A- A A+
 
A- A A+

Der Anteil der Jugendlichen eines Altersjahrgangs, welche sich für den Beginn einer Lehrausbildung entscheiden ...

Abgelaufen

„Der Anteil der Jugendlichen eines Altersjahrgangs, welche sich für den Beginn einer Lehrausbildung entscheiden, lag gemäß vorläufiger Daten im Jahr 2023 (39,1 %) etwas unter dem Niveau von 2019 (39,6 %), dieser Anteil ist langfristig recht stabil.“
Mag. Helmut Dornmayr u. a., Bericht zur Situation der Jugendbeschäftigung und Lehrlingsausbildung in Österreich 2022-2023 (2024), S. 1.

Österreich weist unter allen EU-Ländern den vierthöchsten Anteil an SchülerInnen in beruflicher Bildung innerhalb der Sekundarstufe II auf ...

Abgelaufen

„In Österreich befanden sich gemäß EUROSTAT im Jahr 2021 rund 69 % der SchülerInnen/Auszubildenden innerhalb der Sekundarstufe II in einem berufsbildenden Ausbildungsgang. Österreich weist damit unter allen EU-Ländern den vierthöchsten Anteil an SchülerInnen in beruflicher Bildung innerhalb der Sekundarstufe II auf (EU 27-Gesamt: 49 %).“
Mag. Helmut Dornmayr u. a., Bericht zur Situation der Jugendbeschäftigung und Lehrlingsausbildung in Österreich 2022-2023 (2024), S. 116.

Länder mit solider beruflicher Bildung und starken Berufsausbildungssystemen weisen eine weitaus geringere Arbeitslosigkeit auf ...

Abgelaufen

„Es hat sich gezeigt, dass Länder mit solider beruflicher Bildung und starken Berufsausbildungssystemen eine weitaus geringere Arbeitslosigkeit aufweisen als Länder, in denen das arbeitsbasierte Lernen nicht im System verankert ist. Es gibt viele erwartbare Vorteile für die Gesellschaft, u. a. ein höheres Steueraufkommen, geringere Sozialaufwendungen, höherer Konsum, aktivere Teilhabe am gesellschaftlichen Leben etc.“
Mag. Helmut Dornmayr u. a., Bericht zur Situation der Jugendbeschäftigung und Lehrlingsausbildung in Österreich 2022-2023 (2024), S. 125.

Integration von Jugendlichen mit Migrationshintergrund in das Ausbildungs- und Beschäftigungssystem ...

Abgelaufen

„Als besondere Herausforderung des insgesamt sehr erfolgreichen österreichischen Berufsausbildungssystems aber auch als besonderes Potenzial für die Rekrutierung zusätzlicher Lehrlinge und Fachkräfte kann die Integration von Jugendlichen mit Migrationshintergrund in das Ausbildungs- und Beschäftigungssystem betrachtet werden. Es ist sehr augenscheinlich, dass Jugendliche mit Migrationshintergrund im weiterführenden Bildungswesen stark unterrepräsentiert sind und wesentlich häufiger bereits nach dem Erfüllen der Schulpflicht aus dem Bildungssystem ausscheiden.“
Mag. Helmut Dornmayr u. a., Bericht zur Situation der Jugendbeschäftigung und Lehrlingsausbildung in Österreich 2022-2023 (2024), S. 145.

Anteil an Jugendlichen mit nicht-deutscher Umgangssprache in den Berufsschulen lediglich bei 11,6 % ...

Abgelaufen

„Während im Schuljahr 2022/23 der Anteil an  Jugendlichen mit nicht-deutscher Umgangssprache in den Volksschulen 32,3 % betrug, lag er in den Berufsschulen lediglich bei 11,6 % (ohne land- und forstwirtschaftliche Berufsschulen).“
Mag. Helmut Dornmayr u. a., Bericht zur Situation der Jugendbeschäftigung und Lehrlingsausbildung in Österreich 2022-2023 (2024), S. 147.

Der geringe Anteil von Jugendlichen mit Migrationshintergrund in der Lehrlingsausbildung ist höchst problematisch zu bewerten ...

Abgelaufen

„Der geringe Anteil von Jugendlichen mit Migrationshintergrund in der Lehrlingsausbildung ist sowohl aus bildungs- und integrationspolitischer Perspektive als auch aus der Perspektive der Sicherung des Fachkräftenachwuchses höchst problematisch zu bewerten. Hier besteht sowohl ein verstärkter Integrationsbedarf in Ausbildung und Arbeitsmarkt als auch ein hohes (und ungenutztes) Potenzial an qualifizierten und talentierten (oft auch mehrsprachigen) Fachkräften der Zukunft.“
Mag. Helmut Dornmayr u. a., Bericht zur Situation der Jugendbeschäftigung und Lehrlingsausbildung in Österreich 2022-2023 (2024), S. 148.

LehrabbrecherInnen ...

Abgelaufen

„Insgesamt haben im Jahr 2022 in Österreich 36.810 Lehrlinge ihr Lehrverhältnis beendet, ohne (bis Ende 2023) einen weiteren Lehrvertrag abzuschließen. Davon haben 19,8 % ihre Lehrzeit nicht abgeschlossen und auch bis Ende 2023 keine Lehrabschlussprüfung (LAP) abgelegt, sie gelten somit als LehrabbrecherInnen. […] Der Anteil der LehrabbrecherInnen (unter den LehrabgängerInnen 2022) war bei weiblichen Lehrlingen (19,3 %) deutlich höher als bei männlichen (16,7 %), bei Lehrlingen mit nicht-österreichischer Staatsbürgerschaft (30,2 %) fast doppelt so hoch als bei Lehrlingen mit österreichischer Staatsbürgerschaft (15,4 %).“
Mag. Helmut Dornmayr u. a., Bericht zur Situation der Jugendbeschäftigung und Lehrlingsausbildung in Österreich 2022-2023 (2024), S. 159-161.

Abgelegte Lehrabschlussprüfungen im Jahr 2023 ...

Abgelaufen

„Insgesamt wurden im Jahr 2023 gemäß WKO-Lehrabschlussprüfungsstatistik 49.518 Lehrabschlussprüfungen abgelegt (Prüfungsantritte) – um rund 400 weniger als im Jahr 2022 (49.926). Die Zahl der erfolgreich abgelegten Prüfungen betrug im Jahr 2023 insgesamt 38.586 (77,9 %) und im Jahr 2022 38.635 (77,4 %).“
Mag. Helmut Dornmayr u. a., Bericht zur Situation der Jugendbeschäftigung und Lehrlingsausbildung in Österreich 2022-2023 (2024), S. 186.

Anteil derer, die bis zum Ende des Jahres 2023 gar nie zur Lehrabschlussprüfung angetreten sind, deutlich gestiegen ...

Abgelaufen

„Insgesamt (inkl. überbetrieblicher Lehrausbildung) haben von den LehrabsolventInnen des Jahres 2022 (bis Ende 2023) 87,0 % die Lehrabschlussprüfung positiv absolviert, 6,7 % (nach einem oder mehreren Antritten) negativ. 6,3 % sind (bis zum Ende des Jahres 2023) gar nie zur Lehrabschlussprüfung angetreten. Dieser Anteil ist seit 2017 (4,0 %) wieder deutlich gestiegen, nachdem er in den Jahren davor rückläufig war.“
Mag. Helmut Dornmayr u. a., Bericht zur Situation der Jugendbeschäftigung und Lehrlingsausbildung in Österreich 2022-2023 (2024), S. 189.

Direkte Berufseinmündung der Lehrlingsausbildung ...

Abgelaufen

„Die Analyse des Arbeitsmarktstatus 18 Monate nach Ausbildungsende verdeutlicht vor allem die direkte Berufseinmündung der Lehrlingsausbildung (im Vergleich zu anderen Ausbildungswegen): 18 Monate nach dem Ausbildungsende (Lehrabschluss) waren 78 % der LehrabsolventInnen des Abschlussjahrs 2019/20 erwerbstätig und lediglich 5 % (noch bzw. wieder) in Ausbildung. Bei den anderen Ausbildungswegen lag der Anteil der Erwerbstätigen zu diesem Zeitpunkt jeweils (teilweise auch deutlich) unter 50 %.“
Mag. Helmut Dornmayr u. a., Bericht zur Situation der Jugendbeschäftigung und Lehrlingsausbildung in Österreich 2022-2023 (2024), S. 225.

Einkommen 18 Monate nach Ausbildungsabschluss bei LehrabsolventInnen vergleichsweise günstig ...

Abgelaufen

„Im Vergleich mit anderen Ausbildungsabschlüssen liegen auch die Einkommen 18 Monate nach Ausbildungsabschluss bei LehrabsolventInnen vergleichsweise günstig: Lediglich bei 3 % betrug das (inflationsbereinigte) monatliche Bruttoeinkommen 18 Monate nach Lehrabschluss weniger als EUR 1.200,-, bei immerhin 56 % aber mehr als EUR 2.400,-. […] Die Einstiegseinkommen der LehrabsolventInnen lagen daher etwa im Bereich der AbsolventInnen einer berufsbildenden höheren Schule (BHS) und deutlich höher als bei AbsolventInnen einer berufsbildenden mittleren Schule (BMS) oder AHS.“
Mag. Helmut Dornmayr u. a., Bericht zur Situation der Jugendbeschäftigung und Lehrlingsausbildung in Österreich 2022-2023 (2024), S. 228.

Die Kombination von (Aus-)Bildung und Beschäftigung kann die Arbeitsmarktergebnisse erheblich verbessern ...

