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Singapurs Nachhilfewesen ...

Singapur: „Umgerechnet gut 780 Millionen Franken setzt die Branche im Jahr um – in einem Land mit gerade mal 5,5 Millionen Einwohnern.“

Luzerner Zeitung online am 26. August 2017

 

Nicht weniger Nachhilfe durch Ganztagsschule ...

„Seit der Einführung und dem Ausbau der Ganztagsschule ist ein Spektrum an schulisch-organisierter Nachhilfe-, Stütz-, Betreuungs- und Förderangeboten für unterschiedliche Schülergruppen und Fächer entstanden, so dass die Angebotspalette lernunterstützender und unterrichtsbegleitender Maßnahmen profiliert und ausdifferenziert wurde. Doch der daran geknüpfte Optimismus, man könne das lernunterstützende Angebot stärker an die Schule als Regelangebot anbinden und so womöglich der kommerziellen Nachhilfe somit etwas den Nährboden entziehen, hat sich bislang nicht bewahrheitet.“

Univ.-Prof. Dr. Klaus Birkelbach u. a., „Außerschulische Nachhilfe“ (2017), S. 39

 

Kein Hinweis auf positive Wirkungen des Förderlernangebots in Ganztagsschulen ...

„Bisher vorliegende Befunde zeigen […] die Tendenz, dass zwischen Schülern in Halbtags- und Ganztagsschulen kein markanter Unterschied in der Nutzung der privat finanzierten Nachhilfe besteht, was letztlich auf keine positiven Wirkungen des Förderlernangebots in Ganztagsschulen hinweist. Dieser Befund spiegelt sich auch in den Einschätzungen der Eltern wider. So kritisierten 42 Prozent der befragten Eltern den Förderunterricht an Ganztagsschulen als ‚deutlich verbesserungsfähig‘. Somit bleibt Skepsis angebracht, ob die neue schulische Organisationsform des Ganztags als generelles Allheilmittel zur Rückdrängung des außerschulischen Nachhilfeunterrichts dienen kann.“

Univ.-Prof. Dr. Klaus Birkelbach u. a., „Außerschulische Nachhilfe“ (2017), S. 40

 

Ergebnis des Nachhilfebarometers der Arbeiterkammer ...

„Bei der Ganztagsschule sind noch keine belastbar positiven Effekte zur Senkung des externen Nachhilfebedarfs erkennbar. So benötigen jene Eltern, die ihr Kind bzw. ihre Kinder ausschließlich in der Ganztagsschule haben, immer noch in 23 Prozent der Fälle eine Nachhilfe – davon 18 Prozent eine bezahlte.“

Univ.-Prof. Dr. Klaus Birkelbach u. a., „Außerschulische Nachhilfe“ (2017), S. 40

 

Vernichtende Einschätzung ganztägiger Bildung und Betreuung ...

„In einer Analyse messbarer Effekte von Ganztagsschulen auf Basis der IGLU (Internationale Grundschul-Lese-Untersuchung), TIMSS und PISA-Befunde kommen Strietholt et al. zur vernichtenden Einschätzung, dass ‚die gegenwärtige organisatorische, pädagogische oder personelle Ausgestaltung ganztägiger Bildung und Betreuung in der aktuellen Form nicht zu den erhofften Effekten hinsichtlich der Verbesserung von fachlichen Schülerkompetenzen führt‘ und auch ‚… eine Reduktion von Bildungsungleichheit nicht zu beobachten ist.‘“

Univ.-Prof. Dr. Klaus Birkelbach u. a., „Außerschulische Nachhilfe“ (2017), S. 40

 

Nachhilfe auch für leistungsstarke und lernmotivierte Schüler ...

„Nachhilfe muss […] nicht zwangsläufig defizitorientiert und kompensatorisch eingreifen, sondern sie kann auch das Ziel verfolgen, bereits leistungsstarken und lernmotivierten Schülern einen zusätzlichen Vorteil im Wettbewerb mit anderen zu verschaffen.“

Univ.-Prof. Dr. Klaus Birkelbach u. a., „Außerschulische Nachhilfe“ (2017), S. 40

 

Nachhilfe in Europa im Aufwind ...

