Guardian online am 12. März 2016

A situation quite new in modern British history ...

A situation is emerging that is quite new in modern British history. Young people entering the labour market today face far less favourable mobility prospects than did their parents – or their grandparents.

Univ.-Prof. Dr. John Goldthorpe, The Guardian online am 12. März 2016

Stratification is actually relatively high in the United States ...

„Previous research suggests that stratification is actually relatively high in the United States, despite its comprehensive school system, due to segregation of families between regions and neighborhoods.“

Dr. Philip Parker u. a., „A Multination Study of Socioeconomic Inequality in Expectations for Progression to Higher Education“. In: „American Educational Research Journal“, February 2016, Vol. 53, No. 1, S. 11

In the UK and Australia house prices are more expensive in the catchment area of good schools ...

„In the UK and Australia house prices are more expensive in the catchment area of good schools.“

Dr. Philip Parker u. a., „A Multination Study of Socioeconomic Inequality in Expectations for Progression to Higher Education“. In: „American Educational Research Journal“, February 2016, Vol. 53, No. 1, S. 12

Ability stratification based on geography is common in the United States ...

„Ability stratification based on geography is common in the United States, and public/private school divisions remain relatively common in Australia and Great Britain.“

Dr. Philip Parker u. a., „A Multination Study of Socioeconomic Inequality in Expectations for Progression to Higher Education“. In: „American Educational Research Journal“, February 2016, Vol. 53, No. 1, S. 24

Nurturing early childhood care and education serve as a foundation for equity ...

„Nurturing early childhood care and education are fundamental to quality basic education and serve as a foundation for equity. Significant disparities in early learning experiences for low-income children can set the stage for achievement gaps that persist through years of school and lead to a lifetime of missed opportunities, inequities, and even health challenges. Increasing access to quality early childhood care and education is considered an effective “equalizer”

Gillian Huebner u. a., „Beyond Survival: The Case for Investing in Young Children Globally“ (2016), S. 14

Investments in early childhood care and education are highest among poorer children ...

„Studies show that the returns on investments in early childhood care and education are highest among poorer children, for whom these programs may serve as a stepping stone out of poverty or exclusion.“

Gillian Huebner u. a., „Beyond Survival: The Case for Investing in Young Children Globally“ (2016), S. 14

Family strengthening for the poorest families is key ...

„Family strengthening for the poorest families is key to effective responses to ensure healthy and holistic child development and protection.“

Gillian Huebner u. a., „Beyond Survival: The Case for Investing in Young Children Globally“ (2016), S. 19

Wien ragt EU-weit heraus ...

„In 2014, a higher proportion of people living in cities (compared with those living in rural areas) were at risk of poverty or social exclusion: the biggest difference was recorded in Austria, where the share of people living in cities who were at risk of poverty or social exclusion was 28.3 %, some 14.2 percentage points higher than the corresponding share for people living in rural areas.“

Eurostat (Hrsg.), „Eurostat regional yearbook 2016“ (2016), S. 34

Frankreich: „Pupils’ performance is strongly linked to their socioeconomic background. Too many young people leave education with few or no qualifications.“

EU-Kommission (Hrsg.), „Education and Training Monitor 2016 – Country analysis“ (2016), S. 99

Parents with higher education tend to interact more verbally with their child ...

„Parents with higher education tend to interact more verbally with their child; they use more abstract words, more complex syntax and invite their child more often into decontextualized discourse, book-sharing and dialogical reading. Such language practices mirror the language of books and school and foster good literacy skills.“

Univ.-Prof. Dr. Kajsa Yang Hansen u. a., „Determinants of country differences in effects of parental education on children’s academic achievement“ (2016), S. 3

England: In 2015, only 20 per cent of disadvantaged pupils achieved our benchmark for secondary performance ...

England: „In 2015, only 20 per cent of disadvantaged pupils achieved our benchmark for secondary performance, compared with 45 per cent of non-disadvantaged pupils.“

Natalie Perera, Executive Director des CentreForum, „Education in England: Annual Report 2016“ (2016), S. 6

Frankreich: There are large performance gaps between schools ...

Frankreich:

„There are large performance gaps between schools. Disadvantaged schools benefit less from experienced teachers, and school segregation reflects socioeconomic, academic and migrant backgrounds as well as residential segregation.“

EU-Kommission (Hrsg.), „Education and Training Monitor 2016 – Country analysis“ (2016), S. 99

Completion rate of students and their parents’ educational attainment ...

„In France, Norway and the United States, the completion rate of students increases as their parents’ educational attainment increases. In France, the completion rate of students whose mother or father attained tertiary education is 11 percentage points higher than the completion rate of students whose parents did not attain upper secondary education. The difference is 10 percentage points in Norway and 27 percentage points in the United States.“

OECD (Hrsg.), „Education at a Glance 2016“ (2016), S. 170

White British FSM (Free School Meals) boys and girls achieve the lowest grades at GCSE ...

England: „White British FSM (Free School Meals) boys achieve the lowest grades at GCSE of any main ethnic group, with just 24 % achieving 5 A*-C grades at GCSE, inc. English and maths. […] White British FSM girls are also the lowest performing main female ethnic group, with 32% achieving the same measure.“

The Sutton Trust (Hrsg.), „Class differences: Ethnicity and disadvantage“ (2016), S. 1

London: Sozial Schwache ohne Migrationshintergrund abgehängt ...

„Across London as a whole, 63.1 % of Bangladeshi FSM pupils achieve five good GCSEs, compared to 58.6 % of Indian and 55.5 % of Pakistani. However, the average achieved by white British FSM (Anm.: Free School Meals) pupils in London is just 32.9 % on the same measure.“

The Sutton Trust (Hrsg.), „Class differences: Ethnicity and disadvantage“ (2016), S. 5

Anm.: Das sozioökonomische Niveau des Elternhauses der zugewanderten 15-Jährigen ist in Großbritannien europaweit am höchsten.

Gaps in educational attainment between rich and poor children ...

„Gaps in educational attainment between rich and poor children open up early in life and remain largely constant through the school years.“

Univ.-Prof. Dr. Ariel Kalil u. a., „Understanding the Importance of Parental Time With Children“ in „Journal of Marriage and Family“ 78 (Februar 2016), S. 262

Flandern: Schools with the most disadvantaged pupils ...

Flandern: „Schools with the most disadvantaged pupils are unable to attract the most experienced teachers and heads and face greater turnover in the teaching staff.“

EU-Kommission (Hrsg.), „Education and Training Monitor 2016 – Country analysis“ (2016), S. 19

Families are extraordinarily important for student achievement ...

„All research shows that families are extraordinarily important for student achievement. This is widely recognized, and underscores the fact that existing achievement gaps – by income and by race – cannot be looked upon as a simple reflection of differences in school or teacher quality.“

Univ.-Prof. Dr. Eric Hanushek, „School human capital and teacher salary policies“. In: „Journal of Professional Capital and Community“, 2016, Vol. 1, S. 24

Empirical evidence confirms the positive effects of extracurricular activities on schooling outcomes ...

„Empirical evidence confirms the positive effects of extracurricular activities on schooling outcomes and career prospects, and these effects tend to be largest for youth from deprived backgrounds.“

OECD (Hrsg.), „Society at a Glance 2016” (2016), S. 48

Significant inequalities in the English education system ...

„National sources point to significant inequalities based on gender, ethnicity and socioeconomic background in the English education system.“

EU-Kommission (Hrsg.), „Education and Training Monitor 2016 – Country analysis“ (2016), S. 290

37 % of 15-year-old Estonian students were in a school that always considered students’ records of academic performance for admission ...

Estland: „In the PISA 2012 sample, 37 % of 15-year-old Estonian students were in a school that always considered students’ records of academic performance for admission to the school, which is around the OECD average of 39 %.“

OECD (Hrsg.), „OECD Reviews of School Resources – Estonia“ (2016), S. 168

Inequalities already present when students enter formal schooling ...