Abgelaufen

„Die Kombination von Ausbildung und Beschäftigung hilft den Bildungsteilnehmenden, fachliche und persönliche Fähigkeiten zu erwerben, die auf dem Arbeitsmarkt hilfreich sind, und erhöht ihre Chancen auf einen reibungslosen Übergang ins Berufsleben. […] In vielen Ländern, wie z. B. in Deutschland und der Schweiz, ist die duale Ausbildung weit verbreitet, während in anderen Ländern die Bildungsteilnehmenden neben ihrer Ausbildung einer nicht mit der Ausbildung verbundenen Tätigkeit nachgehen, was für ihre Aussichten auf dem Arbeitsmarkt oft weniger günstig ist. […] Die Kombination von (Aus-)Bildung und Beschäftigung kann die Arbeitsmarktergebnisse erheblich verbessern, indem sie den Einzelnen sowohl mit theoretischem Wissen als auch mit praktischer Erfahrung ausstattet.“
OECD (Hrsg.), Bildung auf einen Blick 2024 (2024), S. 62f.

Der Abschluss eines berufsbildenden Bildungsgangs wirkt sich positiv auf die Beschäftigungsfähigkeit der Absolventinnen und Absolventen aus ...

Abgelaufen

„Untersuchungen haben gezeigt, dass sich der Abschluss eines berufsbildenden Bildungsgangs positiv auf die Beschäftigungsfähigkeit der Absolventinnen und Absolventen auswirkt, da sie frühzeitig in den Arbeitsmarkt eintreten. Die Bereitstellung separater berufsbildender Bildungswege erleichtert den Übergang von der Schule ins Berufsleben, dient gleichzeitig als Sicherheitsnetz, um zu verhindern, dass Schülerinnen und Schüler ihre Ausbildung abbrechen, und erhöht die Beschäftigungsquoten bei jungen Arbeitnehmenden.“
OECD (Hrsg.), Bildung auf einen Blick 2024 (2024), S. 214.

Ausländische Staatsangehörige aller Bildungsschichten hatten 2023 eine höhere Arbeitslosenquote als österreichische Staatsangehörige ...

Noch nicht veröffentlicht Abgelaufen

„Ausländische Staatsangehörige aller Bildungsschichten hatten 2023 eine höhere Arbeitslosenquote (9,6 %) als österreichische Staatsangehörige (5,3 %). Die Unterschiede waren bei Personen mit Lehr- bzw. BMS-Abschluss am geringsten ausgeprägt (5,9 % gegenüber 5,1 %). Bei Personen mit einem Universitätsabschluss (4,8 % gegenüber 2,4 %) bzw. Matura (8,0 % gegenüber 3,9 %) war die Arbeitslosenquote bei ausländischen Staatsangehörigen hingegen doppelt so hoch wie bei Personen mit österreichischem Pass. Auch bei Personen mit maximal einem Pflichtschulabschluss zeigten sich deutliche Unterschiede. Hier betrug die Arbeitslosenquote bei ausländischen Staatsangehörigen 16,7 %, bei österreichischen Staatsangehörigen 11,8 %.“
Statistik Austria (Hrsg.), Migration & Integration. Zahlen.Daten.Indikatoren 2024 (2024), S. 58.

There is growing evidence that vocational language training is particularly effective for improving employment outcomes ...

Abgelaufen

„There is growing evidence that vocational language training is particularly effective for improving employment outcomes. Several OECD countries have experimented with 'on-the-job' training, including Finland and Germany, where students are taught relevant vocabulary in workplace interactions – a format particularly beneficial for working migrants.“
OECD (Hrsg.), Skills and Labour Market Integration of Immigrants and their Children in Iceland (2024), S. 56.

Both native- and foreign-born graduates from upper secondary VET have better labour market outcomes ...

Abgelaufen

„Across a wide range of OECD countries, both native- and foreign-born graduates from upper secondary VET have better labour market outcomes compared to those from academic upper secondary tracks or people without upper secondary qualifications, at least in the short term.“
OECD (Hrsg.), Skills and Labour Market Integration of Immigrants and their Children in Iceland (2024), S. 125.

In der OECD nehmen 45 % aller Schülerinnen und Schüler im Sekundarbereich II an beruflicher Ausbildung teil, in Österreich 68,9 % ...

Abgelaufen

„In der OECD nehmen 45 % aller Schülerinnen und Schüler im Sekundarbereich II an beruflicher Ausbildung teil; in einigen Ländern, wie den Niederlanden und Tschechien, beträgt dieser Anteil mehr als zwei Drittel.“
OECD (Hrsg.), Bildung auf einen Blick 2023 (2023), S. 10.
Im OECD-Durchschnitt waren es 2021 43,6 %, in Österreich 68,9 %. (Quelle: OECD (Hrsg.), Education at a Glance 2023, Tab. B1.3)

Nichterwerbsquoten von jüngeren Erwachsenen mit einem berufsbildenden Abschluss in Island, Italien, Österreich, Portugal, der Slowakei, Spanien und Tschechien niedriger als derjeniger mit einem Bachelor- oder gleichwertigen Abschluss ...

Abgelaufen

„In Island, Italien, Österreich, Portugal, der Slowakei, Spanien und Tschechien sind die Nichterwerbsquoten von jüngeren Erwachsenen mit einem berufsbildenden Abschluss im Sekundarbereich II bzw. postsekundaren, nicht tertiären Bereich als höchster Qualifikation niedriger als die Nichterwerbsquoten derjenigen mit einem Bachelor- oder gleichwertigen Abschluss.“
OECD (Hrsg.), Bildung auf einen Blick 2023 (2023), S. 95.

Verdienst 25- bis 34-Jähriger mit einem allgemeinbildenden Abschluss im Sekundarbereich II gegenüber diejenigen mit einem entsprechenden berufsbildenden Abschluss ...

Abgelaufen

„In mehr als der Hälfte der OECD-, Partner- und Beitrittsländer mit verfügbaren Daten verdienen jüngere Erwachsene mit einem allgemeinbildenden Abschluss im Sekundarbereich II bzw. postsekundaren, nicht tertiären Bereich mehr als diejenigen mit einem entsprechenden berufsbildenden Abschluss.“
OECD (Hrsg.), Bildung auf einen Blick 2023 (2023), S. 106.
In Österreich verdienen 25- bis 34-Jährige mit einem berufsbildenden Abschluss im Sekundarbereich II bzw. postsekundaren, nicht tertiären Bereich um 6,9 % mehr als diejenigen mit einem entsprechenden allgemeinbildenden Abschluss. (Quelle: ibidem, Abb. A4.1; Stand 2021)

Frühe Schulabbrüche und mangelnder Zugang zu entsprechenden Ausbildungsplätzen bei einem Teil der Jugendlichen ...

Abgelaufen

„Einerseits verlaufen die Bildungskarrieren im österreichischen Schulsystem gut und eröffnen vielen Jugendlichen Zukunftsaussichten, die einen Aufholprozess in Gang gesetzt haben, andererseits ist das bei einem Teil der Jugendlichen durch frühe Schulabbrüche und den mangelnden Zugang zu entsprechenden Ausbildungsplätzen getrübt.“
ÖIF (Hrsg.), Jugendliche Submilieus in urbanen Räumen (2023), S. 49.

In 2021 Sweden had the fourth highest rate of unemployment of young people aged 15 to 24 ...

Abgelaufen

„Compared to the other EU-27 countries, in 2021 Sweden had the fourth highest rate of unemployment of young people aged 15 to 24. This shows that there is a need to promote participation in VET (Anm.: VET = Vocational Education and Training), considering also that 89.5 % of VET graduates aged 20 to 34 years were in employment in 2021, compared to the EU-27 average of 80.5 %.“
Cedefop (Hrsg.), Vocational education and training in Sweden (2023), S. 21.

For several years the Swedish education system has suffered from a lack of teachers, especially VET teachers ...

Abgelaufen

„For several years the Swedish education system has suffered from a lack of teachers, especially VET teachers; there is a risk that this situation is going to worsen. According to the teacher’s union, the average age of upper secondary teachers in Sweden is 40 years, which means that a fairly large proportion of teachers are aged between 55 and 65.“
Cedefop (Hrsg.), Vocational education and training in Sweden (2023), S. 73.

Students enrolled in programmes with a vocational orientation ...

Abgelaufen

„Across the EU in 2021, just over half (52.1%) of students enrolled in medium-level education were in programmes with a vocational orientation. This proportion ranges from 17.6% in Cyprus to 70.0% in Austria.“
EU-Kommission (Hrsg.), Education and Training Monitor 2023 (2023), S. 45.

VET graduates who had been exposed to work-based learning during VET were more likely to be employed ...

Abgelaufen

„Across the EU on average, recent VET graduates who had been exposed to work-based learning during VET were more likely to be employed (82.5% in 2022) than those who had not (71.6%).“
EU-Kommission (Hrsg.), Education and Training Monitor 2023 (2023), S. 46.

Grouping students of similar abilities and interests together is benefitting low- and high-achieving students ...

Noch nicht veröffentlicht Abgelaufen

„Grouping students of similar abilities and interests together may enable teachers to tailor their instruction level and teaching strategies to students’ skills and interests, potentially benefitting low- and high-achieving students. In addition, well-resourced and attractive vocational programmes may improve the career prospects of low-achieving and disadvantaged teenagers, especially those at risk of leaving the school system early.“
OECD (Hrsg.), PISA 2022 Results, Vol.II. Learning During – and From – Disruption (2023), S. 127.

