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Positive, trustworthy, good-quality relationships protect students ...

„Positive, trustworthy, good-quality relationships protect students from loneliness, low academic performance, and mental and physical health problems. By contrast, negative and poor-quality relationships and experiences at school, such as bullying, can result in students skipping classes, performing poorly and even dropping out of school entirely.“

Dr. Tarek Mostafa u. a., „Science teachers’ satisfaction: Evidence from the PISA 2015 teacher survey“ (2018), S. 51

Leistungsschwächen in naturwissenschaftlichen Fächern bei Schülern der ersten Migrantengeneration ...

„Schüler der ersten Migrantengeneration zeigten im Jahr 2015 mit dreimal größerer Wahrscheinlichkeit als einheimische Schüler Leistungsschwächen in naturwissenschaftlichen Fächern und verließen die Schule dreimal häufiger vor Abschluss der Sekundarstufe II.“

EU-Kommission (Hrsg.), „Länderbericht Österreich 2017“ vom 22. Februar 2017, S. 3

Österreich: 6,9 % der jungen Erwachsenen zwischen 18 und 24 Jahren ohne Sekundarabschluss ...

„2016 waren in Österreich 6,9 % der jungen Erwachsenen zwischen 18 und 24 Jahren ohne Sekundarabschluss und befanden sich auch nicht in einer weiterführenden Ausbildung. […] EU-weit waren 2016 10,7 % der 18-24-Jährigen frühzeitige Schul- und Ausbildungsabgänger/innen.“

Statistik Austria (Hrsg.), „Wie geht’s Österreich? 2017 (2017), S. 102

Österreich weist im europäischen Vergleich vergleichsweise günstige Werte auf ...

„Österreich weist im europäischen Vergleich (EU-28-Länder) in allen hier untersuchten Indikatoren, welche in direktem Zusammenhang zur Situation der Jugendbeschäftigung zu sehen sind und vor allem Jugendarbeitslosigkeit und erreichte Bildungsabschlüsse betreffen, vergleichsweise günstige Werte (bezogen auf den Durchschnitt der EU-28-Länder) auf.“

ibw (Hrsg.), „Lehrlingsausbildung im Überblick“ (2017), S. 2

Frühe Schul- und Ausbildungsabgängerinnen und -abgänger mit und ohne Migrationshintergrund ...

Von den 18- bis 24-Jährigen mit Migrationshintergrund, unter denen Jugendliche mit Abstammung aus dem ehemaligen Jugoslawien sowie mit türkischer Herkunft dominieren, zählen 18,0 % zu frühen Schul- und Ausbildungsabgängerinnen und -abgängern. In der Bevölkerungsgruppe ohne Migrationshintergrund fallen dagegen nur 4,3 % in diese Kategorie.

Statistik Austria (Hrsg.), Bildung in Zahlen 2015/16 Schlüsselindikatoren und Analysen (2017), S. 124

Schulabbrecher-Quote ...

„Mit einem Wert von 7,3 % lag Österreich 2015 deutlich unter dem EU-15- bzw. EU-28-Durchschnitt (11,4 % bzw. 11,0 %).“

Statistik Austria (Hrsg.), „Bildung in Zahlen 2015/16 – Schlüsselindikatoren und Analysen“ (2017), S. 124

12 % der Hauptschulkinder mit nichtdeutscher Umgangssprache verließen das Schulsystem nach der Hauptschule ...

2014/15: „12 % der Hauptschulkinder mit nichtdeutscher Umgangssprache verließen das Schulsystem nach der Hauptschule. Bei ihren Klassenkameraden mit deutscher Umgangssprache waren es hingegen nur 3%.“

ÖIF (Hrsg.), „Kinder & Jugend. Statistiken zu Migration & Integartion 2016“ (2017), S. 8

Italien: Early school drop-out is particularly worrisome ...

Italien: „Among the several reasons contributing to the low skill performance of Italians, early school drop-out is particularly worrisome as this is a barrier for young Italians to fully develop their skills in the formal education system.“

OECD (Hrsg.), „Getting Skills Right. Italy“ (2017), S. 37

Number of Italy’s students that left education and training with at most a lower secondary education diploma ...

„The number of Italy’s students that left education and training with at most a lower secondary education diploma is still one of the highest figures across OECD countries.“

OECD (Hrsg.), „Getting Skills Right. Italy“ (2017), S. 37f

Das Ergebnis des französischen Gesamtschulwesens ...