„Many of the inequalities observed in school systems are already present when students first enter formal schooling and persist as students progress through education.“

OECD (Hrsg.), „PISA 2015 Results (Volume II): Policies and Practices for Successful Schools (2016), S. 218

Poorer students are less likely to receive private tuition ...

Großbritannien: „Poorer students are less likely to receive private tuition. Of those aged between 11-16, 17 % of students who receive free school meals (FSM) have ever received private tuition, 26 % of students who do not receive FSM.“

Sutton Trust (Hrsg.), „Shadow schooling: Private tuition and social mobility in the UK“ (2016), S. 3

Performance gap between the richest and the poorest ...

England: „The performance gap between the richest and the poorest has remained persistently large between the mid-1980s and the mid-2000s.“

Social Market Foundation (Hrsg.), „Educational inequalities in England and Wales“ (2016)

Students’ socioeconomic status strongly related to their educational achievement ...

„In most countries, students’ socioeconomic status (SES) is strongly related to their educational achievement: the higher a student’s SES, the higher his or her achievement scores, and vice versa.“

Dr. Trude Nielsen u. a., „Are school characteristics related to equity?“ (2016), S. 1

Adults who scored at or below Level 1 in literacy ...

„Italy (85.4 %), Spain (82.6 %), Korea (79.4 %) and the Netherlands (71.8 %) have an exceptionally high proportion of adults who scored at or below Level 1 in literacy who came from families in which both parents had less than upper secondary level attainment.“

Univ.-Prof. Dr. Anke Grotlüschen u. a., „Adults with Low Proficiency in Literacy or Numeracy“ (2016), S. 34

Shanghai is one of the most equal education systems among the PISA participants ...

„Shanghai is one of the most equal education systems among the PISA participants. For example, it has the highest proportion of resilient students (19.2 percent), that is, disadvantaged students who perform among the top 25 percent of students across all participating countries and economies after controlling for socioeconomic status.“

Weltbank (Hrsg.), „How Shanghai Does It“ (2016), S. 102

Estonia and Denmark ...

„In Estonia and Denmark the enrollment level of children from low-income families exceeds the enrollment level of children in the total population.“

IEA (Hrsg.), „Early Childhood Policies and Systems in Eight Countries“ (2016), S. 66ff

Parental involvement a key factor ...

„Research shows that parental involvement is a key factor in improving children’s educational performance and that high-quality parental involvement may help reduce performance differences across socio-economic groups.“

OECD (Hrsg.), „OECD Reviews of School Resources – Austria“ (2016), S. 138

Children from most disadvantaged backgrounds ...

England: „Children from most disadvantaged backgrounds who attained high cognitive test scores at age 7 performed worse than their lower achieving counterparts from the least disadvantaged families by age 14-16.“

UNICEF (Hrsg.), „Poverty and Children’s Cognitive Trajectories: Evidence from the United Kingdom Millennium Cohort Study“ (2016), S. 7

Tracking is significantly correlated with performance on AP (Anm.: Advanced Placement) tests ...

USA: „Tracking is significantly correlated with performance on AP (Anm.: Advanced Placement) tests, and the positive relationship holds for the performance of black, Hispanic, and white subgroups.“

Brown Center (Hrsg.), „How well are American Students Learning?“ (2016), S. 22f

One third of 16-19 year-olds in England having low basic skills ...

England: „At present, initial schooling results in one third of 16-19 year-olds in England having low basic skills, and these poor outcomes by international standards depend more heavily on parental background than in most comparable countries.“

OECD, „Building Skills for All: A Review of England“ (2016), S. 61

Je leistungsorientierter ein Schulwesen ist, desto mehr Aufstiegschancen bietet es ...

„Shanghai emerged as one of the most equal education systems among PISA participants, with the highest proportion of disadvantaged students performing among the top 25 percent of students across all participating countries and economies after controlling for socioeconomic status.“

Weltbank (Hrsg.), „How Shanghai Does It“ (2016), S. 139

Das Aptitude-Treatment-Interaction (ATI)-Modell ...

„Die für einen optimalen Schulerfolg notwendige Passung (sog. matching) zwischen individuellen Lernvoraussetzungen sowie schulischen Lern- und Leistungsanforderungen gelingt im Sinne des Aptitude-Treatment-Interaction (ATI)-Modells in homogeneren Lerngruppen besser als in stark heterogenen Begabungs- und Leistungsgruppen. Zudem wird damit das Prinzip der Chancengerechtigkeit nachweislich stärker unterstützt als in Einheitsschulen.“

Univ.-Prof. Dr. Kurt Heller, „news&science“, Ausgabe 2, 2015, S. 8

England: Who achieves the highest grades at GSCE ...

„Students with the same primary school performance who attended selective or grammar schools were far more likely to achieve the highest grades at GCSE – 57 % compared with 32 % in non-selective schools.“

The Guardian online am 4. März 2015

Bildungsaufstieg in Italien ...

„In Italy a 20-34 year-old whose parents have a tertiary education is about 10 times more likely to participate in tertiary education than someone whose parents have below upper secondary education.“

OECD (Hrsg.), „Education Indicators in Focus 28“, Jänner 2015, S. 4

Geradezu naiv und sozialromantisch ...

„Geradezu naiv und sozialromantisch ist die Annahme, durch den Aufenthalt aller Schüler in einer Schule bzw. in einer Klasse würden demokratische Ansprüche und so etwas wie Bildungsgerechtigkeit für sozial und ökonomisch benachteiligte Schüler eingelöst.“

Univ.-Prof. Dr. Hermann Giesecke, „Inklusion. Ein pädagogisch-politischer Irrtum“ (2015), S. 45

Insufficient public funding per student is a driver of private costs ...

„Insufficient public funding per student is a driver of private costs. Low public funding in primary or lower secondary education disproportionately affects the children from the poorest households.“

Dr. Anthony Lake, UNICEF-Direktor, Vorwort zu UNICEF (Hrsg.), „The Investment Case for Education and Equity“ (2015), S. 37

England: Only 11 % of students from state-funded schools go on to top universities ...

England: „Only 11 % of students from state-funded schools go on to top universities. This continues to compare badly with the proportion of students from independent schools when the figure rises to 37 %.“

Ofsted (Hrsg.), „The most able students“ (2015), S. 8

USA: Increasing class-based residential segregation ...

USA: „Since the 1970s, increasing class-based residential segregation has been translated into de facto class-based school segregation. Schoolchildren from the top half of the income distribution increasingly attend private schools or live in better school districts.“

Univ.-Prof. Dr. Robert Putnam, „Our Kids: The American Dream in Crisis“ (2015), S. 39

USA: 72 percent of middle-class children know the alphabet when starting school ...

USA: „According to one national study, 72 percent of middle-class children know the alphabet when starting school, as opposed to only 19 percent of poor children.“ (S. 116)

Univ.-Prof. Dr. Robert Putnam, „Our Kids: The American Dream in Crisis“ (2015), S. 116

USA: Class-based disparities ...

USA: „Class-based disparities in cognitive, emotional, and social capabilities emerge at very early ages and remain stable over the life course, which implies that, whatever the causal factors, those factors operate most strongly in the preschool years.“

Univ.-Prof. Dr. Robert Putnam, „Our Kids: The American Dream in Crisis“ (2015), S. 117

USA: „No Child Left Behind“ und seine Folgen ...

„The achievement gap between children from high- and low-income families is roughly 30-40 percent larger among children born in 2001 than among those born twenty-five years earlier.“

Univ.-Prof. Dr. Robert Putnam, „Our Kids: The American Dream in Crisis“ (2015), S. 134

USA: Residential sorting by income ...

USA: „Residential sorting by income over the last 30 to 40 years has shunted high-income and low-income students into separate schools. […] Most parents now pay close attention to it when deciding where to live. This is true even of parents who have only modest educations themselves.“

Univ.-Prof. Dr. Robert Putnam, „Our Kids: The American Dream in Crisis“ (2015), S. 163

USA: Houses near a high-scoring public school cost more ...