„Nicht zuletzt durch den Privatisierungsschub im Bildungsbereich und flankiert durch Tendenzen der Internationalisierung konnte sie aus der Peripherie des Bildungswesens heraustreten und sich als „unverzichtbares“ schulaffines Angebot etablieren.“

Univ.-Prof. Dr. Klaus Birkelbach u. a., „Außerschulische Nachhilfe“ (2017), S. 40

 

In Korea, students start to take additional lessons when they are still very young ...

In Korea, students start to take additional lessons when they are still very young. On average, 15-year-old Korean students who sit the PISA test have already taken 6.4 years of extra courses.

OECD (Hrsg.), PISA 2015. Students Well-Being (2017), S. 77

 

Private tuition in Singapur ...

Singapur: „60 % of high school, and 80 % of primary school age students receive private tuition, 40 % of pre-schoolers receive private tuition, Pre-schoolers, on average, attend two hours private tuition per week, while primary school aged children are attending, on average, at least three hours per week.”

www.atimes.com am 18. Dezember 2016

 

Monopolstellung des multinationalen Konzerns Pearson in weiten Teilen der USA ...

„Der multinationale Konzern Pearson mit weltweit 40.000 Mitarbeiter/innen, der die Verlage Addison-Wesley und Penguin-Random-House, Zeitungen wie der Financial Times, Vergnügungsparks und Madame-Tussaud-Wachsfigurenkabinette besitzt, hat sich in weiten Teilen der USA eine Monopolstellung gesichert. Er verkauft den US-Bundesstaaten nicht nur Tests, sondern bietet auch darauf abgestimmte Lehrbücher sowie Lern- und Lehrsoftware an.“

Univ.-Prof. Mag. Dr. Franz Rauch u. a., „Auswirkungen von Schulrankings auf Unterricht, Schulorganisation und Bildungssystem“ (November 2016), S. 22

 

Weniger Nachhilfe wird es dadurch nicht geben ...

„Weniger Nachhilfe wird es dadurch nicht geben, wie sich in Ländern zeigt, in denen der Anteil an Ganztagsschulen hoch ist. Da geben Eltern weitaus mehr für Nachhilfe aus.“

Univ.-Prof. Dr. Stefan Hopmann, Kurier online am 10. September 2016

 

Keine signifikanten Unterschiede in der Nachhilfenutzung ...

„Anders als vermutet bestehen keine signifikanten Unterschiede in der Nachhilfenutzung zwischen Schülerinnen und Schülern von Ganztagsschulen und Halbtagsschulen.“

Adrian Hille u. a., „Immer mehr Schülerinnen und Schüler nehmen Nachhilfe, besonders in Haushalten mit mittleren Einkommen“ in DIW Wochenbericht Nr. 6.2016, S. 114

 

Weniger Nachhilfe nicht der Fall ...

„Man könnte erwarten, dass Ganztagsschülerinnen und -schüler wegen der zusätzlichen Nachmittagsangebote in der Schule, die eventuell auch eine professionelle Unterstützung bei der Lernstoffwiederholung umfassen, weniger Nachhilfe in Anspruch nehmen – dies ist jedoch nicht der Fall.“

Adrian Hille u. a., „Immer mehr Schülerinnen und Schüler nehmen Nachhilfe, besonders in Haushalten mit mittleren Einkommen“ in DIW Wochenbericht Nr. 6.2016, S. 114f

 

Kinder, die schulische Ganztagsangebote nutzen, erhalten nicht weniger Nachhilfeunterricht ...

„Schulische Ganztagsangebote werden als Alternative zum von Eltern organisierten und oft finanzierten außerschulischen Nachhilfeunterricht diskutiert. In TIMSS 2015 konnte jedoch gezeigt werden, dass Kinder, die schulische Ganztagsangebote nutzen, nicht weniger Nachhilfeunterricht erhalten als Kinder, die an keinem schulischen Ganztagsangebot teilnehmen.“

Univ.-Prof. Dr. Wilfried Bos u. a., „TIMSS 2015: Wichtige Ergebnisse im Überblick“, in Dr. Heike Wendt u. a., „TIMSS 2015. Mathematische und naturwissenschaftliche Kompetenzen von Grundschulkindern in Deutschland im internationalen Vergleich“ (2016), S. 21

 

Besonders präsent ist Nachhilfeunterricht in der Republik Korea ...