„A significant share of students still leave education without upper secondary degree. […] The family background of students is a strong determinant for the probability of early school leaving. In general, education outcomes in France are strongly influenced by the socio-economic background of the individual.“

OECD (Hrsg.), „Getting Skills Right. France“ (2017), S. 64

Frankreichs Reaktion auf die hohe Dropoutquote ...

„Since 2015, the right to return to school was opened up to all early school leavers aged 16 to 25, and investments has [sic] been made to make school leavers aware of this possibility, to provide bursaries for individuals returning to school, and to provide enough places.“

OECD (Hrsg.), „Getting Skills Right. France“ (2017), S. 65

EU-Daten ...

In 2016, only 44.0 % of young people (18-24) who had finished school below the upper secondary level were employed. And in the general population (15-64), unemployment is much more prevalent among those with only basic education (16.6 %) than for the tertiary educated (5.1 %).

EU-Kommission (Hrsg.), Education and Training Monitor 2017 (2017), S. 9

Österreich: Drop-out rates are significantly lower than in other European countries ...

„Drop-out rates are significantly lower than in other European countries and Austria exhibits one of the lowest shares of 20-to-24 year-olds who are neither in employment nor in education or training (NEET) and one of the highest shares of those who are already in gainful employment at this age.“

OECD (Hrsg.), „OECD Economic Surveys – AUSTRIA“ (2017), S. 120

LehrabsolventInnen sind am Arbeitsmarkt sehr gefragt ...

„LehrabsolventInnen haben beim Berufseinstieg mit € 1.900.- ein mehr als doppelt so hohes Einkommen wie ArbeitnehmerInnen mit maximal Pflichtschulabschluss (rund € 800.-). Nach dem Absolvieren einer Lehre finden BerufseinsteigerInnen nach durchschnittlich 43 Tagen einen Job, Personen die keine weitere Ausbildung machen, suchen durchschnittlich 220 Tage.“

AMS (Hrsg.), „Spezialthema zum Arbeitsmarkt“ vom November 2016, S. 7

Der Anteil früher Schul- und AusbildungsabgängerInnen in Österreich ...

„Der Anteil früher Schul- und AusbildungsabgängerInnen (18-24-Jährige ohne weiterführenden Bildungsabschluss, die an keiner Aus- und Weiterbildung teilnehmen) liegt in Österreich 2015 (7,3 %) deutlich unter dem EU-Schnitt (10,9 %).“

ibw (Hrsg.), „research brief“, Nr. 97, Oktober 2016, S. 2

Österreich im EU-Spitzenfeld ...

„Die Quote der frühen Schulabgänger ist in den letzten Jahren kontinuierlich gesunken und liegt weit unter dem EU-Durchschnitt (7,0 % gegenüber 11,1 % im Jahr 2014).“

EU-Kommission (Hrsg), „Länderbericht Österreich 2016“ vom 26. Februar 2016, S. 77

Jugendliche mit Migrationshintergrund stärker gefährdet unfreiwillig in die NEET (Not in Education, Employment or Training) Kategorie zu fallen ...

„Jugendliche mit Migrationshintergrund haben ein höheres Risiko nur die Pflichtschule abzuschließen sowie die Schule früh abzubrechen und sind damit stärker gefährdet unfreiwillig in die NEET (Not in Education, Employment or Training) Kategorie zu fallen.“

think.difference (Hrsg.), „Jugendliche in der offenen Jugendarbeit“ (2016), S. 60

Abschluss der Sekundarstufe II in Österreich ...

Österreichs Schulwesen führt 84 % der Kinder von Eltern ohne Sekundarstufe II-Abschluss zu einem Sekundarstufe II-Abschluss, was aber leider nur für Kinder ohne Migrationshintegrund gilt:

„Unter den 2544jährigen, deren Eltern im Ausland geboren wurden und die keinen Abschluss der Sekundarstufe II erreicht haben, haben 50 % ebenfalls keinen Abschluss der Sekundarstufe II (OECDSchnitt: 37 %) erreicht. Die Gleichaltrigen mit in Österreich geborenen Eltern, die keinen Abschluss der Sekundarstufe II erreicht haben, verfügen dagegen nur zu 16 % über keinen Abschluss der Sekundarstufe II (OECDSchnitt: 27 %).“

OECD (Hrsg.), „OECD Education at a Glance. Country Note Österreich“ (2016), S. 5

Günstige Werte Österreichs im europäischen Vergleich ...