USA: „Houses near a high-scoring public school cost more than $200,000 more than comparable houses near low-scoring schools.“

Univ.-Prof. Dr. Robert Putnam, „Our Kids: The American Dream in Crisis“ (2015), S. 164

USA: Socioeconomic status (SES) even more important than test scores in predicting which eighth graders would graduate from college ...

USA: „As the twenty-first century opened, a family’s socioeconomic status (SES) had become even more important than test scores in predicting which eighth graders would graduate from college. A generation earlier, social class had played a smaller role, relative to academic ability, in predicting educational attainment. Nowadays, high-scoring rich kids are very likely (74 percent) to graduate from college, while low-scoring poor kids almost never do (3 percent).“

Univ.-Prof. Dr. Robert Putnam, „Our Kids: The American Dream in Crisis“ (2015), S. 189

The roots of many cognitive and behavioral differences ...

„The roots of many cognitive and behavioral differences that appear in middle childhood and adolescence are often already present by 18 months, and their origins, we now know, lie even earlier in the child’s life.“

Univ.-Prof. Dr. Robert Putnam, „Our Kids: The American Dream in Crisis“ (2015), S. 109f

Good day care makes less difference to child development than good parenting ...

„Good day care makes less difference to child development than good parenting – but, on average, children of more educated parents get more of both.“

Univ.-Prof. Dr. Robert Putnam, „Our Kids: The American Dream in Crisis“ (2015), S. 129

Poverty still has a direct effect on child cognitive development ...

„Even after controlling for parenting investment, poverty still has a direct effect on child cognitive development, especially if the household is in poverty at birth and/or age three.“

Dr. Stacey Fox, „Better Systems, Better Chances“ (2015), S. 26

Student populations in Norway, Switzerland, Austria, and the Netherlands ...

„The student populations in Norway, Switzerland, Austria, and the Netherlands are relatively representative of the population with regard to students’ education back­ground.“

DZHW (Hrsg.), „Social and Economic Conditions of Student Life in Europe“ (2015), S. 54

Englands Erfahrung mit der Privatisierung von Schulen („academies“) ...

Englands Erfahrung mit der Privatisierung von Schulen („academies“):

„The gap between more disadvantaged pupils and others had grown wider on average in academies than in comparable maintained schools.“

Sutton Trust (Hrsg.), „The impact of academy chains on low-income students“ (2015), S. 8

Social mobility in the UK ...

„Social mobility in the UK is relatively low by international standards and has not increased over the past 40 years …“

Dr. Abigail McKnight, „Downward mobility, opportunity hoarding and the ‚glass floor‘“ (2015), S. 2

Poor rate of social mobility is a systemic problem in the UK ...

„It is important to underline that a poor rate of social mobility is a systemic problem in the UK, which originates in unequal opportunities for children according to social background from birth.“

Dr. Louise Ashley u. a., „A qualitative evaluation of non-educational barriers to the elite professions“ (2015), S. 26

The importance of out-of-school factors ...

„The importance of out-of-school factors, including students' socio-economic background and the educational level of parents or the language spoken at home cannot be overstated. Significantly reducing the proportion of low achievers, therefore, would require a combined approach that simultaneously targets a range of factors both in and out of school.“

EU-Kommission (Hrs.), „Structural Indicators for Monitoring Education and Training Systems in Europe 2015“ (2015), S. 23

Investment in human capital must start in the vital early childhood period ...

„Investment in human capital must start in the vital early childhood period and be sustained through compulsory education. This will help ensure equality of opportunity for children from disadvantaged backgrounds.“

OECD (Hrsg.), „In It Together: Why Less Inequality Benefits All“ (2015), S. 44

Incorrectly assumed ...

„People sometimes incorrectly assume that equity in education means all students should be taught the same curriculum, or should achieve the same learning outcomes in school.“

Univ.-Prof. Dr. Pasi Sahlberg, „Finnish Lessons 2.0“ (2015), S. 61

NMS not better than Hauptschule ...

NMS: „Whilst the school environment has improved overall, the level of educational achievement was not better than in the Hauptschule, the type of school being replaced. In particular, the new school system did not improve the levels of achievement of disadvantaged groups, which had been one of the main objectives.“

EU-Kommission (Hrsg.), „Education and Training Monitor 2015 - Country analysis“ (2015), S. 8

In tracked education systems teachers appear to provide more equal support ....

„In tracked education systems, teachers appear to provide more equal support and caring to low and high achievers and to students from different socioeconomic backgrounds within the same school. Moreover, schools with disadvantaged student populations seem to develop an especially supportive learning environment.“

Dr. Svenja Vieluf u. a., „Who has a good relationship with the teachers? A comparison of comprehensive education systems with education systems using between-school tracking“ in „Oxford Review of Education“ (2015), Vol. 41, No. 1, S. 19

Low achievers and students from disadvantaged backgrounds ...

„Low achievers and students from disadvantaged backgrounds feel less supported than their schoolmates in education systems that teach students in comprehensive schools, while no such within-school disparities were observed in tracked education systems.“

Dr. Svenja Vieluf u. a., „Who has a good relationship with the teachers? A comparison of comprehensive education systems with education systems using between-school tracking“ in „Oxford Review of Education“ (2015), Vol. 41, No. 1, S. 20

Educational outcomes remain closely correlated with social class ...

England: „Children from low socio-economic groups are already behind their more advantaged counterparts when they begin school. But far from narrowing this gap, the gap widens through school. Educational outcomes remain closely correlated with social class.“

Sutton Trust (Hrsg.), „The impact of academy chains on low-income students“ (2015), S. 7

USA: High school drop-out rate for students living in low-income families ...

USA: „In 2009, in the United States, the high school drop-out rate for students living in low-income families was about five times greater than the rate for their peers from high-income families.“

UNICEF (Hrsg.), „The Investment Case for Education and Equity“ (2015), S. 35

USA: At the nation’s most selective 193 colleges and universities, affluent students outnumber economically disadvantaged students ...

USA: „At the nation’s most selective 193 colleges and universities, affluent students (those from the richest socioeconomic quarter of the population) outnumber economically disadvantaged students (those from the bottom quarter) by 14 to 1.“

New York Times online am 12. September 2014

Kindergarten erreicht viele sozial Schwache nicht ...

„The gap in pre-primary attendance rates between socio-economically advantaged and disadvantaged pupils is growing.“

OECD (Hrsg.), „PISA in Focus 40“ (Juni 2014), S. 1

Bildungsaufstieg in Deutschland ...

„The children of professionals in Germany outperform the children of professionals in Finland.“

OECD (Hrsg.), „PISA in Focus“ Nr. 36, Februar 2014, S. 1

Eltern mit niedriger formaler Bildung haben seltener Freude am gemeinsamen Lesen ...

„In Bezug auf das gemeinsame Lesen wird deutlich, dass Eltern mit niedriger formaler Bildung deutlich seltener Freude daran haben (52 %) als Eltern mit einer hohen Formalbildung (68 %).“

AOK (Hrsg.), „AOK-Familienstudie 2014“ (2014), S. 14

Größere Ungleichheit durch Differenzierung nicht nachweisbar ...

„Es ist auch – durchaus entgegen den Erwartungen – nicht nachweisbar, dass die formal und offensichtlich differenzierten und segmentierten Systeme eine größere Ungleichheit der Kompetenzen bewirken als die ‚Gesamtschulsysteme‘, da letztere ebenfalls oft einen hohen, aber versteckten Grad an Differenzierung aufweisen.“

Dr. Lorenz Lassnigg u. a., „Das österreichische Modell der Formation von Kompetenzen im Vergleich“. In: Statistik Austria (Hrsg.), „Schlüsselkompetenzen von Erwachsenen – Vertiefende Analysen der PIAAC-Erhebung 2001/12“ (2014), S. 46

Bessere Umweltbedingungen für alle Individuen einer Population vergrößern die Unterschiede ...