One-third of 25-34 year-olds in OECD countries have a vocational qualification as their highest level achieved ...

Noch nicht veröffentlicht Abgelaufen

„On average, one-third of 25-34 year-olds in OECD countries have a vocational qualification as their highest level achieved, either at upper secondary, post-secondary non-tertiary or short-cycle tertiary level.“
OECD (Hrsg.), Spotlight on Vocational Education and Training (2023), S. 6.
Im OECD-Durchschnitt sind es 28,7 %, in Österreich 53,8 %. (Quelle: ibidem, Tab. A1.3.)

Increasing interest in the development in the development of vocational upper secondary programmes ...

Noch nicht veröffentlicht Abgelaufen

„Across OECD countries, there is increasing interest in the development of vocational upper secondary programmes as a means of equipping young people with the skills they need to enter the labour market. Completing a vocational programme offers improved employability compared to a general qualification at the same level.“
OECD (Hrsg.), Spotlight on Vocational Education and Training (2023), S. 12.

In Austria, the Netherlands and Switzerland vocational education is well-developed ...

Abgelaufen

„In countries where vocational education is well-developed, as in Austria, the Netherlands and Switzerland, upper secondary education offers more than one vocational programme. These systems have a high level of stratification or diversity across programmes.“
Camilla Stronati, The design of upper secondary education across OECD countries (2023), S. 15.

The share of upper secondary students who take part in vocational education across the OECD ...

Abgelaufen

„On average, 37 % of upper secondary students take part in vocational education across the OECD, but the share across individual countries varies significantly.“
Camilla Stronati, The design of upper secondary education across OECD countries (2023), S. 19.
In Österreich sind es 72 %. (Quelle: ibidem, S. 81.)

Selecting students earlier and into more programmes makes it possible to offer more specialised content ...

Abgelaufen

„Selecting students earlier and into more programmes makes it possible to offer more specialised content, especially in vocational programmes. This also reflects the structure of the labour market and economy in these countries, where specialist skills are highly valued.“
Camilla Stronati, The design of upper secondary education across OECD countries (2023), S. 38.

Greater specialisation can improve students’ outcomes in the labour market ...

Abgelaufen

„Greater specialisation can improve students’ outcomes in the labour market. Therefore, selecting students earlier can help them build a specialised set of skills that is in high demand and enter the labour market earlier.“
Camilla Stronati, The design of upper secondary education across OECD countries (2023), S. 39.

In Österreich hat ein Abschluss der vielfältigen Sekundarstufe II einen hohen Wert ...

Abgelaufen

„Im Durchschnitt der OECD-Länder verdienen 25- bis 64-jährige Beschäftigte mit Abschluss im Sekundarbereich II bzw. postsekundaren, nicht tertiären Bereich 29 % mehr als diejenigen mit Bildungsstand unterhalb Sekundarbereich II.“
OECD (Hrsg.), Bildung auf einen Blick 2022 (2022), S. 99.
In Österreich verdienen 25- bis 64-jährige Beschäftigte mit Abschluss im Sekundarbereich II bzw. postsekundaren, nicht tertiären Bereich 45 % mehr als diejenigen mit Bildungsstand unterhalb Sekundarbereich II. (Quelle: ibidem, Abbildung A4.1.)

Berufliche Ausbildungsgänge eine besonders attraktive Option für Jugendliche ...

Abgelaufen

„Im Sekundarbereich II stellen berufliche Ausbildungsgänge eine besonders attraktive Option für Jugendliche dar, die eher an praktischen Lernformen interessiert sind, und für diejenigen, die früher in den Arbeitsmarkt eintreten wollen.“
OECD (Hrsg.), Bildung auf einen Blick 2022 (2022), S. 160.

Teilnahme an kurzen tertiären Bildungsgängen übernimmt ähnliche Funktion wie der berufsbildende Sekundarbereich II ...

Abgelaufen

„In manchen Ländern, in denen die Teilnahme an kurzen tertiären Bildungsgängen weit verbreitet ist, wie Kanada oder den Vereinigten Staaten, können diese eine ähnliche Funktion wie der berufsbildende Sekundarbereich II in anderen Ländern übernehmen, indem sie eine erste Berufsvorbereitung bieten.“
OECD (Hrsg.), Bildung auf einen Blick 2022 (2022), S. 165.

Absolventen des Sekundarbereichs II, die zum ersten Mal eine Berufsqualifikation erwarben ...

Abgelaufen

„2020 erwarben im Durchschnitt der OECD-Länder 37 % der Absolventen des Sekundarbereichs II zum ersten Mal eine Berufsqualifikation, dabei reichte die Bandbreite von 5 % in Kanada bis 74 % in Österreich und der Durchschnitt der europäischen Länder stieg auf 44 %.“
OECD (Hrsg.), Bildung auf einen Blick 2022 (2022), S. 211.

Berufliche Ausbildungsgänge stellen eine attraktive Option für Jugendliche dar, die eher an handwerklichen Berufen interessiert sind ...

Abgelaufen

„Berufliche Ausbildungsgänge stellen eine attraktive Option für Jugendliche dar, die eher an handwerklichen Berufen interessiert sind, und für diejenigen, die früher in den Arbeitsmarkt eintreten wollen.“
OECD (Hrsg.), Bildung auf einen Blick 2021 (2021), S. 170.

In den letzten Jahren haben die Länder die Vielfalt der Bildungsgänge im Sekundarbereich II ausgebaut ...

Abgelaufen

„In den letzten Jahren haben die Länder die Vielfalt der Bildungsgänge im Sekundarbereich II ausgebaut. Diese Diversifikation ist einerseits eine Reaktion auf die wachsende Nachfrage nach Bildungsangeboten in diesem Bildungsbereich, andererseits das Ergebnis von veränderten Lehrplänen und Anforderungen der Arbeitsmärkte.“
OECD (Hrsg.), Bildung auf einen Blick 2021 (2021), S. 172.

2019 erwarben im Durchschnitt der OECD-Länder 38 % der Absolventen des Sekundarbereichs II eine Berufsqualifikation ...

Abgelaufen

„2019 erwarben im Durchschnitt der OECD-Länder 38 % der Absolventen des Sekundarbereichs II eine Berufsqualifikation, die Bandbreite reichte dabei von 6 % in Kanada bis 76 % in Österreich.“
OECD (Hrsg.), Bildung auf einen Blick 2021 (2021), S. 205.

Berufsbildende Bildungsgänge des Sekundarbereichs II als Exzellenzzentren für die Entwicklung wichtiger Kompetenzen ...

Abgelaufen

„In den OECD-Ländern wächst das Interesse an der Entwicklung von berufsbildenden Bildungsgängen des Sekundarbereichs II als Alternative für junge Menschen, die Arbeitsmarktkompetenzen erwerben möchten. […] Diese Bildungsgänge sind nicht zweitbeste Wahl für schwächere Bildungsteilnehmer, sondern als Exzellenzzentren für die Entwicklung wichtiger Kompetenzen anzusehen.“
OECD (Hrsg.), Bildung auf einen Blick 2021 (2021), S. 210.

Lehrlinge ohne österreichische Staatsbürgerschaft in der Lehrausbildung unterrepräsentiert ...

Abgelaufen

„Die Anzahl der Lehrlinge ist in Österreich seit 2010 von knapp unter 130.000 bis 2020 auf rund 108.500 gesunken. Entgegen diesem negativen Trend wuchs die Zahl der ausländischen Lehrlinge im selben Zeitraum von etwa 9.300 auf zirka 15.000 an. Dennoch sind Lehrlinge ohne österreichische Staatsbürgerschaft nach wie vor – im Vergleich zu ihrem Anteil an der Bevölkerung in der Alterskohorte von 15–19 Jahren – in der Lehrausbildung unterrepräsentiert.“
ÖIF (Hrsg.), Analyse des Fachkräftepotenzials von Migrant/innen in Österreich (2022), S. 10f.

Ausländer/innen sind in der Lehrlingsausbildung unterrepräsentiert ...

Abgelaufen

„Bemerkenswert ist, dass der Anteil der Personen ohne österreichische Staatsbürgerschaft bei den Lehrlingen unter jener der Alterskohorte liegt, sprich: Ausländer/innen sind in der Lehrlingsausbildung unterrepräsentiert.“
ÖIF (Hrsg.), Analyse des Fachkräftepotenzials von Migrant/innen in Österreich (2022), S. 43.

Ausländische Lehrlinge weisen bei der Lehrabschlussprüfung höhere Durchfallquoten auf ...

Abgelaufen

„Erstmalig ausgewertetes Datenmaterial der Wirtschaftskammer zeigt zusätzlich, dass ausländische Lehrlinge bei der Lehrabschlussprüfung höhere Durchfallquoten aufweisen als österreichische Staatsangehörige.“
ÖIF (Hrsg.), Analyse des Fachkräftepotenzials von Migrant/innen in Österreich (2022), S. 100.

Employment rate of upper secondary VET graduates in the 20-34 year age group ...

Noch nicht veröffentlicht Abgelaufen

„In 2018, upper secondary VET graduates in the 20-34 year age group had an average employment rate of 80.5 %, which was 6.6 % higher than the employment rate of their peers with a secondary general education, and about 23 % higher than the average employment rate of their peers with a lower educational level.“
EU-Kommission (Hrsg.), Boosting Social and Economic Resilience in Europe by Investing in Education (2021), S. 22.

Only in Austria, Germany, and Switzerland a third or more of young people participate in traditional Dual Systems of apprenticeship ...