„Österreich weist im europäischen Vergleich (EU-28-Länder) in allen hier untersuchten Indikatoren, welche in direktem Zusammenhang zur Situation der Jugendbeschäftigung zu sehen sind und vor allem Jugendarbeitslosigkeit und erreichte Bildungsabschlüsse betreffen, vergleichsweise günstige Werte (bezogen auf den Durchschnitt der EU-28-Länder) auf.“

ibw (Hrsg.), „Lehrlingsausbildung im Überblick 2016“ (2016), S. 2

Insgesamt wurden […] im Jahr 2015 19.447 Lehrverhältnisse vorzeitig gelöst ...

„Insgesamt wurden […] im Jahr 2015 19.447 Lehrverhältnisse vorzeitig gelöst. Dies entspräche einem Anteil von 17,7 % bezogen auf die Gesamtzahl der Lehrlinge zum 31.12.2015 (109.963).“

ibw (Hrsg.), „Lehrlingsausbildung im Überblick 2016“ (2016), S. 54

Bei Jugendlichen mit Migrationshintergrund sind die Schul- und Ausbildungsbeendigungen deutlich höher ...

„Bei Jugendlichen mit Migrationshintergrund sind die Schul- und Ausbildungsbeendigungen deutlich höher. So sind von den 18- bis 24-Jährigen mit Migrationshintergrund 15,5 % als frühe Schul- und Ausbildungsabgänger/innen zu zählen, während bei den Jugendlichen ohne Migrationshintergrund nicht einmal jede/jeder Zwanzigste (4,6 %) in diese Kategorie fällt.“

BMFJ (Hrsg.), „7. Bericht zur Lage der Jugend in Österreich“ (2016), Teil A, S. 24

Bildung ohne Lehr- oder Sekundarabschluss ...

„Während unter den Jugendlichen ohne Migrationshintergrund nur 5,3 % die Bildung ohne Lehr- oder Sekundarabschluss beendet haben, sind es unter den gleichaltrigen MigrantInnen der 1. Generation 17,8 % und 16,1 % in der 2. Generation.“

Dr. Sabine Buchebner-Ferstl u. a., „Bildungsentscheidungen in der Familie beim Übergang von der Volksschule in die weiterführende Schule“ (2016), S. 17

Von den 18- bis 24-Jährigen mit Migrationshintergrund ...

„Von den 18- bis 24-Jährigen mit Migrationshintergrund, unter denen Jugendliche mit Abstammung aus dem ehemaligen Jugoslawien sowie mit türkischer Herkunft dominieren, zählen 15,5% zu frühen Schul- und Ausbildungsabgängerinnen und -abgängern.“

Statistik Austria (Hrsg.), „Bildung in Zahlen 2014-15, Schlüsselindikatoren und Analysen“ (2016), S. 114

Der Anteil an LehrabbrecherInnen ...

„Der Anteil an LehrabbrecherInnen unter den LehrabgängerInnen 2008-2013 beträgt bei den österreichischen StaatsbürgerInnen 14,8 %, bei den nicht-österreichischen StaatsbürgerInnen hingegen 31,8 %.“

ibw (Hrsg.), „Nach der Lehre: Ausbildungserfolg und Erwerbskarrieren der LehrabgängerInnen 2008-2013 in Österreich“ (2016), S. 16

Neue/modifizierte duale Ausbildungssysteme ...

„Viele Länder, u. a. das Vereinigte Königreich (modern apprenticeships), Spanien (nuevo contrato de la formación y aprendizaje) und Frankreich (apprentissage nouveau), setzen auf neue/modifizierte duale Ausbildungssysteme, um den hohen Jugendarbeitslosigkeits- und Schulabbruchquoten entgegenzuwirken.“

ibw (Hrsg.), „Befragung österreichischer LehrabsolventInnen zwei Jahre nach Lehrabschluss“ (2016), S. 11

Personen mit maximal Pflichtschulabschluss ...

„Personen mit maximal Pflichtschulabschluss sind fast dreimal so häufig von einer ‚Working poor‘-Situation betroffen wie höher Gebildete.“

Mag. Doris Landauer, „Bildungsarmut und ihre lebenslangen Folgen“ (2016), S. 21

7 % frühe Schulabgänger/innen in Österreich ...