„Besonders präsent ist Nachhilfeunterricht in der Republik Korea, in Singapur und Kasachstan, wo am Ende der Grundschulzeit mehr als die Hälfte der Kinder außerschulischen Nachhilfeunterricht nutzt.“

Dr. Karin Guill u. a., „Außerschulischer Nachhilfeunterricht am Ende der Grundschulzeit“, in Dr. Heike Wendt u. a., „TIMSS 2015. Mathematische und naturwissenschaftliche Kompetenzen von Grundschulkindern in Deutschland im internationalen Vergleich“ (2016), S. 248

In Deutschland sind es 9,6 %; Österreichs Daten fehlen, weil Österreichs Unterrichtsministerin aus TIMSS 2015 ausgestiegen ist.

 

Schülerinnen und Schüler, die schulische Ganztagsangebote nutzen, erhalten nicht seltener Nachhilfeunterricht ...

„Schülerinnen und Schüler, die schulische Ganztagsangebote nutzen, erhalten nicht seltener Nachhilfeunterricht als solche, die an keinem schulischen Ganztagsangebot teilnehmen.“

Dr. Karin Guill u. a., „Außerschulischer Nachhilfeunterricht am Ende der Grundschulzeit“, in Wendt u. a., „TIMSS 2015. Mathematische und naturwissenschaftliche Kompetenzen von Grundschulkindern in Deutschland im internationalen Vergleich“ (2016), S. 255

 

Private tuition is the hidden secret of British education ...

„Private tuition is the hidden secret of British education. […] Estimates suggest that the industry is worth several billion pounds, but its lack of regulation means that it is difficult to get an accurate picture of the UK market.“

Sir Peter Lampl, Gründer der Sutton Trust Foundation, in Sutton Trust (Hrsg.), „Shadow schooling: Private tuition and social mobility in the UK“ (2016), S. 1

 

Poorer students are less likely to receive private tuition in GB ...

Großbritannien:

„Poorer students are less likely to receive private tuition. Of those aged between 11-16, 17 % of students who receive free school meals (FSM) have ever received private tuition, 26 % of students who do not receive FSM.“

Sutton Trust (Hrsg.), „Shadow schooling: Private tuition and social mobility in the UK“ (2016), S. 3

 

42 % of state educated students in London have received private tuition at some point ...

„In London, of state-educated students aged between 11-16, over 150,000 (42 %) have received private tuition at some point in their lives.“

Sutton Trust (Hrsg.), „Shadow schooling: Private tuition and social mobility in the UK“ (2016), S. 3

 

Where students spend 30 hours per week learning at school, and 27 hours after school ...

„In Beijing-Shanghai-Jiangsu-Guangdong (China) students spend 30 hours per week learning at school, and 27 hours after school.“

OECD (Hrsg.), „PISA 2015 Results (Volume II): Policies and Practices for Successful Schools (2016), S. 227

 

Auch im Bereich Nachhilfe keine positiven Auswirkungen ganztägiger Schulen ...

„Während insgesamt 25 % der Eltern Nachhilfe für ihre Schulkinder nutzen, sind es unter jenen, die ihre Kinder in den Schulen ausschließlich ganztägig betreuen lassen, mit 23 % fast gleich viele. Somit treten auch in diesem Bereich keine positiven Auswirkungen eines Besuchs ganztägiger Schulen auf.“

Österreichisches Institut für Familienforschung (Hrsg.), „Betreuung, Bildung und Erziehung im Kindesalter“ (2015), S. 50

 

Indien: More than half of the parents appoint 3 to 4 private tutors or even more for their wards ...

Indien: „More than half of the parents appoint 3 to 4 private tutors or even more for their wards. On days when there are no academic tuitions, there are art or music lessons. The students hardly get time to watch TV, to play or to interact with neighbours freely or even to get adequate sleep. Naturally such students end up being nervous wrecks when the examination pressure mounts.“

Univ.-Prof. Dr. Sibnath Deb u. a., „Academic Stress, Parental Pressure, Anxiety and Mental Health among Indian High School Students“. In: „International Journal of Psychology and Behavioral Sciences“ 2015, 5(1), S. 31

 

Out-of-school lessons in Japan ...