Noch nicht veröffentlicht Abgelaufen

„A number of countries have traditional Dual Systems of apprenticeship, where provision is regulated by the social partners, and with apprentices recruited by firms and placed on employment contracts (including Austria, Belgium, Denmark, Germany, Ireland, Luxembourg, Netherlands, and Switzerland). But it is only in Austria, Germany, and Switzerland where a third or more of young people participate in them.“
Andy Green u. a., The Effects of System Type and System Characteristics on Skills Acquisition in Upper Secondary Education and Training (2021), S. 25.

Children of immigrants are less likely to find an apprenticeship ...

Abgelaufen

„Children of immigrants who successfully complete secondary education often struggle to enter further education pathways. Compared with their peers of native-born parentage they are less likely to find an apprenticeship, although this type of training tends to be of particular benefit for children of immigrants.“
OECD (Hrsg.), Young People with Migrant Parents (2021), S. 9.

Switzerland and Germany, two OECD countries with wide-spread and renowned apprenticeship and vocational education and training systems ...

Abgelaufen

„Switzerland and Germany, two OECD countries with wide-spread and renowned apprenticeship and vocational education and training systems, encourage the participation of youth with migrant parents in VET options through targeted schemes.“
OECD (Hrsg.), Young People with Migrant Parents (2021), S. 58.

Positive Entwicklung im Bereich der dualen Berufsausbildung ...

Abgelaufen

„Im Bereich der dualen Berufsausbildung (Lehrlingsausbildung) war 2018 und 2019 überwiegend eine positive Entwicklung zu beobachten: Sowohl 2018 als auch 2019 ist die Gesamtzahl der Lehrlinge gestiegen (auf 109.111), im Vergleich zu 2016 auch der relative Anteil der Jugendlichen eines Altersjahrgangs, welche eine Lehre beginnen (auf rund 39,5%).“
ibw (Hrsg.), Bericht zur Situation der Jugendbeschäftigung und Lehrlingsausbildung in Österreich 2018-2019 (2020), S. 1.

Geringer Anteil von Jugendlichen mit Migrationshintergrund in der Lehrlingsausbildung ...

Abgelaufen

„Während im Schuljahr 2018/19 der Anteil an Jugendlichen mit nichtdeutscher Umgangssprache in den Volksschulen 31,0% betrug, lag er in den Berufsschulen lediglich bei 18,2% (ohne land- und forstwirtschaftliche Berufsschulen). […] Der geringe Anteil von Jugendlichen mit Migrationshintergrund in der Lehrlingsausbildung ist sowohl aus bildungs- und integrationspolitischer Perspektive als auch aus der Perspektive der Sicherung des Fachkräftenachwuchses höchst problematisch zu bewerten.“
ibw (Hrsg.), Bericht zur Situation der Jugendbeschäftigung und Lehrlingsausbildung in Österreich 2018-2019 (2020), S. 118.

Länder mit einem leistungsstarken Berufsbildungssystem ...

Noch nicht veröffentlicht Abgelaufen

„Die Erkenntnisse aus den Ländern mit einem leistungsstarken Berufsbildungssystem zeigen, dass diese Systeme ein wirksames Instrument sind, um die Lernenden in den Arbeitsmarkt zu integrieren und Möglichkeiten für weiteres Lernen und persönliches Wachstum zu eröffnen.“
OECD (Hrsg.), Bildung auf einen Blick 2020. OECD-Indikatoren (2020), S. 12.

Die beruflichen Ausbildungsgänge in Deutschland, Österreich und der Schweiz enthalten ein starkes berufspraktisches Element ...

Abgelaufen

„Die beruflichen Ausbildungsgänge in Deutschland, Österreich und der Schweiz enthalten ein starkes berufspraktisches Element, das den Absolventen im Allgemeinen die besten Arbeitsmarktergebnisse garantiert.“
OECD (Hrsg.), Bildung auf einen Blick 2020. OECD-Indikatoren (2020), S. 70f.

Berufliche Ausbildungsgänge eine attraktive Option für Jugendliche ...

Abgelaufen

„Berufliche Ausbildungsgänge stellen eine attraktive Option für Jugendliche dar, die eher an handwerklichen Berufen interessiert sind, und für diejenigen, die früher in den Arbeitsmarkt eintreten wollen.“
OECD (Hrsg.), Bildung auf einen Blick 2020. OECD-Indikatoren (2020), S. 188.

BildungsteilnehmerInnen im Sekundarbereich II ...

Noch nicht veröffentlicht Abgelaufen

„Fast zwei Drittel (63 %) der Bildungsteilnehmer im Sekundarbereich II besuchen im Durchschnitt der OECD-Länder allgemeinbildende Bildungsgänge, der Rest (37 %) berufsbildende.“
OECD (Hrsg.), Bildung auf einen Blick 2020. OECD-Indikatoren (2020), S. 192.
In Österreich besuchen nur 32 % der BildungsteilnehmerInnen im Sekundarbereich II allgemeinbildende Bildungsgänge und 68 % berufsbildende. (Quelle: ibidem, Abbildung B1.3.)

Länder mit einem gut entwickelten und etablierten System der beruflichen Bildung ...

Abgelaufen

„Untersuchungen zeigen, dass es Ländern mit einem gut entwickelten und etablierten System der beruflichen Bildung, einschließlich dualer Ausbildungsgänge, besser gelungen ist, die Jugenderwerbslosigkeit in Grenzen zu halten und die vom Arbeitsmarkt geforderten Kompetenzen zur Verfügung zu stellen.“
OECD (Hrsg.), Bildung auf einen Blick 2020. OECD-Indikatoren (2020), S. 302.

Die Kombination aus Lernen im Arbeitsumfeld und in einer Bildungseinrichtung bietet zahlreiche Vorteile ...

Abgelaufen

„Die Kombination aus Lernen im Arbeitsumfeld und in einer Bildungseinrichtung bietet zahlreiche Vorteile: Die Auszubildenden erhalten eine Ausbildung, die praktisches und theoretisches Lernen kombiniert, und die Unternehmen profitieren, da die Ausbildung auf die Erfordernisse am Arbeitsplatz ausgerichtet werden kann und die Bildungsteilnehmer mit unternehmensspezifischen Verfahren vertraut werden.“
OECD (Hrsg.), Bildung auf einen Blick 2020. OECD-Indikatoren (2020), S. 302.

Eine Besonderheit des österreichischen Bildungssystems liegt in der Bedeutung des dualen Systems der Berufsausbildung ...

Noch nicht veröffentlicht Abgelaufen

„Eine Besonderheit des österreichischen Bildungssystems liegt in der Bedeutung des dualen Systems der Berufsausbildung (Lehre). Zusammen mit den berufsbildenden mittleren und höheren Schulen besuchten 2017 68,6 % der Schülerinnen und Schüler der Sekundarstufe II einen berufsbildenden Bildungsgang.Österreich weist mit diesem Anteil weltweit einen der höchsten Werte überhaupt auf.“
Statistik Austria (Hrsg.), Bildung in Zahlen 2018/19. Schlüsselindikatoren und Analysen (2020), S. 120.

The relative proportion of upper secondary students in vocationally oriented programmes ...

Abgelaufen

„The relative proportion of upper secondary students in vocationally oriented programmes differs widely between European countries, from around 15 % to 75 %.“
EU-Kommission (Hrsg.), Equity in school education in Europe (2020), S. 125.

Vocational schools with a strong labour-market orientation can be more effective ...

Abgelaufen

„Vocational schools with a strong labour-market orientation can be more effective in promoting the specialist skills that can be translated into advantages in the labour market. This 'specialisation effect' of vocational education is greater in education systems with a strong vocational sector. In this sense, vocational education can mean an easier transition to the world of work for many, which can have a positive effect on equity, especially if the option of entering tertiary education is kept open.“
EU-Kommission (Hrsg.), Equity in school education in Europe (2020), S. 130.

Preventing ELET (Early Leaving from Education and Training) ...

Abgelaufen

„Policies for increasing the flexibility and permeability of education pathways can help prevent ELET (ELET = Early Leaving from Education and Training) by removing potential obstacles to the completion of education and training programmes. These might include initiatives to promote alternative education and training pathways (e.g. vocational or technical rather than general), to facilitate the transition between pathways, and to improve systems for the recognition of students' skills and qualifications.“
EU-Kommission (Hrsg.), Structural Indicators for Monitoring Education and Training Systems in Europe – 2020 (2020), S. 16.

A curriculum that does not recognise differences in how children think and learn ...

Abgelaufen

„A curriculum that does not recognise differences in how children think and learn and teachers who attach low status to vocational education and training pathways can be barriers to successful transitions.“
Dr. Deirdre Hughes u. a., Youth transitions. Creating pathways to success (2020), S. 34.

Austria’s vocational education and training (VET) system is an important factor for the good labour market performance of young people in Austria ...

Abgelaufen

„Austria’s vocational education and training (VET) system is an important factor for the good labour market performance of young people in Austria. It offers an attractive pathway into employment, helping students develop the skills required in the labour market and providing them early with relevant work experience.“
Dr. Sebastian Königs u.a., Promoting Social Mobilty in Austria (2020), S. 26.

Austria’s strong apprenticeship system permits many vocational students to directly develop their practical skills on the job ...