„Im Jahr 2014 gab es insgesamt 7 % frühe Schulabgänger/innen in Österreich, 7,6 % weibliche und 6,5 % männliche. In der EU-28 lag der Anteil 2014 bei 11,1 %. […] Als ‚Frühe Schulabgänger‘ werden jene 18- bis 24-Jährigen bezeichnet, die keinen Sekundarstufe-II-Abschluss haben und an keiner Aus- oder Weiterbildung teilnehmen.“

BMFJ (Hrsg.), „Fokus Jugend“ (2016), S. 15

Österreich gehört zu den Ländern Europas mit den niedrigsten Schulabbruchsraten ...

„Österreich gehört zu den Ländern Europas mit den niedrigsten Schulabbruchsraten.“

Susanne Linde u. a., „„… damit niemand rausfällt““ (2016), S. 21

Rund 8 % der Schüler/-innen mit nichtdeutscher Umgangssprache ...

„Rund 8 % der Schüler/-innen mit nichtdeutscher Umgangssprache, die zum 1.9.2011 14 Jahre alt gewesen waren, hatten auch zwei Schuljahre später, zum Ende des Schuljahres 2013/2014, die Pflichtschule noch nicht abgeschlossen. Bei ihren deutschsprachigen Klassenkameradinnen und -kameraden waren es hingegen nur gut 2 %, die das Bildungssystem noch vor Abschluss der Pflichtschule verließen.“

Statistik Austria (Hrsg.), „migration & integration - zahlen.daten.indikatoren 2016“ (2016), S. 46

Lehrzeit nicht abgeschlossen ...

„Insgesamt haben im Jahr 2014 in Österreich 40.553 Lehrlinge ihr Lehrverhältnis beendet, ohne (bis Ende 2015) einen weiteren Lehrvertrag abzuschließen. Davon haben 15,5 % ihre Lehrzeit nicht abgeschlossen und auch bis Ende 2015 keine Lehrabschlussprüfung (LAP) abgelegt, sie gelten somit als LehrabbrecherInnen.“

ibw und öibf (Hrsg.), „Bericht zur Situation der Jugendbeschäftigung und Lehrlingsausbildung in Österreich 2014-2015“ (2016), S. 139

Das Negativranking führt der Wiener Bezirk 20. Brigittenau an ...

„Das Negativranking führt der Wiener Bezirk 20. Brigittenau an, dort sind über ein Viertel der Jugendlichen frühe AusBildungsabbrecherInnen (25,9 %), gefolgt von den Wiener Bezirken 10. Favoriten und 16. Ottakring, 2. Leopoldstadt, 15. Rudolfsheim-Fünfhaus, 11. Simmering, 12. Meidling und 5. Margarethen.“

Mag. Doris Landauer, „Bildungsarmut und ihre lebenslangen Folgen“ (2016), S. 60

Anm.: Mit „AusBildungsabbrecherInnen“ meint Mag. Landauer Bildungs- und AusbildungsabbrecherInnen.

In Großbritannien sind SchülerInnen ohne Migrationshintergrund die Schwachstelle ...

„In the UK (a traditional destination of highly educated migrants), the lowest incidence of ESL (Anm.: ESL = Early school leaving) is found among first-generation migrants, with natives showing the worst outcomes.“

EU-Kommission (Hrsg.), „Educational outcomes and immigrant background“ (2016), S. 16

Frankreich: Pupils’ performance is strongly linked to their socioeconomic background ...

Frankreich: „Pupils’ performance is strongly linked to their socioeconomic background. Too many young people leave education with few or no qualifications.“

EU-Kommission (Hrsg.), „Education and Training Monitor 2016 – Country analysis“ (2016), S. 99

Only 53 % of Europeans who have no upper secondary diploma are employed ...

„Only 53 % of Europeans who have no upper secondary diploma (Anm.: also SchulabbrecherInnen) are employed, against 74 % of those with upper secondary education and 84 % of those with tertiary education.“

EU-Kommission (Hrsg.), „Education and Training Monitor 2016“ (2016), S. 27

The average high school dropout costs the economy ...

„In a comparison of those who drop out of high school and those who complete high school, the average high school dropout costs the economy approximately $260,000 over his or her lifetime in terms of lower tax contributions, higher reliance on Medicaid and Medicare, higher rates of criminal activity, and higher reliance on welfare.“

ies (Hrsg.), „Trends in High School Dropout and Completion Rates in the United States: 2013“ (2016), S. 1

Bildungsbarriere Alkohol ...