„Bessere Umweltbedingungen für alle Individuen einer Population vergrößern in der Regel die Unterschiede zwischen den Individuen, da leistungsfähigere Personen mehr von der Maßnahme profitieren als leistungsschwächere.“

Nationale Akademie der Wissenschaften Leopoldina (Hrsg.), „Frühkindliche Sozialisation“ (2014), S. 47

Bei einem optimalen Beschulungsangebot ...

„Bei einem optimalen Beschulungsangebot treten Unterschiede aufgrund anlagebedingter Prädispositionen deutlicher zu Tage.“

Nationale Akademie der Wissenschaften Leopoldina (Hrsg.), „Frühkindliche Sozialisation“ (2014), S. 54

Leistungsstarke Schüler aus dem Bildungsbürgertum ...

„Leistungsstarke Schüler aus dem Bildungsbürgertum sind in der Grundschule am wenigsten auf vollständige, explizite Erklärungen angewiesen. Sie lernen auch im offenen Unterricht. Im Zweifel können sie die fehlenden Erklärungen zu Hause erhalten. Lernschwache Schüler aus bildungsfernen Schichten können dies nicht. Sie sind die Leidtragenden des offenen Unterrichts.“

Dr. Martin Wellenreuther, „Direkte Instruktion – Was ist das, und wie geht das?“, in BELTZ (Hrsg.), PÄDAGOGIK, 66. Jahrgang, Heft 1, 2014, S. 11

Interindividuelle Unterschiede in der kognitiven Leistungsfähigkeit ...

„Auch bei günstigen Trainings- und Beschulungsmaßnahmen bleiben interindividuelle Unterschiede in der kognitiven Leistungsfähigkeit bestehen. Gleiche Umwelten machen Menschen nicht gleicher, sondern vielmehr werden in der Regel bestehende Unterschiede verstärkt.“

Nationale Akademie der Wissenschaften Leopoldina (Hrsg.), „Frühkindliche Sozialisation“ (2014), S. 61

Greatest influence of socioeconomic background in France, Bulgaria and Slovakia ...

„Socioeconomic background shows the greatest influence on a student’s educational performance in France, Bulgaria and Slovakia.“

Bertelsmann (Hrsg.), „Social Justice in the EU. A Cross-national Comparison“ (2014), S. 38

Moving low-income children from attending no preschool to attending some preschool ...

„The largest impact per unit cost comes from moving low-income children from attending no preschool to attending some preschool.“

Dr. Elisabeth U. Cascio u. a., „Expanding Preschool Access for Disadvantaged Children“ (2014), S. 7

At age three, children from professional families speak 50 % more words than children from working-class families ...

„At age three, children from professional families speak 50 % more words than children from working-class families and more than twice as many compared to children from welfare families.“

Univ.-Prof. Dr. James Heckman u. a., „The economics of human development and social mobility“ (2014), S. 8

England: White children who are eligible for free school meals are consistently the lowest performing group ...

England: „White children who are eligible for free school meals are consistently the lowest performing group in the country, and the difference between their educational performance and that of their less-deprived white peers is larger than for any other ethnic group.“

House of Commons, Education Committee (Hrsg.), „Underachievement in Education by White Working Class Children“ (2014), S. 3

Raw intelligence is not fixed solely by parental genes, although heritability plays an important role in shaping it ...

„Raw intelligence is not fixed solely by parental genes, although heritability plays an important role in shaping it. It is boosted by quality parenting and by caring environments. It becomes solidified around the time of puberty.“

Dr. Tim Kautz u. a., „Fostering and Measuring Skills: Improving Cognitive and Non-Cognitive Skills to Promote Lifetime Success“ (2014), S. 11

Gaps in skills emerge early, before formal schooling begins ...

„Gaps in skills emerge early, before formal schooling begins. Waiting until kindergarten to address these gaps is a poor strategy. It creates achievement gaps for disadvantaged children that are costly to close.“

Dr. Tim Kautz u. a., „Fostering and Measuring Skills: Improving Cognitive and Non-Cognitive Skills to Promote Lifetime Success“ (2014), S. 11

Armut der anderen Art ...

„The absence of parental guidance, nourishment, and encouragement is the most damaging condition for child development. Quality parenting – stimulation, attachment, encouragement, and support – is the true measure of child advantage, and not the traditional measures of poverty commonly used in policy discussions.“

Dr. Tim Kautz u. a., „Fostering and Measuring Skills: Improving Cognitive and Non-Cognitive Skills to Promote Lifetime Success“ (2014), S. 12

Most behavioural and cognitive ability gaps already exist at age five ...

„Experts have noted that most behavioural and cognitive ability gaps that can explain discrepancies in adult outcomes already exist at age five, and emphasise that schooling plays a minor role in either limiting or widening those gaps.“

Benoit Guerin, „Breaking the cycle of disadvantage“ (2014), S. 2

The absence of opportunities for informal education in the home ...

„The absence of opportunities for informal education in the home – be it situations of play, or informal problem solving – can foster early differences in academic achievement, intelligence and even language acquisition. Data indicates that before the age of 3, children from well-off backgrounds possess a vocabulary 30 million words larger than children from poorer families.“

Benoit Guerin, „Breaking the cycle of disadvantage“ (2014), S. 4

Insufficient stimulation in early childhood can result in significant differences in brain size ...

„Children born into low SES families are more likely to be insufficiently stimulated owing to a poor home learning environment. Such insufficient stimulation in early childhood can result in significant differences in brain size and abnormal cortex development by the age of 3, reflected in poorer cognitive and social development. The gap in cognitive performance across socioeconomic groups at 22 months has been found to correlate with schooling outcomes at the age of 26.“

Benoit Guerin, „Breaking the cycle of disadvantage“ (2014), S. 5

Access to a good education in the United States is extremely unequal ...

„In reality, access to a good education in the United States is extremely unequal. Geographic dispersion of schools leads to widespread segregation of advantaged and disadvantaged pupils.“

Dr. John Jerrim, „The Unrealistic Educational Expectations of High School Pupils“. In: „The Sociological Quarterly“ 55 (2014), S. 199f

The United States is one of the most socially unequal nations in the developed world ...

„The United States is one of the most socially unequal nations in the developed world, both in terms of educational achievement and in terms of economic measures of social mobility.“

Dr. John Jerrim, „The Unrealistic Educational Expectations of High School Pupils“. In: „The Sociological Quarterly“ 55 (2014), S. 200

In Frankreich hängt die Leistung besonders stark vom Elternhaus ab ...

„La France est l’un des pays de l’OCDE dans lequel le milieu socio-économique des élèves a le plus d’impact sur leur performance en mathématiques.“

OECD (Hrsg.), „Education Policy Outlook – Country Note France“ (2014), S. 6

The most prevailing inequalities in educational achievement in England ...

„Perhaps the most prevailing inequalities in educational achievement in England are those associated with socio-economic status (SES), ethnicity and gender.“

Univ.-Prof. Dr. Steve Strand, „Ethnicity, gender, social class and achievement gaps at age 16“ (2014), S. 2

Achievement gaps at age 16 in England ...

England: „SES gaps (Anm.: SES = Socioeconomic status) widens over the course of secondary school with students in the bottom SES quintile making -.21 SD (Anm.: SD = standard deviation) less than expected progress and those in top quintile making .20 SD more than expected progress.“

Univ.-Prof. Dr. Steve Strand, „Ethnicity, gender, social class and achievement gaps at age 16“ (2014), S. 18

Social mobility in England ...

England: „59 % of the Cabinet and 33 % of the Shadow Cabinet attended Oxbridge compared to less than 1 % of the UK population as a whole …“

Social Mobiliy and Child Poverty Commission (Hrsg.), „Elitist Britain“ (2014), S. 26

Learning outcomes in France ...

