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„Moderne“ Unterrichtsformen auf Kosten sozioökonomisch Schwacher ...

„Alle ‚modernen‘ Unterrichtsmaßnahmen (sie sind natürlich nicht neu, sondern alle mindestens hundert Jahre alt) – selbständiges Lernen, Projektarbeit, schülerkontrollierter Unterricht, eigenständiges Lernen, Gruppenarbeit etc. – favorisieren den Nachwuchs der Bildungsschicht.“

Univ.-Prof. Dr. Rainer Dollase, „Profil“ (Zeitung des dphv) vom April 2017, S. 19

 

Keine besseren Lernerfolge durch offenen Unterricht ...

Bislang konnte in keiner Untersuchung gezeigt werden, dass Offener Unterricht zu besseren Lernerfolgen führt.

Univ.-Prof. Dr. Miriam Vock u. a., Umgang mit Heterogenität in Schule und Unterricht (2017), S. 70

 

Students do not score higher in science when frequently exposed to enquirybased instruction ...

„Perhaps surprisingly, in no education system do students who reported that they are frequently exposed to enquirybased instruction (when they are encouraged to experiment and engage in hands-on activities) score higher in science.“

OECD (Hrsg.), „PISA 2015 Results. Policies and Practices for Successful Schools“ (2016), S. 36

 

The goal of teacher-directed science instruction ...

„The goal of teacher-directed science instruction is to provide a well-structured, clear and informative lesson on a topic, which usually includes teachers’ explanations, classroom debates and students’ questions. Even if these strategies render students passive during class, some teacher direction is essential if students are expected to acquire generally accepted science knowledge.“

OECD (Hrsg.), „PISA 2015 Results (Volume II): Policies and Practices for Successful Schools (2016), S. 63

 

Teacher-directed instruction ...

„Across OECD countries, teacher-directed instruction is more commonly used in socio-economically advantaged schools than in disadvantaged schools.“

OECD (Hrsg.), „PISA 2015 Results (Volume II): Policies and Practices for Successful Schools (2016), S. 65

 

Lehrerzentrierter Unterricht ...

„In all but three education systems – Indonesia, Korea and Peru – using teacher-directed instruction more frequently is associated with higher science achievement, after accounting for the socio-economic status of students and schools; and students in all countries also hold stronger epistemic beliefs, such as believing that scientific ideas change in light of new evidence, when their teachers used these strategies more frequently.“

OECD (Hrsg.), „PISA 2015 Results (Volume II): Policies and Practices for Successful Schools (2016), S. 65

 

Erklärendes Lehren ...

„On average across OECD countries, and after accounting for the socio-economic status of students and schools, students who reported that their teacher explains scientific ideas “in many lessons” or in “every lesson” score 28 points higher in science. […] However, students score somewhat lower in science when they reported that a whole class discussion occurs “in many lessons” or “every lesson”.“

OECD (Hrsg.), „PISA 2015 Results (Volume II): Policies and Practices for Successful Schools (2016), S. 65

 

Forschendes Lernen ...

„After accounting for students’ and schools’ socio-economic profile, greater exposure to enquiry-based instruction is negatively associated with science performance in 56 countries and economies. Perhaps surprisingly, in no education system do students who reported that they are frequently exposed to enquiry-based instruction score higher in science.“

OECD (Hrsg.), „PISA 2015 Results (Volume II): Policies and Practices for Successful Schools (2016), S. 71

 

Hands-on activities ...

„Some of the arguments against using hands-on activities in science class should not be completely disregarded. These include that these activities do not promote deep knowledge, that they are an inefficient use of time, or that they only work when there is good laboratory material and teacher preparation.“

OECD (Hrsg.), „PISA 2015 Results (Volume II): Policies and Practices for Successful Schools (2016), S. 71

 

Guter Frontalunterricht ist eine super Unterrichtsform ...