„Alcohol use has been shown to affect learning performance. Binge drinking, as well as high frequency of drinking, reduce achievement scores. Alcohol consumption also reduces attendance and increases probability of having difficulty in school or dropping out without having graduated.“

OECD (Hrsg.), „Health at a Glance: Europe 2016“ (2016), S. 92

Labour Market Integration in Sweden ...

Schweden: „As few as one in every two of those young migrants who arrive after the start of compulsory school manage to qualify for upper-secondary school and among new arrivals (those who arrived less than four years prior to the end of compulsory school) the figure falls below one in three.“

OECD (Hrsg.), „Working Together: Skills and Labour Market Integration of Immigrants and their Children in Sweden“ (2016), S. 90

Early leavers from education ...

„The proportion of young people who were early leavers from education and training was relatively high (compared with national averages) in the Belgian, German and Austrian capital city regions (Bruxelles-Capitale/Brussels Hoofdstedelijk, Berlin and Wien).“

Eurostat (Hrsg.), „Eurostat regional yearbook 2016“ (2016), S. 85

Around one in five young people in OECD countries do not complete secondary education ...

„Around one in five young people in OECD countries do not complete secondary education and have to make the transition to adulthood facing the prospect of lower wages, less secure employment and marginalization. This education gap is an increasingly powerful determinant of wider inequalities in wealth and opportunity, hampering the development of more inclusive societies.“

UNICEF (Hrsg.), „A fair chance for every child“ (2016), S. 51

The Italian education system continues to remain a weak spot ...

„The Italian education system continues to remain a weak spot, as the ESL rate is well above the EU average and school education produces mixed results in terms of skills attainment.“

Claire Dhéret u. a., „Towards a Europeanisation of Youth Employment Policies“ (2016), S. 43

In the United Kingdom […] the permanent exclusion rate in schools increased ...

„In the United Kingdom […] the permanent exclusion rate in schools increased 300 % in the three years following the implementation of league tables.“

OECD (Hrsg.), „Governing Education in a Complex World“ (2016), S. 85

England has a low completion rate for upper secondary education ...

„England has a low completion rate for upper secondary education. In 2012 17 % of 20-34 year-olds in England lacked upper secondary qualifications.“

OECD, „Building Skills for All: A Review of England“ (2016), S. 40

Failing to qualify for the national upper secondary programmes ...

Schweden: „74 % of children immigrating less than five years before the end of compulsory school and 48 % of those immigrating after school starts fail to qualify for the national upper secondary programmes.“

Jon Kristian Pareliussen u. a., „Skills and Inclusive Growth in Sweden“ (2015), S. 22

Across the EU, early school leaving rates amongst the foreign-born population ...

„Across the EU, early school leaving rates amongst the foreign-born population are more than twice as high as the early school leaving rates for the native-born population, hinting at worrysome socioeconomic discrepancies between the two groups.“

EU-Kommission (Hrsg.), „Europe 2020 Target – Early Leavers from Education and Training“ (2015), S. 3

Young men are significantly more likely than young women to be less engaged ...

„Young men are significantly more likely than young women to be less engaged with school and have low skills and poor academic achievement. They are also more likely to leave school early, often with no qualifications.“

OECD (Hrsg.), „The ABC of Gender Equality in Education“ (2015), S. 13

Number of early school leavers (ESL) low in Austria ...

„The number of early school leavers (ESL) can be considered low in Austria when compared to other EU countries. Since 1995, the rate has almost continuously declined and reached 7.3 % in 2013.“

Michael Bruneforth, MA, u. a., „Country Background Report for Austria“ (2015), S. 45

Having a migration background ...

„Having a migration background is among the most important risk indicators for ESL.“

Dr. Ward Nouwen u. a., „Reducing the Risk that Youth with a Migrant Background in Europe will Leave School Early“ (2015), S. 3

Am Ende der Hauptschule brechen Jugendliche ohne deutsche Muttersprache die Schule dreimal so oft vorzeitig ab wie Altersgenossen, die in deutschsprachigen Familien aufgewachsen sind ...