„In Japan, high school students’ academic achievement is increased due to out-of-school lessons.“

Steve Entrich, „Effects of investments in out-of-school education in Germany and Japan“ in de Gruyter, „Contemporary Japan“, 2014, 26(1), S. 71

 

Explanation for the Japanese success in PISA ...

Japan: „Out-of-school education determines higher achievement scores in international comparison in a decisive way and therefore provides a reasonable explanation for the Japanese success in PISA.“

Steve Entrich, „Effects of investments in out-of-school education in Germany and Japan“ in de Gruyter, „Contemporary Japan“, 2014, 26(1), S. 71

 

Most Japanese students have juku experience ...

„Today most Japanese students have juku experience. It is commonly perceived that without the juku industry the Japanese formal school system can no longer properly prepare students for their later life course.“

Steve Entrich, „Effects of investments in out-of-school education in Germany and Japan“ in de Gruyter, „Contemporary Japan“, 2014, 26(1), S. 75

 

Japanese juku industry generates about $ 12 billion a year ...

„Compared to the Japanese juku industry that generates about $ 12 billion a year, the institutionalized German Nachhilfe system with its estimated more than 4,000 Nachhilfe schools is in an early stage of development.“

Steve Entrich, „Effects of investments in out-of-school education in Germany and Japan“ in de Gruyter, „Contemporary Japan“, 2014, 26(1), S. 77

 

Nearly every second Japanese student ...

„Nearly every second Japanese student uses performance-enhancing enrichment lessons.“

Steve Entrich, „Effects of investments in out-of-school education in Germany and Japan“ in de Gruyter, „Contemporary Japan“, 2014, 26(1), S. 95

 

Extra classes in Poland ...

Polen: „27 % of 10-year-olds and 28 % 8-year-olds took extra classes (other than lessons at school) every day or nearly every day.“

Dr. Dorota Strózik u. a., „Children’s Worlds National Report Poland“ (2014), S. 21

 

In Korea, 80.9 % of primary school students receive supplementary education ...

„In Korea, 80.9 % of primary school students were estimated to be receiving private supplementary education in 2012. In lower secondary school the proportion was 70.6 %; and in upper secondary school it was 50.7 %.“

OECD (Hrsg.), „Lessons from PISA for Korea“ (2014), S. 89

 

Number of private tutors in Korea ...

„In Korea, the number of private tutors experienced an average yearly growth of 7.1 % from 2001 to 2006, and this sector became the largest employer of graduates from the humanities and social sciences by 2009.“

OECD (Hrsg.), „Lessons from PISA for Korea“ (2014), S. 95

 

Der Schultag dauert acht oder mehr Stunden ...

Südkorea: „Der Schultag dauert acht oder mehr Stunden, nach dem Abendessen geht es mit Nachhilfe weiter. Wenn die Jugendlichen ihre Hausaufgaben gemacht haben, ist es häufig schon 23 Uhr.“

Univ.-Prof. Dr. Lee Joon-Koo, Die Presse online am 3. Dezember 2013

 

70 % der Kinder in Südkorea erhalten Privatunterricht ...

Südkorea: „Laut der Statistik der Korean National Statistical Office von 2012 erhalten siebzig Prozent der Kinder in Südkorea Privatunterricht.“

Die Zeit ONLNE am 19. November 2013

 

Tutoring is driven by competitive pressures in an increasingly globalised world ...

„Tutoring is driven by competitive pressures in an increasingly globalised world. Many governments pay strong heed to rankings in cross-national assessments. […] Some governments in turn promote competition through public ranking of achievement by schools; and schools promote competition through public ranking of achievement by pupils.“

Univ.-Prof. Dr. Mark Bray, „Shadow Education: Comparative Perspectives on the Expansion and Implications of Private Supplementary Tutoring“ in „Procedia - Social and Behavioral Sciences“ 77 (2013) S. 416

 

Governments see education as an instrument for competitiveness in international markets ...

„Governments see education as an instrument for competitiveness in international markets, and this view gets translated into pressure on young people to achieve grades by all means including private tutoring.“

Univ.-Prof. Dr. Mark Bray, „Shadow Education: Comparative Perspectives on the Expansion and Implications of Private Supplementary Tutoring“ in „Procedia - Social and Behavioral Sciences“ 77 (2013) S. 416

 

Number of tutoring businesses in major cities grew between 200 % and 500 % during the 1990s ...