„Learning outcomes in France as measured by international assessments are below average OECD levels and are particularly unequal.“

UNESCO (Hrsg.), „Teaching and learning – Achieving quality for all“ (2014), S. 265

The influence of parental education ...

„The influence of parental education on the educational performance of migrants is weaker in highly and moderately differentiated education systems than in comprehensive systems.“

Univ.-Prof. Dr. Jaap Dronkers u. a., „Migrant pupils’ scientific performance“ (2014), S. 19f

USA: Einkommen der Eltern versus Schulerfolg ...

„On both math and reading tests, students at the 90th percentile of the income distribution score about 1.3 standard deviations higher than students at the 10th percentile.“

Dr. Seth Gershenson, „Do Summer Time-Use Gaps Vary by Socioeconomic Status?“ in „American Educational Research Journal“, Dezember 2013, Vol. 50, No. 6, S. 1219

Sozial Benachteiligte profitieren am meisten von geordnetem Unterricht ...

„A disciplinary climate that is conducive to learning is not only positively related to student performance, but results from PISA suggest that it can weaken the impact of students’ socio-economic status on performance.“

OECD (Hrsg.), „PISA in Focus“, Nr. 32, September 2013, S. 4

Von offenen, flexiblen, individualisierten Lernformen in heterogenen Klassen profitieren ...

„Von offenen, flexiblen, individualisierten Lernformen in heterogenen Klassen profitieren oft besonders aufgeweckte Schüler, die viel Vorwissen besitzen. Diejenigen aber, die weniger mitbringen, brauchen eher klare Strukturen und klare Vorgaben sowie viel Zeit zum Üben der grundlegenden Kenntnisse.“

Univ.-Prof. Dr. Ulrich Trautwein, Südwest Presse ONLINE am 24. Juli 2013

Weniger Bildungsgerechtigkeit durch Einheits- oder Gemeinschaftsschulen ...

„Einheits- oder Gemeinschaftsschulen, die mehr Bildungsgerechtigkeit durch ‚längeres gemeinsames Lernen‘ versprechen, sind […] nach den Befunden von TIMSS, PISA bzw. PISA-E oder der IGLU- und IQB-Studien dazu weniger in der Lage als das hierzulande etablierte (gegliederte) Schulsystem.“

Univ.-Prof. Dr. Kurt Heller, „Gymnasium in Niedersachsen“ 3/2013, S. 19

Das gegliederte Schulwesen hat sich eindeutig als überlegen erwiesen ...

„Das gegliederte Schulwesen hat sich eindeutig als überlegen erwiesen, gerade auch im Hinblick auf den sozialen Chancenausgleich und individuelle Bildungserfolge. Die wissenschaftlichen Fakten sprechen für mehr und nicht für weniger Differenzierung.“

Univ.-Prof. Dr. Kurt Heller, Bildungswissenschaftler, Metropolregion Rheinneckar News vom 13. März 2013

Mediennutzung bei Eltern ...

„Während Eltern mit höherem Bildungsstand die aktive Nutzung unterschiedlicher Medien […] bewusst vorleben und reflektieren, findet in Familien aus der Unterschicht eher eine passiv-konsumierende Mediennutzung statt, die sich unweigerlich auch auf Kinder, Jugendliche und junge Erwachsene überträgt.“

Prof. Dr. Jutta Rump u. a., „Die jüngere Generation in einer alternden Arbeitswelt. Baby Boomer versus Generation Y“ (2013), S. 143

UK: One of the most socially segregated education systems ...

„The UK has one of the highest levels of variation in pupil outcomes and its education system is also one of the most socially segregated education systems amongst industrialised economies.“

Dr. Tracey Allen, Drivers and barriers to raising achievement“ (2013), S. 14

Poorer educational results ...

„In most countries the schools serving populations with high levels of poverty, working-class families, immigrants, and minorities show considerably poorer educational results relative to schools enrolling students from more advantaged families.“

Univ.-Prof. Dr. Henry Levin u. a., „Does educational privatisation promote social justice?“ in „Oxford Review of Education“, 2013, Vol. 39, No. 4, S. 514

Australien: The persistence of inequality in higher education ...

Australien: „In 2005, men with a university-educated father were almost three times more likely to have graduated from university than other men and that women with a university-educated father were almost four times more likely to have graduated from university than other women.“

Dr. Jenny Chesters u.a., „Understanding the persistence of inequality in higher education: evidence from Australia“. In: „Journal of Education Policy“, 28:2 (2013), S. 211

Italien: Children of the highest social strata obtain much better scores than those belonging to the lowest ones ...

Italien: „Children of the highest social strata obtain much better scores than those belonging to the lowest ones, and the coefficients of both indicators, the number of books and ESCS, are large and highly significant.“

Univ.-Prof. Dr. Dalit Contini, „Immigrant background peer effects in Italian schools“ (2013), S. 25

Führend beim Bildungsaufstieg ...

„The Netherlands and Austria are Europe’s champion ‚upstreamers‘.“

Univ.-Prof. Dr. Maurice Crul u. a., „super diversity“ (2013), S. 49

Soziokultureller Hintergrund stärkster Erfolgsfaktor in allen OECD-Staaten ...

„The sociocultural average of the school population is the single most influential school characteristic in all Organization for Economic Cooperation and Development (OECD) countries, more important than either a shortage of qualified teachers or class size.“

Univ.-Prof. Dr. Jaap Dronkers u.a., „Positive but also Negative Effects of Ethnic Diversity in Schools on Educational Performance?“. In: Windzio (Hrsg.), „Integration and Inequality in Educational Intitutions“ (2013), S. 71

The impact of students’ background on achievement ...

„One of the most stable findings in educational research is the impact of students’ background on achievement, especially parents’ level of education and occupation or earnings.“

IEA (Hrsg.), „TIMSS and PIRLS 2011“ (2013), S. 8f

Not enough to simply 'keep order' to achieve excellence ...

„In order to achieve excellence, it is not enough to simply 'keep order'; the school administration and teachers as well as the students and their parents must press for academic success. A school with a positive atmosphere supportive of high achievement and a rigorous academic program can even overcome socioeconomic disadvantages.“

IEA (Hrsg.), „TIMSS and PIRLS 2011: Relationships among reading, mathematics, and science achievement at the fourth grade“ (2013), S. 113f

No country has a significantly bigger socio-economic achievement gap than England ...

„No country has a significantly bigger socio-economic achievement gap than England at either age 13/14 or age 15/16.“

John Jerrim u.a., „The mathematics skills of school children: How does England compare to the high performing East Asian jurisdictions“ (2013), S. 16

UK: Stubborn link between pupils’ socio-economic background and their educational attainment ...

„One major systemic failing in the UK education system is the ‘long tail’ of poorly performing schools and pupils compared with other countries, particularly at the secondary level. A significant part of the explanation for this is the stubborn link between pupils’ socio-economic background and their educational attainment.“

LSE (Hrsg.), „Investing in Prosperity – LSE Growth Commission Report“ (2013), S. 16

The correlation between disadvantage and poor academic attainment is particularly strong in the UK ...

„The correlation between disadvantage and poor academic attainment is particularly strong in the UK. Our failure to provide adequate education to children from disadvantaged backgrounds constitutes a waste of human resources on a grand scale. It holds back economic opportunities and is detrimental to growth.“

LSE (Hrsg.) „Investing in Prosperity“ (2013), S. 16f

Die Wirkung der Gesamtschule in England ...

„A quarter of children from poor backgrounds fail to meet the expected attainment level at the end of primary school compared with 3 per cent from affluent backgrounds. The gap widens at 16 with just one in five children from the poorest families achieving five good GCSEs, including English and Maths, compared with three quarters from the richest families.“

NCB (Hrsg.), „Greater Expectations: Raising aspirations for our children“ (2013), S. 12

England: Gap between advantaged and disadvantaged children ...