„Am Ende der Hauptschule brechen Jugendliche ohne deutsche Muttersprache die Schule dreimal so oft vorzeitig ab wie Altersgenossen, die in deutschsprachigen Familien aufgewachsen sind.“

Österreichischer Integrationsfonds (Hrsg.), „Zusammen:Österreich“ (Herbst 2014), S. 8

Der Anteil frühzeitiger SchulabgängerInnen 2013 in Österreich ...

„Der Anteil frühzeitiger SchulabgängerInnen – d. h. der Prozentsatz der 18- bis 24-Jährigen ohne weiterführenden Bildungsabschluss, die auch aktuell an keiner Aus- oder Weiterbildung teilnehmen – beträgt im Jahr 2013 in Österreich 7,3 %, innerhalb der EU-28-Länder insgesamt aber 11,9 %.“

ibw+öibf (Hrsg.), „Bericht zur Situation der Jugendbeschäftigung und Lehrlingsausbildung in Österreich 2012-2013“ (2014), S. 61

Im Vergleich der Ausbildungsformen ...

„Im Vergleich der Ausbildungsformen dürfte sich – trotz aller Einschränkungen, die sich aus dem Vergleich zweier unterschiedlicher Datenbasen ergeben – die Lehrausbildung als jene mit den höchsten Raten an BildungsabbrecherInnen herauskristallisieren. Hier stehen einander 5,1% in der BHS, 6,5% in der AHS, 11,8% in der BMS und 16,6% im dualen System gegenüber.“

IHS (Hrsg.), „Abbruch und Schulversagen im österreichischen Bildungssystem“ (2014), S. 30

Wenn Kinder mit nur einem Elternteil ...

„Wenn Kinder mit nur einem Elternteil in einem Haushalt zusammenleben (AlleinerzieherInnen), dann erhöht dies das Risiko eines vorzeitigen Bildungsabbruchs um annähernd 63 %.“

IHS (hrsg.), „Abbruch und Schulversagen im österreichischen Bildungssystem“ (2014), S. 19

Jugendliche, die in der 9. Schulstufe eine AHS-Oberstufe beginnen ...

„Jugendliche, die in der 9. Schulstufe eine AHS-Oberstufe beginnen, haben die höchste Wahrscheinlichkeit diese auch erfolgreich abzuschließen. Etwas über 80 % von ihnen gelingt dies, weitere 13 % wechseln erfolgreich in eine andere Ausbildung der Sekundarstufe II (d.h. sie schließen diese dann schlussendlich erfolgreich ab). Nur 5 % aller AHS-AnfängerInnen gelingt kein erfolgreicher Abschluss der Sekundarstufe II.“

ibw (Hrsg.), „Schul- und Ausbildungsabbrüche in der Sekundarstufe II in Oberösterreich“ (2014), S. 54

There are more than 5 million early school leavers across Europe ...

„There are more than 5 million early school leavers across Europe, at great risk of deprivation and social exclusion. […] The unemployment rate amongst them is no less than 41.0 %.“

EU-Kommission (Hrsg.), „Education and Training Monitor 2014“ (2014), S. 30

Showing up in school, paying attention, and behaving in class ...

„Completing high school requires many other skills besides those measured by achievement tests, including showing up in school, paying attention, and behaving in class.“

Dr. Tim Kautz u. a., „Fostering and Measuring Skills: Improving Cognitive and Non-Cognitive Skills to Promote Lifetime Success“ (2014), S. 16

Work-based learning to help engage youth who are at-risk of leaving school too early ...

„While all countries are looking at work-based learning to help engage youth who are at-risk of leaving school too early and without qualifications, the challenges in this area are bigger for emerging countries where few youth attend vocational schools and even fewer have access to apprenticeship training.“

Dr. Glenda Quintini u. a., „Same Same but Different: School-to-work Transitions in Emerging and Advanced Economies“ (2014), S. 4

Highquality vocational education pathways in upper secondary education can help engage youth who have become disaffected with academic education ...

„There is ample evidence suggesting that highquality vocational education pathways in upper secondary education can help engage youth who have become disaffected with academic education, improve graduation rates and ensure smooth transitions from school to work.“

Dr. Glenda Quintini u. a., „Same Same but Different: School-to-work Transitions in Emerging and Advanced Economies“ (2014), S. 26

17,8 % der Burschen und 17,3 % der Mädchen mit türkischer Umgangssprache waren im Folgejahr nach Absolvierung der Schulpflicht in keiner weiteren schulischen Ausbildung ...