Kanada: „The number of tutoring businesses in major cities grew between 200 % and 500 % during the 1990s.“

Univ.-Prof. Dr. Mark Bray, „Shadow Education: Comparative Perspectives on the Expansion and Implications of Private Supplementary Tutoring“ in „Procedia - Social and Behavioral Sciences“ 77 (2013) S. 414

 

A large number of children attend private institutions known as hagwons ...

Südkorea: „A large number of children attend private institutions known as hagwons, instead of or in addition to childcare and kindergarten. Hagwons are primarily focused on academics, teaching children particular skills, particularly in foreign languages and mathematics, as well as music and art.“

Dr. Randall S. Jones, „Education Reform in Korea“ (2013), S. 8f

 

More than 70 % of students participating in private tutoring ...

Südkorea: „More than 70 % of students participating in private tutoring attend hagwons, making it the most important player in this sector. It is not uncommon for students to be enrolled in several hagwons focusing on different subject areas.“

Dr. Randall S. Jones, „Education Reform in Korea“ (2013), S. 18

 

Korea currently has nearly 100 thousand hagwons ...

„Korea currently has nearly 100 thousand hagwons, which must receive a permit from the local education government to operate. […] The hagwons have more teachers than the public school system and attract the best ones with higher salaries.“

Dr. Randall S. Jones, „Education Reform in Korea“ (2013), S. 18

 

Admission to prestigious hagwons is challenging ...

Südkorea: „Admission to prestigious hagwons is challenging and depends on entrance exams. […] Only 14 % of applicants for the Daesung Institute are accepted. After one year of study, 70 % gain entrance to one of Korea’s top three universities.“

Dr. Randall S. Jones, „Education Reform in Korea“ (2013), S. 18

 

Under competitive conditions typical for East Asia ...

„Under competitive conditions typical for East Asia, the desire of parents to provide their children with top education makes children very costly in terms of both time and money. This 'education fever' constitutes an important force behind very low fertility in the region.“

Vienna Institute of Demography (Hrsg.), „Future fertility in low-fertility countries“ (2013), S. 21

 

The typical student in Asia attends several types of schools simultaneously ...

„The typical student in Asia attends several types of schools simultaneously. […] In Korea for instance, 88 % of the elementary students and 61 % of the students in general high schools receive private tutoring in cram schools.“

Univ.-Prof. Dr. Stephen Heyneman, „The International Efficiency of American Education: the bad and the not-so-bad news“ in Meyer u. a., „PISA, Power und Policy“ (2013), S. 294

 

Private tutoring in India ...

„In India, approximately 72 % of the older primary school students and 52 % of the secondary school students receive private tutoring.“

Univ.-Prof. Dr. Stephen Heyneman, „The International Efficiency of American Education: the bad and the not-so-bad news“ in Meyer u. a., „PISA, Power und Policy“ (2013), S. 294

 

Studying is treated as a full-time profession in Southeast Asia ...

Südostasien: „Studying is treated as a full-time profession in which students are asked to study 80-100 hours/week at home, in school, with tutors and in cram schools.“

Univ.-Prof. Dr. Stephen Heyneman, „The International Efficiency of American Education: the bad and the not-so-bad news“ in Meyer u. a., „PISA, Power und Policy“ (2013), S. 296

 

Private tutoring in Cyprus ...

„In Cyprus, 86 percent of students in secondary schools received additional education from private tutoring: 70 percent in Hong Kong, 88 percent in Kenya, 83 percent of students in primary schools in Republic of Korea, around 70 percent of pupils in secondary schools in Japan, and 91 percent in Mauritius.“

Univ.-Prof. Dr. Ji Yun Lee, „Private Tutoring and its Impact on Students‘ Academic Achievement, Formal Schooling, and Educational Inequality in Korea“ (2013), S. 1f

 

In Hong Kong, there is high demand for shadow education ...