Abgelaufen

„Austria’s strong apprenticeship system permits many vocational students to directly develop their practical skills on the job: nearly half of all upper secondary students in VET, or 32 % of all upper secondary students, combined school and work-based training in 2016. Close to three-quarters (73 %) of young people who completed an apprenticeship in 2015 were employed 18 months later, with a median duration until finding a job of less than two months. The median salary was EUR 2 100, compared to EUR 2 900 for tertiary graduates.“
Dr. Sebastian Königs u.a., Promoting Social Mobilty in Austria (2020), S. 26.

Tertiary education has seen unprecedented growth in the past decade, but there is a significant share of graduates who struggle to find good jobs ...

Abgelaufen

„Tertiary education has seen unprecedented growth in the past decade, but there is a significant share of graduates who struggle to find good jobs, while employers say they cannot find the people with the skills they need.“
Univ.-Prof. Dr. Hugh Lauder u. a., Higher education and the labour market: an introduction (2020), S. 1.

15-year-old students attending upper secondary school who were enrolled in a vocational programme ...

Abgelaufen

„On average across OECD countries in 2018, 24 % of 15-year-old students attending upper secondary school […] were enrolled in a vocational programme. In Austria, Bosnia and Herzegovina, the Czech Republic and Serbia, over 70 % of 15-year-old students attending upper secondary school were enrolled in a vocational programme.“
OECD (Hrsg.), PISA 2018 Results. Effective Policies, Successful Schools (2020), S. 72.

The German VET system is often regarded as a role model in education reform ...

Abgelaufen

„The German VET system – in particular dual apprenticeship training – is often regarded as a role model in education reform as it produces low levels of youth unemployment, a highly trained workforce at the intermediate skills level and – as a consequence – high levels of competitiveness among firms in certain product markets, such as high-quality manufacturing. More recently, scholars have argued that it also contributes to lower levels of socio-economic inequality as it provides access to well-paid and relatively secure employment for practically talented youth.“
OECD (Hrsg.), Strengthening the Governance of Skills Systems (2020), S. 61f.

Deutschland: Many young students with a university entrance qualification opt for VET instead ...

Noch nicht veröffentlicht Abgelaufen

Deutschland: „Many young students with a university entrance qualification opt for VET instead of academic higher education (college or university). In 2009, 27.7 % of apprentices have obtained a university entrance qualification.“
OECD (Hrsg.), Strengthening the Governance of Skills Systems (2020), S. 66f.

VET has an important role in Norway compared to general and academic education ...

Abgelaufen

„VET has an important role in Norway compared to general and academic education, and is in general of high quality and social status.“
OECD (Hrsg.), Strengthening the Governance of Skills Systems (2020), S. 104.

Programmes combining learning in both the school and work environment provide numerous labour market advantages ...

Noch nicht veröffentlicht Abgelaufen

„Although programmes combining learning in both the school and work environment provide numerous labour market advantages, only 11% of students in upper secondary education are enrolled in combined school- and work-based programmes on average across the OECD.“
OECD (Hrsg.), „Education Indicators in Focus 68“ (März 2019), S. 2

Countries maintaining a substantial dual apprenticeship system exhibit a much smoother transition from school to work ...

Abgelaufen

„It is generally observed that countries maintaining a substantial dual apprenticeship system (on-the-job training combined with formal vocational schooling), such as Austria, Denmark, Germany and Switzerland, also exhibit a much smoother transition from school to work, with low youth unemployment, and a small share of the population neither in employment nor in education and training.“
OECD (Hrsg.), „Education Indicators in Focus 68“ (März 2019), S. 3

Vocational education and training can play a crucial role in tackling youth unemployment ...

Abgelaufen

„VET (Anm.: VET= Vocational education and training) can play a crucial role in tackling youth unemployment. During economic downturns, such as the 2008 recession, they have been found to be a powerful tool for addressing youth unemployment in countries such as Austria, Germany and Switzerland. These countries’ relative success relied on the efficient use of vocational training and apprenticeship institutions.“
OECD (Hrsg.), „Education Indicators in Focus 68“ (März 2019), S. 5

Knapp drei Viertel (73 %) der jungen Menschen, die 2015 eine Lehrlingsausbildung abschlossen, standen 18 Monate später in einem Beschäftigungsverhältnis ...

Abgelaufen

„Knapp drei Viertel (73 %) der jungen Menschen, die 2015 eine Lehrlingsausbildung abschlossen, standen 18 Monate später in einem Beschäftigungsverhältnis, wobei es durchschnittlich weniger als zwei Monate dauerte, bis sie eine Arbeitsstelle gefunden hatten.“
BMASGK (Hrsg.), Soziale Mobilität und Vermögensverteilung“ (2019), S. 49.

Lehrausbildung empirisch in deutlich geringerem Maße als ‚Sackgasse‘ zu sehen ...

Abgelaufen

„Bemerkenswert ist, dass die Lehrausbildung empirisch in deutlich geringerem Maße als ‚Sackgasse‘ gesehen werden kann, als im öffentlichen Diskurs wiederkehrend thematisiert wird. Obwohl die Literatur v. a. den berufsbildenden Schulen eine Funktion sozialer Aufwärtsmobilität zuschreibt, wird diese auch zu einem hohen Grad über die Lehre realisiert, wenn soziale Aufwärtsmobilität die Einmündung in höhere Berufe mitumfasst.“
BMBWF (Hrsg.), „Nationaler Bildungsbericht Österreich 2018. Band 2“ (2019), S. 273

Arbeitslosenquoten 2018 ...

Abgelaufen

„Während 2018 die Arbeitslosenquote insgesamt bei 4,9% lag, betrug sie für Personen mit Hochschulabschluss nur 3,3%. […] Auch die Arbeitslosenquote von Personen, die eine Lehre abgeschlossen haben, war mit 3,8% unterdurchschnittlich. Personen, deren höchster Bildungsabschluss die AHS-Matura war, lagen 2018 mit einer Arbeitslosenquote von 6,3% deutlich über dem Durchschnitt.“
Statistik Austria (Hrsg.), „Bildung in Zahlen 2017/18. Schlüsselindikatoren und Analysen“ (2019), S. 102

Vocational education and training (VET) plays a key role in preventing pupils from dropping out of the education and training system altogether ...

Abgelaufen

„Vocational education and training (VET) plays a key role in preventing pupils from dropping out of the education and training system altogether, since it can provide them with an alternative to the more academically oriented 'traditional' school programmes. Indeed, data shows that ESL rates (Anm.: ESL = Early school leaving) tend to be higher in countries with a weaker developed VET system.“
EU-Kommission (Hrsg.), Assessment of the Implementation of the 2011 Council Recommendation on Policies to Reduce Early School Leaving (2019), S. 44.

There is renewed interest in apprenticeship training ...

Abgelaufen

„There is renewed interest in apprenticeship training due to the positive results produced by apprenticeship programmes – in particular favourable youth labour market outcomes- in countries with a tradition of strong apprenticeship systems like Austria, Germany and Switzerland.“
OECD (Hrsg.), Changing the Odds for Vulnerable Children (2019), S. 27.

The combination of classroom learning and practical training is an attractive learning pathway ...

Abgelaufen

„The combination of classroom learning and practical training is an attractive learning pathway. […] Apprenticeships may also be effective against early school leaving: they appeal to more practically-minded young people who may lack the aptitude to for [sic] further classroom-based learning, and reduce incentives to leave school for paid work. There is renewed interest in apprenticeship training due to the positive results produced by apprenticeship programmes – in particular favourable youth labour market outcomes- in countries with a tradition of strong apprenticeship systems like Austria, Germany and Switzerland.“
OECD (Hrsg.), Changing the Odds for Vulnerable Children (2019), S. 120.

Vocational education and training can play a crucial role in tackling youth unemployment ...

Abgelaufen

„Vocational education and training can play a crucial role in tackling youth unemployment. During economic downturns, such as the 2008 recession, they have proved to be a powerful tool in addressing youth unemployment in countries such as Austria, Germany and Switzerland.“
OECD (Hrsg.), Education at a Glance 2019 (2019), S. 32.

Vocational education and training (VET) is an important part of upper secondary education in many OECD countries ...

Abgelaufen

„Vocational education and training (VET) is an important part of upper secondary education in many OECD countries, and it can play a central role in preparing young people for work, developing adults’ skills and responding to labour-market needs. In some countries, VET has been neglected and marginalised in policy discussions, often overshadowed by the increasing emphasis on general academic education. However, participating in an initial VET programme has both, micro and macro beneficial outcomes: the opportunity to acquire qualifications, integration into the labour market with a satisfactory wage, further career development opportunities, professional status and economic competitiveness.“
OECD (Hrsg.), Education at a Glance 2019 (2019), S. 182.

Südkorea: The two most important measures to boost vocational education ...

Abgelaufen

Südkorea: „The two most important measures to boost vocational education were the introduction of Meister schools in 2010 and apprenticeships programmes in 2013. Meister schools follow the German/Austrian model of upper secondary schools that focus on practical vocational training in close collaboration with employers, while apprenticeships programmes combine theoretical education at an upper secondary level with practical training in the company that hires the apprentices.“
OECD (Hrsg.), Investing in Youth. Korea (2019), S. 13.

Between 2014 and 2017, more than 5.3 million asylum seekers arrived in OECD countries ...

Abgelaufen

„Between 2014 and 2017, more than 5.3 million asylum seekers arrived in OECD countries and over 50 % of those arriving in Europe were aged 18-34. […] Many have missed out on periods of formal schooling and have a weak understanding of the host country’s educational system in general, and the VET (Anm.: Vocational education and training) system in particular, which varies substantially between countries.“
OECD (Hrsg.), Unlocking the Potential of Migrants (2019), S. 12f.