Gesamtschulstaat England: „A child from a disadvantaged poor background is far less likely to do well at school age 11 and far less likely to do well in their GCSEs at 16 compared with a child from the most well-off backgrounds and there is no indication that this gap between advantaged and disadvantaged children is disappearing.“

NCB (Hrsg.), „Greater Expectations: Raising aspirations for our children“ (2013), S. 28

England: Adults whose parents have low levels of education ...

England: „Adults whose parents have low levels of education are eight times more likely to have poor proficiency in literacy than adults whose parents had higher levels of education.“

NIACE (Hrsg.), „Family Learning Works“ (2013), S. 5

Top-Performer aus selektiven Privatschulen ...

„Top performers in science at age 15 tend to be in schools where others are also high performers and from relatively advantaged socio-economic backgrounds. Many such schools select students according to their academic record and many of them are private.“

OECD (Hrsg.), „Education Today 2013“ (2013), S. 106

The UK remains at the bottom of international league tables for social mobility ...

„The UK remains at the bottom of international league tables for social mobility, as measured by income or earnings.“

Univ.-Prof. Dr. Chris Pascal u.a., „The impact of early education as a strategy in countering socio-economic disadvantage“ (2013), S. 8

Amongst G20 richest nations, only the USA has poorer social mobility than the UK ...

„Amongst G20 richest nations, only the USA has poorer social mobility than the UK.“

Univ.-Prof. Dr. Chris Pascal u.a., „The impact of early education as a strategy in countering socio-economic disadvantage“ (2013), S. 8

Auf das Schulklima kommt es an ...

„It is found that quality of the school climate contributes to academic outcomes as well as the personal development and well-being of pupils.“

Dr. Amrit Thapa, Research Director des National School Climate Center (NSCC) „School Climate Research“ (2013), S. 3

Enormer Rückstand beim Eintritt in den Kindergarten ...

„By the time children in families with very low incomes enter kindergarten, they are 12 to 14 months behind in language and pre-reading skills, compared with children in higher-income families, where reading books and engaging in regular conversations with adults help build much larger vocabularies.“

The Annie E. Casey Foundation (Hrsg.), „The First Eight Years“ (2013), S. 6

Brain’s architecture ...

„Early experiences in the home, in other care settings, and in communities interact with genes to shape the developing nature and quality of the brain’s architecture.“

Univ.-Prof. Dr. Hirokazu Yoshikawa u. a., „Investing in Our Future: The Evidence Base on Preschool Education“ (2013), S. 3

Gerade im Kindergarten bilden sich die Grundlagen für die spätere Entwicklung ...

„Gerade im Kindergarten bilden sich die Grundlagen für die spätere Entwicklung. Erstens eignen sich Kindergärten sehr gut, um Risikokinder aufzufangen. Und zweitens ist die Lernfähigkeit in diesem Alter riesengroß.“

Univ.-Prof. Dr. Franzis Preckel, Focus ONLINE am 2. Dezember 2012

Schulformspezifische Anforderungs- bzw. Leistungsmilieus ...

„Schulformspezifische Anforderungs- bzw. Leistungsmilieus bieten am ehesten leistungsförderliche Umgebungen für den effektiven Umgang mit Heterogenität. Zugleich garantieren solche differentiellen Entwicklungsmilieus größtmögliche Chancengerechtigkeit im Bildungsgang. Wissenschaftliche Belege für gegenteilige Behauptungen konnten trotz jahrzehntelanger Bemühungen bisher nicht erbracht werden.“

Univ.-Prof. Dr. Kurt Heller, „Begabungsförderung und Schulleistung“. In: „Katholische Bildung“, 2012, Heft 7/8, S. 305

College educated mothers devote more time to child rearing ...

„College educated mothers – according to a comprehensive survey of the evidence from time diary studies – devote more time to child rearing than do less educated mothers, especially in child enrichment activities. They spend more time reading to children and less time watching television with them.“

Univ.-Prof. James Heckman, Nobelpreisträger des Jahres 2000 für Wirtschaftswissenschaften, bostonreview.net am 1. September 2012

In the UK the socio-economic gap in education achievement widens throughout secondary education ...

„In the UK […] the socio-economic gap in education achievement widens throughout secondary education.“

Univ.-Prof. Dr. Giorgio Brunello u.a., „On the efficiency costs of de-tracking secondary schools in Europe“. In: „Education Economics“ Vol. 20, No. 2, Mai 2012, S. 118

Was nicht in die Gene geschrieben ist, kann durch eine anregende Umwelt nicht erzwungen werden ...

„Das in die Gene geschriebene Intelligenzpotenzial kann sich nur in einer anregenden Umwelt entwickeln. Aber was nicht in die Gene geschrieben ist, kann durch eine anregende Umwelt nicht erzwungen werden.“

Univ.-Prof. Dr. Elsbeth Stern, „Lernwirksam unterrichten“ (2012), S. 123

Die französische Schule ist eine der weltbesten für einen sehr kleinen Teil ...

„Die französische Schule ist eine der weltbesten für einen sehr kleinen Teil ihrer Schülerinnen und Schüler, der in der Hauptsache aus den höchsten sozialen Schichten stammt und über weitläufige soziale und kulturelle Ressourcen verfügt; sie ist eine der schlechtesten für einen beachtlichen Teil von Schülern aus benachteiligten kulturellen und sozio-ökonomischen Milieus, die in der Schule enorme Schwierigkeiten haben oder sogar scheitern.“

Univ.-Prof. Dr. Christine Delory-Momberger, „Der Umgang mit Diversität als ein fundamentales Problem der französischen Schule“ in Schelle u. a., „Schule und Unterricht in Frankreich“ (2012), S. 18

Schicksal für Elite und breite Masse ...

„Frankreich zeigt eine Schullandschaft, in der das Schicksal für die Elite und die breite Masse am weitesten auseinanderklafft.“

Univ.-Prof. Dr. Christine Delory-Momberger, „Der Umgang mit Diversität als ein fundamentales Problem der französischen Schule“ in Schelle u. a., „Schule und Unterricht in Frankreich“ (2012), S. 18

The association between family background and high educational achievement is stronger in England ...

„The association between family background and high educational achievement is stronger in England than in most other developed countries.“

Dr. John Jerrim, „The Socio-Economic Gradient in Teenagers’ Reading Skills: How Does England Compare with Other Countries?“. In: „Fiscal Studies“, 2012, vol. 33, no. 2, S. 160

Ability gaps between individuals ...

„Ability gaps between individuals and across socioeconomic groups open up at early ages, for both cognitive and socio-emotional skills. Cognitive abilities become stable around the age of 10.“

Univ.-Prof. Dr. Giorgio Brunello u. a., „Books Are Forever: Early Life Conditions, Education and Lifetime Income“ (2012), S. 12

Sozialer Aufstieg durch Bildung in England kaum möglich ...

„A series of reports has highlighted Britain’s low levels of social mobility, showing how children from poorer backgrounds struggle to gain access to university, enter professional jobs and earn decent wages.“

Jonathan Clifton u.a., „Closing the Attainment Gap in England’s Secondary Schools“ (2012), S. 2

In England, the relationship between social class and educational performance is particularly strong ...

„In England, the relationship between social class and educational performance is particularly strong, and we also have a higher than average degree of social segregation in our schools.“

Jonathan Clifton u.a., „Closing the Attainment Gap in England’s Secondary Schools“ (2012), S. 9

In England the impact of pupils’ socio-economic background is significantly higher than the OECD average ...

„In England the impact of pupils’ socio-economic background is significantly higher than the OECD average.“

Department for Education (Hrsg.), „PISA 2009: How does the social attainment gap in England compare with countries internationally?“ (2012), S. 1

Wenig Mobilität in Englands Gesamtschulwesen ...

„In England there are relatively few pupils from lower socio-economic backgrounds who have above average attainment.“

Department for Education (Hrsg.), „PISA 2009: How does the social attainment gap in England compare with countries internationally?“ (2012), S. 5

Disadvantaged children who are doing well ...