„In Hong Kong, there is high demand for shadow education as a preparation for the secondary-school-certification examinations because performance on the exam is the most crucial factor that determines their job and salary level.“

Univ.-Prof. Dr. Ji Yun Lee, „Private Tutoring and its Impact on Students‘ Academic Achievement, Formal Schooling, and Educational Inequality in Korea“ (2013), S. 24

 

Participation in private tutoring in South-Korea ...

Südkorea: „Participation in private tutoring is the highest among high-achieving students. About 85 percent of students placed higher than the 90th percentile report that they participate in at least one form of private tutoring activities, and this participation rate is twice the rate for students placed lower than the 20th percentile.“

Univ.-Prof. Dr. Ji Yun Lee, „Private Tutoring and its Impact on Students‘ Academic Achievement, Formal Schooling, and Educational Inequality in Korea“ (2013), S. 37

 

Expenditures on private tutoring in South-Korea ...

Südkorea: „Expenditures on private tutoring have been higher than expenditures on formal schooling since 1995.“

Univ.-Prof. Dr. Ji Yun Lee, „Private Tutoring and its Impact on Students‘ Academic Achievement, Formal Schooling, and Educational Inequality in Korea“ (2013), S. 52

 

The curriculum targeting average students does not satisfy others ...

Südkorea: „The curriculum targeting average students does not satisfy others who have different levels of ability. Especially, for high-achieving students with a high probability of taking private tutoring, the curriculum in formal schooling is not challenging and does not satisfy their educational needs.“

Univ.-Prof. Dr. Ji Yun Lee, „Private Tutoring and its Impact on Students‘ Academic Achievement, Formal Schooling, and Educational Inequality in Korea“ (2013), S. 195

 

Over half of Hong Kong’s secondary students receive private tutoring ...

„Over half of Hong Kong’s secondary students receive private supplementary tutoring, and in the last grade of secondary schooling the proportion exceeds 70 %.“

Univ.-Prof. Dr. Mark Bray, „Benefits and Tensions of Shadow Education“ in „Journal of International and Comparative Education“ (2013), Vol. 2, Issue 1, S. 18

 

Schüler/innen der Ganztagsschulen erhalten genauso häufig wie die Halbtagsschüler/innen privat finanzierten Nachhilfeunterricht ...

„Überraschen muss allerdings, dass die Ganztagsschul-Eltern sich genauso intensiv wie die Halbtagsschul-Eltern um Hausaufgabenkontrollen, Lernstoff-Erarbeitungen und vorbereitende Hilfen für Klassenarbeiten kümmern. Und die Schüler/innen der Ganztagsschulen erhalten auch genauso häufig wie die Halbtagsschüler/innen privat finanzierten Nachhilfeunterricht (jeweils ca. 15 %).“

Univ.-Prof. Dr. Dagmar Killus u. a., „Eltern ziehen Bilanz“ (2012), S. 35

 

Nine out of 10 elementary school children have private tutoring in South Korea ...

„In South Korea, nine out of 10 elementary school children have private tutoring.“

IPPR (Hrsg.), „Oceans of Innovation“ (2012), S. 43

 

Students attend hagwon after their regular school hour ...

Südkorea: „Students attend hagwon after their regular school hours for additional training in all subjects including math, writing, music, science, and perhaps the most common, English. […] Sending one’s child to after school activities has become embedded in the Korean culture as a social norm.“

Dr. Thomas M. Anderson u.a., „Education Fever and the East Asian Fertility Puzzle“ (2012), S. 11

 

90 % of elementary students receive shadow education in Korea ...

„In the Republic of Korea nearly 90 % of elementary students receive some sort of shadow education; and in Hong Kong, China, about 85 % of senior secondary students do so.“

Univ.-Prof. Dr. Mark Bray u.a., „Shadow Education“ (2012), Executive Summary

 

In Japan gehen die Schüler in der ersten Sekundarstufe zweimal täglich in die Schule ...

„In Japan gehen die Schüler in der ersten Sekundarstufe zweimal täglich in die Schule: morgens in die Staats- und abends in die Privatschule, damit sie am Ende der ersten Sekundarstufe in die wenigen Gymnasien kommen, die den Zugang zu den renommierten Universitäten ermöglichen, die für die weitere Karriere entscheidend sind.“

Univ.-Prof. Dr. Jürgen Oelkers, Neue Zürcher Zeitung vom 9. März 2011