„Guter Frontalunterricht ist eine super Unterrichtsform. Es geht nur darum zu hinterfragen, wann welches Format und welche Materialien am sinnvollsten eingesetzt werden können. Auf eine gute Mischung kommt es an.“

Univ.-Prof. Dr. Agnieszka Czejkowska, ORF online am 5. Oktober 2016

 

Wird Offener Unterricht nicht gut vorbereitet ...

„Wird Offener Unterricht nicht gut vorbereitet, indem alle Kinder wissen, wie sie ihr Lernen organisieren müssen, werden soziale Unterschiede sogar noch verstärkt.“

Univ.-Prof. Dr. Agnieszka Czejkowska, ORF online am 5. Oktober 2016

 

Lernschwächere Schüler weitaus mehr auf die Unterstützung durch Lehrkräfte angewiesen ...

„Einig ist sich die Forschung […] darüber, dass lernschwächere Schüler weitaus mehr auf die Unterstützung durch Lehrkräfte angewiesen sind als stärkere. […] Wer schon zu Hause mit der Bewältigung schulischer Aufgaben allein gelassen wird, sollte dies nicht auch noch in der Schule bleiben.“

Prof. Dr. Karl-Heinz Dammer, Wirtschaftswoche online am 28. September 2016

 

Kinder aus sozial schwachen Milieus können mit offenen Unterrichtsformen am schlechtesten umgehen ...

„Faktisch können gerade Kinder aus sozial schwachen Milieus mit diesen offenen Unterrichtsformen am schlechtesten umgehen. Sie brauchen Zuwendung, Anleitung, Forderung und Ermutigung durch direkte Ansprache und enge Beziehung.“

Prof. Dr. Jochen Krautz, „ÖkologiePolitik“, Nr. 169 (Februar 2016), S. 19

 

Moderne‘ Unterrichtsmaßnahmen favorisieren Nachwuchs der Bildungsschicht ...

„Alle ‚modernen‘ Unterrichtsmaßnahmen (sie sind natürlich nicht neu, sondern alle mindestens hundert Jahre alt) – selbstständiges Lernen, Projektarbeit, schülerkontrollierter Unterricht, eigenständiges Lernen, Gruppenarbeit etc. – favorisieren den Nachwuchs der Bildungsschicht. Stattdessen sollte man es mal mit ‚direct instruction‘, einer Form des lehrerzentrierten Unterrichts, versuchen.“

Univ.-Prof. Dr. Rainer Dollase, in Hanns Seidel Stifung (Hrsg.), „Akademikerschwemme versus Fachkräftemangel“ (2016), S. 44

 

Student-oriented instruction ...

„On average across OECD countries, students who are exposed to more student-oriented instruction score about 22 points lower than students who are less exposed to this strategy, before any other variable is taken into account. After accounting for the other teaching strategies, students who reported more exposure to student-oriented instruction score about 26 points lower.“

Dr. Alfonso Echazarra u. a., „How teachers teach and students learn: Successful strategies for school“ (2016), S. 56

 

More responsibility for learning given to the pupil, with negative effects for weak students ...

Schweden:

„More responsibility for learning was given to the pupil at the expense of teacher-led instruction, with negative effects on student outcomes, in particular for weak students.“

Jon Kristian Pareliussen u. a., „Skills and Inclusive Growth in Sweden“ (2015), S. 18

 

Each school has at least one special teacher in Finland ...

Finnland: „Each school has at least one special teacher, trained to help struggling students. The special teacher is tasked with early identification and intervention, helped by a multi-professional care group consisting of the principal, the special teacher, the school nurse, the school psychologist, a social worker and the class teacher.“

Jon Kristian Pareliussen u. a., „Skills and Inclusive Growth in Sweden“ (2015), S. 20

 

Usage of desktop and laptop computers in Finland ...