„Disadvantaged children who are doing well in school at age 10 in Germany have access to high-quality Gymnasien, which can potentially provide the educational resources these children need to keep up academically with their more affluent peers.“

Dr. John Jerrim, „The Socio-Economic Gradient in Teenagers’ Reading Skills: How Does England Compare with Other Countries?“ in „Fiscal Studies“, 2012, vol. 33, no. 2, S. 176f

The influence of parental education on the educational performance of immigrants ...

„The influence of parental education on the educational performance of immigrants is weaker in highly and moderately differentiated education systems than in comprehensive systems.“

Univ.-Prof. Dr. Jaap Dronkers u.a., „Immigrant Pupils‘ Scientific Performance“ (2012), S. 13

By the age of three, children in literacy-rich households will hear some 20 million more words than their less-advantaged peers ...

„Researchers in the US have estimated that by the age of three, children in literacy-rich households will hear some 20 million more words than their less-advantaged peers. In the United Kingdom, three-year-old children of highly educated parents have vocabularies that are nearly a year ahead of children whose parents have no qualifications.“

EU-Kommission (Hrsg.), „EU High Level Group of Experts on Literacy. Final Report“ (2012), S. 58

Motivation is the driving force behind learning and parents play a key role in children’s attitudes and motivation to read ...

„Motivation is the driving force behind learning and parents play a key role in children’s attitudes and motivation to read. Parents with poor literacy skills are less likely to read to their children. They are less likely to have books in the home, less likely to see reading as a pleasurable parentchild bonding activity, and more likely to allow their children to watch lots of television, which goes along with poorer literacy development.“

EU-Kommission (Hrsg.), „EU High Level Group of Experts on Literacy. Final Report“ (2012), S. 58

Socio-economically disadvantaged children have the most to gain from high-quality early learning ...

„Socio-economically disadvantaged children have the most to gain from high-quality early learning. Yet it is often these children who are the least likely to attend, particularly when fees are charged. Increasing ECEC participation among socially disadvantaged children can thus help reduce literacy gaps later across the entire school system.“

EU-Kommission (Hrsg.), „EU High Level Group of Experts on Literacy. Final Report“ (2012), S. 61

Education that promotes equity by recognising and meeting different educational needs ...

„Increasingly, it is no longer seen as adequate to provide equal access to the same ‚one size fits all‘ educational opportunity. More and more, the focus is shifting towards providing education that promotes equity by recognising and meeting different educational needs.“

OECD (Hrsg.), „Equity and Quality in Education“ (2012), S. 17

The impact of economic background on individuals’ educational achievement is highest in France ...

„The impact of economic background on individuals’ educational achievement is highest in France.“

Dr. Raphaela Schlicht-Schmälzle u. a., „Logics of Educational Stratification: A Cross-National Map of Educational Inequality“ (2012), S. 7

Der schulische Erfolg ist am Ende der Sekundarstufe I in Großbritannien und den USA besonders stark vom Bildungsniveau der Eltern abhängig ...

„In the US and England students with parents with tertiary education are around 4 times as likely to be in the top half of test scores than children with parents without tertiary education.“

„Sutton Trust“ (Hrsg.), „Social Mobility and Education Gaps in the Four Major Anglophone Countries“ (2012), S. 11

Education gaps between poorer children and their richer peers widen in the UK and the US as children age ...

„Education gaps between poorer children and their richer peers widen in the UK and the US as children age. In the UK this widening occurs during primary and secondary school, but the gap increases particularly after age 11, at the start of secondary school.“

„Sutton Trust“ (Hrsg.), „Social Mobility and Education Gaps in the Four Major Anglophone Countries“ (2012), S. 12

Nicht von Geburt an alle gleich ...

„Immer mehr Befunde der Genetik, der Neurowissenschaften, der Psychologie zeigen, dass wir eben nicht von Geburt an alle gleich sind, sondern mit unterschiedlichen Potenzialen auf die Welt kommen.“

Univ.-Prof. Dr. Aljoscha C. Neubauer, Die Presse vom 19. November 2011

Frühes Erkennen von Begabungen und Talenten und darauf basierende Förderung ...

„Begabungsforschung zeigt […], dass ein frühes Erkennen von Begabungen und Talenten und darauf basierende Förderung durchaus Sinn hat, für das Individuum und für die Gesellschaft, die ihre geistigen Potenziale bestmöglich nützen möchte.“

Univ.-Prof. Dr. Aljoscha C. Neubauer, Die Presse vom 19. November 2011

Leistungsvorsprung durch elterliches Vorlesen erkennbar ...

„Der Leistungsvorsprung der Schülerinnen und Schüler, denen ihre Eltern in den ersten Schuljahren vorgelesen haben, ist unabhängig vom sozioökonomischen Hintergrund der Familien zu erkennen.“

OECD, „PISA im Fokus 10“ (November 2011), S. 1

Das gleiche Angebot für alle erzeugt Differenz ...

„Das gleiche Angebot für alle erzeugt Differenz. Wenn man Mindestvoraussetzungen und Anschlussfähigkeit im Lernen erreichen will, muss man für Kinder, die Hilfe benötigen, zusätzliche Lernzeit zur Verfügung stellen.“

Univ.-Prof. Dr. Jürgen Baumert, Frankfurter Allgemeine Zeitung vom 13. Oktober 2011

Wo die guten Schulen sind ...

„Wenn ich in Helsinki wohne oder in Oslo, weiß ich exakt, in welchen Bezirk ich ziehe, wo die guten Schulen sind. Da kostet Wohnen aber zwei- bis dreimal so viel.“

Univ.-Prof. Dr. Stefan Hopmann, „drinnen und draußen“ 3/2011

Early education for disadvantaged children ...

„Investment in early education for disadvantaged children from birth to age 5 helps reduce the achievement gap, reduce the need for special education, increase the likelihood of healthier lifestyles, lower the crime rate, and reduce overall social costs.“

Univ.-Prof. James Heckman, „American Educator“, Frühjahr 2011, S. 32

Highquality parenting ...

„An economically advantaged child exposed to low-quality parenting is more disadvantaged than an economically disadvantaged child exposed to highquality parenting.“

Univ.-Prof. James Heckman, „American Educator“, Frühjahr 2011, S. 33

Good parenting is more important than cash ...

„High-quality parenting can be available to a child even when the family is in adverse financial circumstances. […] Since inequality starts at or before birth, it can and should be corrected at or before birth with the resource of early childhood and parental education.“

Univ.-Prof. James Heckman, „American Educator“, Frühjahr 2011, S. 33f

Schooling after the second grade plays only a minor role in creating or reducing gaps ...

„Schooling after the second grade plays only a minor role in creating or reducing gaps.“

Univ.-Prof. James Heckman, „American Educator“, Frühjahr 2011, S. 34

Substantial ability gaps across children from various socioeconomic groups emerge before they start school ...

„Substantial ability gaps across children from various socioeconomic groups emerge before they start school.“

Univ.-Prof. James Heckman, „American Educator“, Frühjahr 2011, S. 34

In England, there is a large performance gap between the affluent and the poorest 20 percent of students ...

„In England, there is a large performance gap between the affluent and the poorest 20 percent of students.“

Asia Society (Hrsg.), „Improving Teacher Quality Around the World: The International Summit on the Teaching Profession“ (2011), S. 14

The direct effect of parental "Economic, Social and Cultural Status" is strongest in comprehensive systems ...

„The direct effect of parental ESCS (Anm.: ESCS = Economic, Social and Cultural Status) is strongest in comprehensive systems, and smaller in moderately and strongly stratified educational systems …“

Univ.-Prof. Dr. Jaap Dronkers u.a., „The effects of educational systems, school-composition, track-level, parental background and immigrants’ origins“ (2011), S. 15f

Österreich: Overcrowding rate and housing deprivation rate exceeding the EU15-average ...