„17,8 % der Burschen und 17,3 % der Mädchen mit türkischer Umgangssprache waren im Folgejahr nach Absolvierung der Schulpflicht in keiner weiteren schulischen Ausbildung.“

BIFIE (Hrsg.), „Nationaler Bildungsbericht Österreich 2012“ (2013), Band 1, S. 118

Österreich: Relativ niedrige Quote, die nach der Pflichtschule keinen weiteren Abschluss erwirbt ...

„Österreich hat mit 1,6 % an Jugendlichen, die das Schulsystem ohne Abschluss verlassen und weiteren 5,6 %, die mit einem Hauptschulabschluss das Bildungswesen verlassen, insgesamt eine relativ niedrige Quote von 7,2 %, die nach der Pflichtschule keinen weiteren Abschluss erwirbt.“

BIFIE (Hrsg.), „Nationaler Bildungsbericht - Österreich 2012“ (2013), Band 2, S. 251

SchulabbrecherInnen in Schweden ...

„Young people feel that the adult world has let them down. Many say that they started to skip class when they were in compulsory school, but that adults turned a blind eye to this and never followed up.“

EU-Kommission (Hrsg.), „10 reasons for dropping-out” (2013), S. 8

Gründe für Schulabbruch (Erhebung unter SchulabbrecherInnen Schwedens) ...

„Harassment and bullying from peers or personnel in the school are clearly the most common causes, 46 percent cite that as a reason.“

EU-Kommission (Hrsg.), „10 reasons for dropping-out” (2013), S. 11

Erhebung unter SchulabbrecherInnen Schwedens ...

„The two foremost causes for dropping-out are bullying and insufficient pedagogical support, but young people also mention the work environment and insufficient support after extended absences. Everyone knows that the working environment is important to learning; young people have described a chaotic, boisterous and loud environment where it is impossible to concentrate.“

EU-Kommission (Hrsg.), „10 reasons for dropping-out” (2013), S. 30

The U.S. high school graduation rate declined ...

„The U.S. high school graduation rate peaked at around 80 percent in the early 1970s and has since declined by 4–5 percentage points. Roughly 65 percent of blacks and Hispanics now leave school without a high school diploma, substantially higher than the dropout rate for non-Hispanic whites.“

Univ.-Prof. James Heckman, Nobelpreisträger des Jahres 2000 für Wirtschaftswissenschaften, bostonreview.net am 1. September 2012

A greater fraction of young Americans is graduating from college ...

„A greater fraction of young Americans is graduating from college. At the same time, a greater fraction is dropping out of high school.“

Univ.-Prof. James Heckman, Nobelpreisträger des Jahres 2000 für Wirtschaftswissenschaften, bostonreview.net am 1. September 2012

13 % der fremdsprachigen Hauptschulkinder verließen das Schulsystem ohne Pflichtschulabschluss ...

„13 % der fremdsprachigen Hauptschulkinder verließen das Schulsystem ohne Pflichtschulabschluss. Bei ihren deutschsprachigen Klassenkameraden waren es hingegen nur rund 4 %.“

ÖIF (Hrsg.), „migration & integration, Schwerpunkt Jugend“ (2012), S. 6

Dropout bereits vor Ende der Sekundarstufe I ...

„Dropout in lower secondary school is most prominent in the Netherlands, Belgium and France.“

Univ.-Prof. Dr. Maurice Crul u. a., „The European Second Generation Compared“ (2012), S. 139

Secondary school dropouts could be costing the United States 1.6 % of the country’s GDP ...

„Secondary school dropouts could be costing the United States 1.6 % of the country’s GDP.“

OECD (Hrsg.), „Equity and Quality in Education“ (2012), S. 25

Education enrolment rates for 15-19 year olds in the UK are currently well below the OECD average ...

„Education enrolment rates for 15-19 year olds in the UK are currently well below the OECD average (69.7 % in the UK versus 81.5 % OECD average) and a comparatively large share of 25-34 year olds have not completed upper secondary education.“

Dr. Kathryn Duckworth, „Beating the odds: Impact of the economic recession on young people in the UK“ (2011), S. 1

Dropout rate for African-American and Hispanic students ...

„Across the United States the national dropout rate is just over 30 % while the dropout rate for African-American and Hispanic students is slightly more than 50 %.“

Francesca Froy u. a., „Ensuring Labour Market Success for Ethnic Minority and Immigrant Youth“ (2011), S. 18

Niedrige NEET-Raten in Ländern mit einem differenzierten Schulsystem ...