Finnland: „Only 18.2 % of Finnish students use ICT for projects or class work, far below the average of the participating EU (34 %) and OECD countries (37.5 %). The weekly usage of desktop and laptop computers at grade 8 and 11 is among the lowest in the EU.“

EU-Kommission (Hrsg.), „Education and Training Monitor 2015 - Country analysis“ (2015), S. 91

 

Students are grouped by ability within their Mathematics classes ...

„On average across 26 EU 13 % of 15-year-olds are in schools reporting that students are grouped by ability within their Mathematics classes in all classes; 33 % are in schools whose students are grouped by ability within their classes in some classes and 54 % are in schools reporting they are not grouped by ability within any of their classes.“

EU-Kommission (Hrsg.), „Teaching Practices in Primary and Secondary Schools in Europe“ (2015), S. 76

 

Verzicht auf Anleitung führt dazu, dass Fehlerkontrolle ausbleibt ...

„Der Verzicht auf Anleitung führt dazu, dass eine Fehlerkontrolle ausbleibt und die Schüler in ihrem oftmals falschen Selbstbild von ihren Leistungen nicht nur bestärkt, sondern paradoxerweise gleichzeitig auch alleine gelassen werden.“

Univ.-Prof. Dr. Dr. Hannah Bethke, Frankfurter Allgemeine Zeitung online am 27. März 2014

 

Direkte Instruktion eine besonders wirksame Unterrichtsmethode ...

„Aus der Hattie-Studie ist bekannt, dass direkte Instruktion eine besonders wirksame Unterrichtsmethode ist. Besonders eher schwache Lerner erzielen bei dieser Methode deutliche Lernerfolge.“

Dr. Martin Wellenreuther, „Direkte Instruktion – Was ist das, und wie geht das?“, in BELTZ (Hrsg.), PÄDAGOGIK, 66. Jahrgang, Heft 1, 2014, S. 8

 

Offene Methoden mit dem Lehrer als Moderator ...

„Offene Methoden mit dem Lehrer als Moderator sind […] insgesamt deutlich weniger lerneffizient als Methoden, die den Lehrer als Regisseur des Lernens einsetzen. Als Regisseur führt der Lehrer in Inhalte ein, verdeutlicht Kernideen an Beispielen und strukturiert Übungen von leicht nach schwer.“

Dr. Martin Wellenreuther, „Direkte Instruktion – Was ist das, und wie geht das?“, in BELTZ (Hrsg.), PÄDAGOGIK, 66. Jahrgang, Heft 1, 2014, S. 10

 

Leistungsstarke Schüler aus dem Bildungsbürgertum ...

„Leistungsstarke Schüler aus dem Bildungsbürgertum sind in der Grundschule am wenigsten auf vollständige, explizite Erklärungen angewiesen. Sie lernen auch im offenen Unterricht. Im Zweifel können sie die fehlenden Erklärungen zu Hause erhalten. Lernschwache Schüler aus bildungsfernen Schichten können dies nicht. Sie sind die Leidtragenden des offenen Unterrichts.“

Dr. Martin Wellenreuther, „Direkte Instruktion – Was ist das, und wie geht das?“, in BELTZ (Hrsg.), PÄDAGOGIK, 66. Jahrgang, Heft 1, 2014, S. 11

 

Enthusiasm for ‚discovery learning‘ ...

„Enthusiasm for ‚discovery learning‘ is not supported by research evidence, which broadly favours direct instruction.“

Univ.-Prof. Dr. Robert Coe u. a., „What makes great teaching?“ (2014), S. 22

 

In Shanghai schools, children are geared to an exam-oriented culture ...

„In Shanghai schools, children are geared to an exam-oriented culture and a teaching system that emphasizes memorization and rote learning. They drill a lot and learn basic facts and structures of logic from these repetitive exercises.”

Univ.-Prof. Dr. David Kamens, „Globalization and the Emergence of an Audit Culture: PISA and the search for ‘best practices’ and magic bullets“ in Meyer u. a., „PISA, Power und Policy“ (2013), S. 132