„While indicators show that the Netherlands provide the best housing situation for children in the EU15, Austria is an outlier with both overcrowding rate and housing deprivation rate exceeding the EU15-average.“

MMag. Dr. Rainer Eppel u. a., „New Social Risks Affecting Children“ (2011), S. 44

Schweden: The impact of socio-economic background on reading performance has increased ...

Schweden: „The impact of socio-economic background on reading performance has markedly increased and is now above the OECD average.“

OECD (Hrsg.), „Reviews of Evaluation and Assessment in Education – Sweden“ (2011), S. 25

Hong Kong: Graduates from elite schools not necessarily from wealthy families ...

„Hong Kong still has quite a few elite schools whose graduates are favoured candidates for admission to the best universities in the world. It is notable that such students are not necessarily from wealthy families.“

OECD (Hrsg.), „Strong Performers and Successful Reformers in Education“ (2011), S. 100

USA: The achievement gap between children from high- and low-income families ...

USA: „The achievement gap between children from high- and low-income families is roughly 30 to 40 percent larger among children born in 2001 than among those born twenty-five years earlier.“

Univ.-Prof. Dr. Sean F. Reardon, „The Widening Academic Achievement Gap Between the Rich and the Poor“ (2011), S. 1

USA: A given difference in family incomes now corresponds to a 30 to 60 percent larger difference in achievement than it did for children born in the 1970s ...

USA: „A given difference in family incomes now corresponds to a 30 to 60 percent larger difference in achievement than it did for children born in the 1970s.“

Univ.-Prof. Dr. Sean Reardon, „The Widening Academic Achievement Gap Between the Rich and the Poor“ (2011), S. 2

In kaum einem Land gehen die Schüler, unabhängig von Herkunft und Leistung, alle auf eine gemeinsame Schule ...

„In kaum einem Land gehen die Schüler, unabhängig von Herkunft und Leistung, alle auf eine gemeinsame Schule. Selbst in Ländern, die offiziell ein Einheitsschulsystem haben, gibt es für die Privilegierten separate Bildungswege. In Frankreich sind es die katholischen Lyzeen, in England die Internate, in den USA die teuren Privatschulen oder öffentliche Schulen in sozial privilegierten Vierteln.“

Univ.-Prof. Dr. Elmar Tenorth, Die Zeit vom 17. Juni 2010

Die Gesamtschule hat keines ihrer Versprechen eingelöst ...

„Die Gesamtschule hat […] keines ihrer Versprechen eingelöst. Weder hat sie für Chancengleichheit gesorgt noch das Leistungsniveau angehoben. Gesamtschüler sind auch nicht sozialer eingestellt als etwa Gymnasiasten.“

Univ.-Prof. Dr. Elmar Tenorth, Die Zeit vom 17. Juni 2010

Bedauerlicher Irrtum ...

„Die Hoffnung, dass mit längeren gemeinsamen Lernphasen die soziale Gerechtigkeit bzw. die Entwicklungschancen sogenannter bildungsferner Bevölkerungsgruppen nachhaltig verbessert werden können, hat sich als (bedauerlicher) Irrtum herausgestellt.“

Univ.-Prof. Dr. Kurt Heller, Frankfurter Allgemeine Zeitung vom 21. Jänner 2010

Unterschiedliche Sozialisations- und Bildungsgeschichte von Kindern ...

„Die unterschiedliche Sozialisations- und Bildungsgeschichte von Kindern unterschiedlicher sozialer Herkunft schlägt sich in ihren schulischen Leistungen bereits zu Beginn der Schullaufbahn nieder.“

Univ.-Prof. Dr. Kai Maaz, „Genese sozialer Ungleichheit“. In: „Der Übergang von der Grundschule in die weiterführende Schule“ (2010), S. 30

Individuelles Entwicklungspotential besser verwirklichen ...

„Chancengerechtigkeit, im Sinne von gleich guten Entwicklungsbedingungen, wird […] auch unter optimalen Bedingungen nicht zu einer Gleichheit in den Kompetenzen bei Kindern führen. […] Mit mehr Chancengerechtigkeit soll daher jedes Kind die Möglichkeit erhalten, sein individuelles Entwicklungspotential besser zu verwirklichen.“

Univ.-Prof. Dr. Remo Largo, „Lernen geht anders. Bildung und Erziehung vom Kind her denken“ (2010), S. 92

Individuelle Begabungen werden durch die Anlage begrenzt ...

„Die jeweilige Anlage schafft […] die Voraussetzung für die Entwicklung und legt das Optimum fest, das ein Kind erreichen kann. Die Umweltbedingungen bestimmen, wie viel von dieser Anlage realisiert werden kann. Die individuellen Begabungen werden folglich durch die Anlage begrenzt und können auch unter optimalen Lebensbedienungen nicht über diese hinauswachsen.“

Univ.-Prof. Dr. Remo Largo, „Lernen geht anders. Bildung und Erziehung vom Kind her denken“ (2010), S. 89

England: Parents are prepared to pay significant sums of money ...

England: „Parents are prepared to pay significant sums of money to buy a house located near to better performing primary schools, even before their children reach school starting age.“

Dr. Kirstine Hansen, „Demand for School Quality in the Pre-School Years“ (2010), S. 1

Ability gaps open up at early ages ...

„Ability gaps between individuals and across socioeconomic groups open up at early ages, for both cognitive and noncognitive skills.“

Dr. Flavio Cunha u. a., „Investing in Our Young People“ (2010), S. 3

Students coming from poor social background do not benefit from studying in more integrated schools ...

Unlike what policy experts assume, students coming from poor social background do not benefit from studying in more integrated schools.“

Univ.-Prof. Dr. Jaap Dronkers, „Quality and Inequality of Education: Cross-National Perspectives“ (2010), S. 38

Education can compensate for society only to a very limited extent ...

„Education can compensate for society only to a very limited extent. The individual backgrounds of immigrants, such as parental capital and societal characteristics, guest-worker origin and the destination countries’ immigration histories, have a much larger influence on educational performance than characteristics of educational systems.“

Univ.-Prof. Dr. Jaap Dronkers u.a., „Negative Selectivity of Europe's Guest-Workers Immigration?“ (2010), S. 99

Die Prägung der ersten Lebensjahre ...

The causes of differences in ability can be addressed very effectively in the first few years of life.“

Univ.-Prof. Dr. Jaap Dronkers, „Quality and Inequality of Education: Cross-National Perspectives“ (2010), S. 301

Leaving this socially inevitable selection to the labour market ...

„Leaving this socially inevitable selection to the labour market instead of the educational system, however, creates the chance that social inequality between students from different strata will become even greater than the inequality that exists within education.“

Univ.-Prof. Dr. Jaap Dronkers, „Quality and Inequality of Education: Cross-National Perspectives“ (2010), S. 312

England: The children of educated or wealthy parents and children of worse off parents ...

England: „The children of educated or wealthy parents who scored poorly in the early tests (Anm.: Intelligenztests mit 22 Monaten), had a tendency to catch up whereas children of worse off parents who scored poorly were extremely unlikely to catch up and are clearly shown to be an at-risk group.“

Univ.-Prof. Dr. Leon Feinstein, „Inequality in the early cognitive development of British children in the 1970 Cohort“ (2010), Abstract

The private school sector plays a prominent role in British society ...

„The private school sector plays a prominent role in British society. […] Earnings and education differentials have risen significantly over time for privately educated versus state educated individuals.“

Univ.-Prof. Dr. Francis Green u. a., „The changing economic advantage from private schools“ (2010), S. 15

Die sozial bedingte Leistungsschere geht in Frankreichs Gesamtschulen auf ...

„On observe un creusement des inégalités de réussite imputables à l’origine sociale entre le début de la sixième et la fin de la cinquième.“

Haut Conseil de l’Education (Hrsg.), „Le collège“ (2010), S. 10