Countries with strong dual system apprenticeships have lower rates of NEET - however this does not appear to be the case for foreign-born youth ...

Abgelaufen

„It has been argued that countries with strong dual system apprenticeships have lower rates of NEET (not in employment, formal education or training) among young people – however this does not appear to be the case for foreign-born youth, especially those who arrived when they were aged 16 or older.“
OECD (Hrsg.), Unlocking the Potential of Migrants (2019), S. 36.

2017 ist die Zahl der Lehrlinge im 1. Lehrjahr wieder gestiegen ...

Abgelaufen

„2017 ist zwar die Gesamtzahl der Lehrlinge nochmals leicht gesunken, aber immerhin bereits das zweite Mal in Folge ist die Zahl der Lehrlinge im 1.Lehrjahr wieder gestiegen, ebenso wie auch der relative Anteil der Jugendlichen eines Altersjahrgangs, welche eine Lehre beginnen (auf rund 39%).“

ibw+öibf (Hrsg.), „Bericht zur Situation der Jugendbeschäftigung und Lehrlingsausbildung, 2016-2017“ (2018), S. 1

 

Internationales Interesse für Österreichs duale Bildung ...

Abgelaufen

„Aktuelle Daten zeigen, dass 79 % der österreichischen Betriebe unter Fachkräftemangel leiden. […] Seit 2014 konnten in 7 Ländern (Slowakei, Rumänien, Bulgarien, Serbien, Slowenien, Tschechien, Kroatien) Pilotprojektpartnerschaften mit aktiver Umsetzungsbeteiligung von über 30 österreichischen Firmenniederlassungen und 50 lokalen Firmenpartnern etabliert werden. Mittlerweile sind über 1200 Jugendliche in insgesamt 17 national angepassten Lehrberufen in Ausbildung. In Serbien und der Slowakei wird die duale Berufsausbildung, basierend auf den Erfahrungen der Pilotprojekte flächendeckend systemisch eingeführt.“

ibw+öibf (Hrsg.), „Bericht zur Situation der Jugendbeschäftigung und Lehrlingsausbildung, 2016-2017“ (2018), S. 99

 

Ein spezifisches Problem bei der Berufswahl von jungen Menschen mit Migrationshintergrund ...

Abgelaufen

„Ein spezifisches Problem bei der Berufswahl von jungen Menschen mit Migrationshintergrund ist, dass die betriebliche Ausbildung in den Herkunftsländern der Familien oftmals weitgehend unbekannt ist. Dies führt dazu, dass die Familien häufig dahingehend auf die Jugendlichen einwirken, den nach ihrer Ansicht erfolgversprechenderen akademischen Bildungsweg einzuschlagen.“

Institut der deutschen Wirtschaft Köln (Hrsg), „Integration von Kindern und Jugendlichen mit Migrationshintergrund“ (2018), S. 69

 

The past decade has seen a revival of work-based learning ...

Abgelaufen

„The past decade has seen a revival of WBL (Anm.: WBL = work-based learning). It has become widespread, not only for the young but also adults. Many EU countries have introduced new apprenticeship and internship programmes or reformed existing ones to re-engage early school leavers as well as inactive or socially excluded job seekers.“
Cedefop (Hrsg.), „From long-term unemployment to a matching job“ (2018), S. 37

Duale Bildung fördert soziale Mobilität ...

Abgelaufen

„Apprenticeship training, i.e. combining work and study within a firm-based approach from day one, are particularly effective in smoothing school-to-work transitions, which is essential to promote intergenerational mobility.“

OECD (Hrsg.), „A Broken Social Elevator? How to Promote Social Mobility“ (2018), S. 44

Auch Spanien hat inzwischen duale Bildung eingeführt ...

Abgelaufen

„In 2012, Spain introduced its Dual Vocational Training Model that combines training with employment in companies. The aim of the system is to provide a professional qualification through teaching and learning processes that are harmonised between training institutions and workplaces.“

OECD (Hrsg.), „Education Outlook. Spain“ (2018), S. 12

 

Apprenticeship is now experiencing a global revival ...

Abgelaufen

„Apprenticeship is now experiencing a global revival. After a period of relative neglect in many countries, apprenticeship is now experiencing a revival, in the light of a wide range of evidence demonstrating its effectiveness as a means of transitioning young people into work, and serving the economy.“

OECD (Hrsg.), „Apprenticeship in England, United Kingdom“ (2018), S. 10

 

Graduate apprentices have better labour market chances ...

Abgelaufen

„Across countries, there is evidence that graduate apprentices have better labour market chances in terms of duration of job search, unemployment spells and wages than those who choose another type of upper secondary education.“

OECD (Hrsg.), „Apprenticeship in England, United Kingdom“ (2018), S. 33

 

Bildungsaufstieg mit und ohne Migrationshintergrund ...

Abgelaufen

„The probability of achieving an apprenticeship certificate is 61 % for those of native descent if the highest level of the parents’ education is at most compulsory schooling, compared to just 37 % among the native children of immigrants.“

OECD (Hrsg.), „Catching Up? Country Studies on Intergenerational Mobility and Children of Immigrants“ (2018), S. 12

 

Apprenticeships yield positive returns in terms of wages and job stability ...

Abgelaufen

„Apprenticeships are an ideal way of providing relevant practical training […] Empirical research suggests that apprenticeships yield positive returns in terms of wages and job stability. Learning in the workplace also allows young people to develop both 'hard' skills on modern equipment and 'soft' skills (such as teamwork, communication or negotiation skills) through real-world experience. Countries with a long tradition of a strong apprenticeship system are Austria, Germany and Switzerland.“
OECD (Hrsg.), „Good Jobs for All in a Changing World of Work“ (2018), S. 233

Danish authorities set goals for 2020 to increase the proportion of young students enrolling in vocational programmes ...

Abgelaufen

„Danish authorities set goals for 2020 to increase the proportion of young students enrolling in vocational programmes directly after primary or lower secondary education by at least 25 %, to offer ever more flexible programmes tailored to each student’s level of ability and to deepen the involvement of labour market stakeholders.“
OECD (Hrsg.), „Responsive School Systems“ (2018), S. 244

Bedeutung des Praxisanteils berufsbildender Bildungswege ...

Abgelaufen

„Combined school- and work-based programmes are ones where between 25% and 90% of the learning activities take place in the work environment. Evidence from OECD countries shows that labour-market outcomes of VET graduates are stronger if their programmes include substantial work-based learning time. […] In light of the evident benefits, some countries have enacted recent policies to create more work-based learning opportunities.“
OECD (Hrsg.), „Responsive School Systems“ (2018), S. 251f

Dänemark: Aufnahmeverfahren für Lehre ...

Abgelaufen

„Denmark launched a reform of its VET system in 2015 that included increasing performance requirements in Danish and maths to gain access to vocational schools.“
OECD (Hrsg.), „Responsive School Systems“ (2018), S. 253

Being enrolled in a vocational track is associated with a stronger sense of belonging ...

Abgelaufen

„In some countries (such as Austria, Belgium and France) being enrolled in a vocational track is associated with a stronger sense of belonging and greater satisfaction with life, but students with an immigrant background are less likely to be involved in vocational education than native students.“

OECD (Hrsg.), „The Resilience of Students with an Immigrant Background“ (2018), S. 267

 

Vielfalt schulischer Angebote ...

Abgelaufen

„Vocational education largely prevails in Austria, where only 19 % of secondary school graduates completed a general education programme, in Croatia (28 %) and the Czech Republic (29 %).“

Eurostat online am 29. Juni 2017

 

Deutschland, Österreich und die Schweiz: Dort hat das duale System der Berufsbildung einen hohen Stellenwert ...

Abgelaufen

Deutschland, Österreich und die Schweiz: „Dort hat das duale System der Berufsbildung einen hohen Stellenwert. Eine weitere Gemeinsamkeit besteht darin, dass diese Länder die niedrigste Jugendarbeitslosigkeit in Europa aufweisen: 2012 etwa 8 Prozent bei einem EU-Durchschnitt von 23 Prozent.“

Dr. Rainer Bölling, „Hochschulzugang, Kompetenzniveau und Arbeitsmarkt im internationalen Vergleich“. In: Lin-Klitzing u. a., „Leistungsstandards und Leistungsbewertung an Gymnasien und Universitäten“ (2017), S. 152

 

LehrabsolventInnen überwiegend im Vorteil ...

Abgelaufen

„Im direkten Vergleich mit gleichaltrigen Bekannten, die eine weiterführende Schule (mit oder ohne Matura) absolviert haben, sehen sich die befragten LehrabsolventInnen überwiegend im Vorteil: Die LehrabsolventInnen schätzen, dass sie es eher leichter haben, eine angemessene Arbeitsstelle zu finden (44 %), dass sie eher mehr Spaß beim Ausüben ihres Berufes haben (35 %) und dass ihre Tätigkeitsbereiche eher spannender und abwechslungsreicher sind (43 %).“

ibw (Hrsg.), „Lehrlingsausbildung im Überblick“ (2017), S. 134

 

69,8 % der Schülerinnen und Schüler der Sekundarstufe II besuchten 2014 einen berufsbildenden Bildungsgang ...

Abgelaufen

Zusammen mit den berufsbildenden mittleren und höheren Schulen besuchten 2014 69,8 % der Schülerinnen und Schüler der Sekundarstufe II einen berufsbildenden Bildungsgang. Österreich weist mit diesem Anteil weltweit einen der höchsten Werte überhaupt auf.