„The highly diversified models of provision in countries such as Germany, the Netherlands, Denmark and Austria can promote high levels of completion. The percentage of 15- to 19-year-olds not in education or training is relatively low in countries that have such arrangements.“

Univ.-Prof. Dr. Stephen Lamb, „Pathways to School Completion: An International Comparison“. In: Lamb u.a., „School Dropout and Completion“ (2011), S. 60

Greece, France and Finland: High rate of ESL (Anm.: ESL = Early School Leavers) ...

„A key problem in Greece, France and Finland is the high rate of ESL (Anm.: ESL = Early School Leavers) during the first few months of the first grade of upper secondary vocational education.“

Anne-Marie Nevala, „Reducing Early School Leaving in the EU“ (2011), S. 45

Österreich: 30 % of all foreign-born and 44 % of immigrants from lower income countries have not completed upper secondary education compared with only 13 % of the native-born ...

Österreich: „30 % of all foreign-born and 44 % of immigrants from lower income countries have not completed upper secondary education compared with only 13 % of the native-born.“

OECD (Hrsg.), „The Labour Market Integration of Immigrants and their Children in Austria“ (2011), S. 48

Singapore moved away from its earlier one-size-fits-all approach in order to reduce the drop-out rate ...

„Singapore moved away from its earlier one-size-fits-all approach to schooling that would create multiple pathways for students in order to reduce the drop-out rate, improve quality and produce the more technically-skilled labour force needed to achieve the new economic goals. Streaming (tracking) based on academic ability was introduced, starting in elementary schools.“

OECD (Hrsg.), „Strong Performers and Successful Reformers in Education“ (2011), S. 162

Singapur: Streaming was introduced to reduce the high drop-out rates ...

Singapur: „Streaming was introduced to reduce the high drop-out rates from the system; although controversial, it was successful. Today, with a secondary school graduation rate of 98 % (10th grade), the gaps in educational attainment have been substantially reduced.“

OECD (Hrsg.), „Strong Performers and Successful Reformers in Education“ (2011), S. 167

Finnische Schüler mit Migrationshintergrund ...

„Während rund 98 Prozent der finnischen Schüler nach Abschluss der allgemeinbildenden Schule einen weiterführenden beruflichen oder gymnasialen Bildungsgang besuchen, sind dies bei denen mit einem Migrationshintergrund (Anm.: gemeint sind Jugendliche mit nichtfinnischem Vater ODER nichtfinnischer Mutter) lediglich etwa 65 Prozent. Bei Jugendlichen ohne einen finnischen Elternteil liegt die Quote sogar nur bei 34 Prozent.“

Univ.-Prof. Dr. Joachim Schroeder, „Lernen von Finnland? Im Ernst? Probleme der Herstellung von Bildungsgerechtigkeit im Schulsystem“. In Waxmann (Hrsg.), „Strategien der Ausgrenzung“ (2010), S. 174

In Denmark, a new apprenticeship was introduced in 2006 ...

„In Denmark, a new apprenticeship was introduced in 2006 and is now part of the government’s strategy for reducing the number of early school leavers.“

Cedefop (Hrsg.), „Guiding at-risk youth through learning to work: Lessons from across Europe“ (2010), S. 123

Violence, disruptive behaviour of pupils, and high levels of absenteeism ...

„ESL (Anm.: ESL = Early School Leaving) is often concentrated in schools [...], in which the school environment is characterised by violence, disruptive behaviour of pupils, and high levels of absenteeism.“

EU-Kommission (Hrsg.), „Reducing early school leaving“ (2010), S. 9f

Flexible education [...] offers more educational opportunities and therefore better chances of diminishing the risk of ESL ...

„Research suggests that flexible education and training systems with a variety of recognised learning pathways and combined with individual and school-level support offer more educational opportunities and therefore better chances of diminishing the risk of ESL (Anm.: ESL = Early School Leaving).“

EU-Kommission (Hrsg.), „Reducing early school leaving“ (2010), S. 16

A high level of absenteeism in lower secondary is very often followed by dropout in upper secondary ...

„Research shows that a high level of absenteeism in lower secondary is very often followed by dropout in upper secondary.“

Cecilia Lyche, „Taking on the Completion Challenge: A Literature Review on Policies to Prevent Dropout and Early School Leaving“ (2010), S. 17