Statistik Austria (Hrsg.), Bildung in Zahlen 2015/16 Schlüsselindikatoren und Analysen (2017), S. 122

 

Austria has above-average upper secondary attainment and a well-established vocational education and training (VET) system ...

Abgelaufen

„Austria has above-average upper secondary attainment and a well-established vocational education and training (VET) system with one of the highest enrolment rates among OECD countries.“

OECD (Hrsg.), „Education Policy Outlook. Austria“ (2017), S. 4

 

Österreich: VET-oriented tracks as key drivers for the country’s strong performance in the transition from school to work ...

Abgelaufen

„The scope and diversity of Austria’s VET-oriented tracks are arguably key drivers for the country’s strong performance in the transition from school to work.“

Dr. Volker Ziemann, „Inclusive labour Markets in the digital era: The case of Austria“ (2017), S. 22

 

VET has a positive image in Austria ...

Abgelaufen

„Close to 90 % of Austrian respondents declare that VET has a positive image in Austria and that enrolled students learn skills that are relevant in the labour market. Few other EU countries have as high a regard for VET.“

Dr. Volker Ziemann, „Inclusive labour Markets in the digital era: The case of Austria“

(2017), S. 24

 

Improved access to better vocational education can probably contribute more ...

Abgelaufen

„Improved access to better vocational education can probably contribute more than large increases in college attainment. […] Contrasting the United States and Germany suggests that pushing more students to degree-granting colleges may not be an efficient way to deal with the declining real incomes of the working poor.“

Univ.-Prof. Dr. Joshua Aizenman u. a., „Vocational Education, Manufacturing, and Income Distribution“ (2017), S. 2f

 

Englands Regierung setzt auf duale Bildung ...

Abgelaufen

„The government committed to increase the number of apprenticeship starts in England to 3 million by 2020, and to improve the quality of apprenticeships. […] The new Institute of Apprenticeships (introduced in April 2017) will co-ordinate employer panels to establish apprenticeship standards, approve or reject them, and quality assure some end-point assessments.“

OECD (Hrsg.), „Getting Skills Right: United Kingdom“ (2017), S. 40

 

Vocational education is increasingly considered as key to lowering youth unemployment rates ...

Abgelaufen

„Vocational education is increasingly considered as key to lowering youth unemployment rates and facilitating the transition of young people from education into work/the labour market.“

Eurostat (Hrsg.), „Eurostat regional yearbook 2017“ (2017), S. 78

 

Italien: Employment rates of tertiary graduates are low vis-à-vis the OECD average ...

Abgelaufen

Italien: „Employment rates of tertiary graduates are low vis-à-vis the OECD average while at the same time many firms cannot find the highly skilled people they need to fill job vacancies.“

OECD (Hrsg.), „OECD Skills Strategy Diagnostic Report Italy 2017“ (2017), S. 26

 

Learning from well-performing VET Systems in OECD countries ...

Abgelaufen

„Some OECD countries such as Germany, Austria or Switzerland benefit from a very well-developed vocational education and training (VET) system. In those countries, VET is a common pathway to stable and well-paid jobs and it is well appreciated by students, enterprises and governments.“

OECD (Hrsg.), „OECD Skills Strategy Diagnostic Report Italy 2017“ (2017), S. 88

 

Italien: Large disconnection between the education system and the world of work ...

Abgelaufen

Italien: „A reason for youth’s poor labour market outcomes is that there is a large disconnection between the education system and the world of work.“

OECD (Hrsg.), „OECD Skills Strategy Diagnostic Report Italy 2017“ (2017), S. 148

 

Participation in apprenticeships highest in Austria, Denmark and Germany ...

Abgelaufen

„In the EU an average of 3.7 per cent of young people (aged 15–29) take part in apprenticeships. Participation is highest in Austria, Denmark and Germany; in France, Italy, Poland and Portugal the proportion is between 1.5 and 5 per cent; and in other EU countries it is below 1.5 per cent.“

ILO (Hrsg.), „Rising to the Youth Employment Challenge“ (2017), S. 128

 

The Austrian vocational education and training system ensures high employability ...

Abgelaufen

„The Austrian vocational education and training system ensures high employability. Employment rates for 25-34 year-olds with an upper secondary or post-secondary non-tertiary vocational qualification are as high as for individuals with a tertiary one (86% and 88% respectively). This holds true for both work-study programmes and school-based programmes. In contrast, individuals with a general qualification at the upper secondary or post-secondary non-tertiary level have difficulties finding employment. Among this small group of 25-34 year-olds, 72% are employed.“

OECD (Hrsg.), „Education at a Glance 2017. Country Note Austria“ (2017), S. 3

 

Dual training enhances the employment prospects ...

Abgelaufen

„International evidence suggests that dual training, in school and at the work place, enhances the employment prospects of participants substantially.“

Dr. Paula Garda, „Enhancing employability and skills to meet labour market needs in Italy“ (2017), S. 27

 

Some OECD countries such as Austria, Germany and Switzerland benefit from a very well developed vocational education and training ...

Abgelaufen

„Some OECD countries such as Austria, Germany and Switzerland benefit from a very well developed vocational education and training (VET) system. In those countries, VET is a common pathway to stable and well paid jobs.“

Dr. Paula Garda, „Enhancing employability and skills to meet labour market needs in Italy“ (2017), S. 29

 

High-quality VET programmes and multiple pathways within the education system ...

Abgelaufen

High-quality VET programmes and multiple pathways within the education system, as in Austria and Germany, may provide greater opportunities for success at school and beyond, and thus neutralise the relationship between parental educational background and skills dispersion at earlier stages of education.

OECD (Hrsg.), OECD Skills Outlook 2017 (2017), S. 129

 

Where youth unemployment is the lowest ...

Abgelaufen

„Youth unemployment is lowest in the Continental European countries (15.2% on average, but much lower in countries with a well-established dual apprenticeship training system, e.g. Austria, Germany and the Netherlands).“

Bertelsmann-Stiftung (Hrsg.), „Social Policy in the EU – Reform Barometer 2016“ (2017), S. 69

 

LehrabsolventInnen am Arbeitsmarkt sehr gefragt ...

Abgelaufen

„LehrabsolventInnen haben beim Berufseinstieg mit € 1.900.- ein mehr als doppelt so hohes Einkommen wie ArbeitnehmerInnen mit maximal Pflichtschulabschluss (rund € 800.-). Nach dem Absolvieren einer Lehre finden BerufseinsteigerInnen nach durchschnittlich 43 Tagen einen Job, Personen die keine weitere Ausbildung machen, suchen durchschnittlich 220 Tage.“

AMS (Hrsg.), „Spezialthema zum Arbeitsmarkt“ vom November 2016, S. 7

 

Insgesamt wurden […] im Jahr 2015 19.447 Lehrverhältnisse vorzeitig gelöst ...

Abgelaufen

„Insgesamt wurden […] im Jahr 2015 19.447 Lehrverhältnisse vorzeitig gelöst. Dies entspräche einem Anteil von 17,7 % bezogen auf die Gesamtzahl der Lehrlinge zum 31.12.2015 (109.963).“

ibw (Hrsg.), „Lehrlingsausbildung im Überblick 2016“ (2016), S. 54

 

LehrabsolventInnen weitgehend im Vorteil ...

Abgelaufen

„Im Vergleich mit gleichaltrigen AbsolventInnen einer weiterführenden Schule (mit oder ohne Matura), sehen sich die befragten LehrabsolventInnen weitgehend im Vorteil: Die LehrabsolventInnen schätzen ein, dass sie es eher leichter haben, eine angemessene Arbeitsstelle zu finden, dass sie eher mehr Spaß in der Arbeit haben, dass sie sinnvollere Aufgaben verrichten und dass ihre Tätigkeitsbereiche spannender und abwechslungsreicher sind als jene von AbsolventInnen einer weiterführenden Schule.“

ibw (Hrsg.), „Nach der Lehre: Ausbildungs- und Berufserfolg von Lehrabsolventen und Lehrabsolventinnen in Österreich“ (2016), S. 93

 

Unterrepräsentation von Jugendlichen mit Migrationshintergrund in der Lehrlingsausbildung ...

Abgelaufen

„Die Unterrepräsentation von Jugendlichen mit Migrationshintergrund ist in der Lehrlingsausbildung (Anm.: mit 13,8 %) besonders stark ausgeprägt. […] Selbst in der AHS-Oberstufe (17,2 %) bzw. in den kaufmännischen höheren Schulen (Handelsakademien) (32,2 %) ist der Anteil an Jugendlichen mit nichtdeutscher Umgangssprache höher.“

ibw (Hrsg.), „Lehrlingsausbildung im Überblick 2016“ (2016), S. 46

 

Keine nicht-akademische Berufsausbildung in Finnland ...

Abgelaufen

„In Finnland gibt es kein vergleichbares System der beruflichen Bildung wie in Deutschland. Die extrem hohe Studienanfängerquote ist auch Ausdruck eines Defizits, es gibt keine nicht-akademische Berufsausbildung.“

Univ.-Prof. Dr. Julian Nida-Rümelin, in Hanns Seidel Stifung (Hrsg.), „Akademikerschwemme versus Fachkräftemangel“ (2016), S. 81

 

Wieder für eine Lehrausbildung entscheiden ...

Abgelaufen

„Für den Erfolg des Ausbildungsmodells ‚Lehre‘ insgesamt spricht, dass sich 84 % der Befragten, für den Fall, dass sie nochmals im Alter von fünfzehn Jahren eine Ausbildungsentscheidung treffen müssten, wieder für eine Lehrausbildung entscheiden würden.“

ibw (Hrsg.), „Befragung österreichischer LehrabsolventInnen zwei Jahre nach Lehrabschluss“ (2016), S. 5

 

LehrabsolventInnen schätzen ein, dass sie es eher leichter haben ...

Abgelaufen

„Die LehrabsolventInnen schätzen ein, dass sie es eher leichter haben, eine angemessene Arbeitsstelle zu finden, dass sie eher mehr Spaß in der Arbeit haben, dass sie sinnvollere Aufgaben verrichten und dass ihre Tätigkeitsbereiche spannender und abwechslungsreicher sind als jene von AbsolventInnen einer weiterführenden Schule.“

ibw (Hrsg.), „Befragung österreichischer LehrabsolventInnen zwei Jahre nach Lehrabschluss“ (2016), S. 6

 

Neue/modifizierte duale Ausbildungssysteme ...

Abgelaufen

„Viele Länder, u. a. das Vereinigte Königreich (modern apprenticeships), Spanien (nuevo contrato de la formación y aprendizaje) und Frankreich (apprentissage nouveau), setzen auf neue/modifizierte duale Ausbildungssysteme, um den hohen Jugendarbeitslosigkeits- und Schulabbruchquoten entgegenzuwirken.“

ibw (Hrsg.), „Befragung österreichischer LehrabsolventInnen zwei Jahre nach Lehrabschluss“ (2016), S. 11

 

LehrabsolventInnen sehen sich gegenüber den AbsolventInnen weiterführender Schulen im Vorteil ...

Abgelaufen

„Ein Vergleich mit gleichaltrigen Bekannten mit Abschluss einer weiterführenden Schule (mit oder ohne Matura) macht sichtbar, dass sich die befragten LehrabsolventInnen gegenüber den AbsolventInnen weiterführender Schulen in vielen Aspekten im Vorteil sehen.“

ibw (Hrsg.), „Befragung österreichischer LehrabsolventInnen zwei Jahre nach Lehrabschluss“ (2016), S. 79

 

Anteil an LehrabbrecherInnen unter den LehrabgängerInnen 2008-2013 ...

Abgelaufen

„Der Anteil an LehrabbrecherInnen unter den LehrabgängerInnen 2008-2013 beträgt bei den österreichischen StaatsbürgerInnen 14,8 %, bei den nicht-österreichischen StaatsbürgerInnen hingegen 31,8 %.“

ibw (Hrsg.), „Nach der Lehre: Ausbildungserfolg und Erwerbskarrieren der LehrabgängerInnen 2008-2013 in Österreich“ (2016), S. 16

 

40.553 Lehrlinge ihr Lehrverhältnis beendet, ohne (bis Ende 2015) einen weiteren Lehrvertrag ...

Abgelaufen

„Insgesamt haben im Jahr 2014 in Österreich 40.553 Lehrlinge ihr Lehrverhältnis beendet, ohne (bis Ende 2015) einen weiteren Lehrvertrag abzuschließen. Davon haben 15,5 % ihre Lehrzeit nicht abgeschlossen und auch bis Ende 2015 keine Lehrabschlussprüfung (LAP) abgelegt, sie gelten somit als LehrabbrecherInnen.“

ibw und öibf (Hrsg.), „Bericht zur Situation der Jugendbeschäftigung und Lehrlingsausbildung in Österreich 2014-2015“ (2016), S. 139

 

The UK is a rare case among the EU countries of early school leaving being less prevalent among students born outside the country ...

Abgelaufen

„The UK is a rare case among the EU countries of early school leaving being less prevalent among students born outside the country (7.6 %) than those born in the UK (11.2 %).“

EU-Kommission (Hrsg.), „Education and Training Monitor 2016 – Country analysis“ (2016), S. 289

 

Work-based learning is promising pathway towards better employment outcomes for young people ...

Abgelaufen

„Evidence suggests that work-based learning can be a promising pathway towards better employment outcomes for young people.“

Viktória Kis, „Work-based Learning for Youth at Risk“ (2016), S. 10

 

Vocational training combined with work placements can improve employment, earnings and academic outcomes for young people ...

Abgelaufen

„A review of a diverse range of work experience programmes in the United States found that vocational training combined with work placements can improve employment, earnings and academic outcomes for young people.“

Viktória Kis, „Work-based Learning for Youth at Risk“ (2016), S. 10

 

Countries with a high share of youth in apprenticeships have lower rates of disconnected youth ...

Abgelaufen

„Countries with a high share of youth in apprenticeships have lower rates of disconnected youth and youth experiencing difficult transition to employment.“

Viktória Kis, „Work-based Learning for Youth at Risk“ (2016), S. 10

 

Initiatives to increase the number of apprenticeships ...

Abgelaufen

„Considering the high levels of youth unemployment in Europe, many recent initiatives attempt to increase the number of apprenticeships in several European countries with the aim to improve the labour market outcomes of young individuals.“

Univ.-Prof. Dr. Samuel Mühlemann, „The Cost and Benefits of Work-based Learning“ (2016), S. 6

 

Südkorea: A new group of vocational high schools, called Meister schools, was established in 2010 ...

Abgelaufen

„In order to enhance the attractiveness and status of vocational education among young Koreans, a new group of vocational high schools, called Meister schools, was established in 2010. Meister schools are modelled after the German method of training master craftspersons, with emphasis on learning a specific trade or craft that is in demand in the labour market rather than preparing for further academic progression. […] 92.3 % of the 2013 class of Meister graduates were employed in January 2014.“

OECD (Hrsg.), „Education Policy Outlook. Korea“ (2016), S. 4

 

In countries with lower level upper secondary tracks, such as Austria, Germany and Switzerland, around 90% of all young people aged 25-34 have completed an upper secondary degree ...

Abgelaufen

„In countries with lower level upper secondary tracks, such as Austria, Germany and Switzerland, around 90% of all young people aged 25-34 have completed an upper secondary degree, compared to only 82 % in Sweden.“

OECD (Hrsg.), „Investing in Youth: Sweden“ (2016), S. 137

 

Apprenticeships yield positive returns in the shape of good wages ...

Abgelaufen

„Empirical research suggests that apprenticeships yield positive returns in the shape of good wages and steady jobs. Apprenticeships may also be effective against early school leaving: they appeal to more practically-minded young people who may lack the motivation for much additional classroom-based learning, and reduce incentives to leave school for paid work.“

OECD (Hrsg.), „Society at a Glance 2016” (2016), S. 51

 

Utilising immigrants’ full skills is a challenge ...

Abgelaufen

„Experience from Canada and Switzerland shows that utilising immigrants’ full skills is a challenge, but that well-developed apprenticeship schemes help integration of low-skilled immigrants and their children.“

OECD (Hrsg.), „OECD Economic Surveys – Finland“ (2016), S. 38

 

High quality vocational education and apprenticeships ...

Abgelaufen

„High quality vocational education and apprenticeships have been found to be effective in building skills demanded by the labour market.“

OECD (Hrsg.), „Working Together: Skills and Labour Market Integration of Immigrants and their Children in Sweden“ (2016), S. 102

 

Die Länder mit dualer Berufsbildung ...

Abgelaufen

„Die Länder mit dualer Berufsbildung haben tatsächlich bessere Ergebnisse am Arbeitsmarkt. Mehr duale Berufsausbildung in einem Land führt zu weniger Jugendarbeitslosigkeit – auch in Österreich. Die Bundesländer mit vielen Lehranfängern im Alter von 15 bis 16 Jahren haben am wenigsten arbeitslose 20- bis 24-Jährige.“

Mag. Thomas Mayr, Geschäftsführer des Instituts für Bildungsforschung der Wirtschaft, Der Standard online am 2. November 2015

 

Der Übergang von der Ausbildung zur Arbeitswelt ...

Abgelaufen

„Der Übergang von der Ausbildung zur Arbeitswelt verläuft für Personen, die einen Abschluss der Sekundarstufe II oder einen postsekundären, nichttertiären Abschluss haben, in Österreich reibungsloser als in anderen OECD-Ländern, vor allem dank des Systems der Berufsbildung.“

OECD (Hrsg.), „Österreich – Ländernotiz –Bildung auf einen Blick: OECD-Indikatoren“ (2015), S. 5

 

Countries such as Austria, Germany and Switzerland ...

Abgelaufen

„Countries such as Austria, Germany and Switzerland have well-organised and highly successful vocational education and training (VET) systems with a clear emphasis on labour market prospects and the opportunities available.“

OECD (Hrsg.), „The ABC of Gender Equality in Education“ (2015), S. 107

 

Reducing unemployment risk ...

Abgelaufen

„The positive role of well institutionalized systems of vocational training on reducing unemployment risk and smothering the transition from school to work is confirmed by research, as for the case of the well-known German dual system combining education and apprentice on the workplace. For the same reasons, it also contributes in reducing the overall level of NEETs in the country.“

EU-Kommission (Hrsg.), „School-to-work transition of young individuals: what can the ELET and NEET indicators tell us?“ (2015), S. 11

 

Greater emphasis on vocational skills in upper-secondary education is positively related to numeracy skills ...

Abgelaufen

„Greater emphasis on vocational skills in upper-secondary education is positively related to numeracy skills for both less- and intermediate-educated adults.“

Dr. Jan Paul Heisig u. a., „Secondary Education Systems and the General Skills of Less- and Intermediate-educated Adults“. In: „Sociology of Education“, 2015, 88(3), S. 202

 

Meister schools in Südkorea ...

Abgelaufen

Südkorea: „Meister schools have achieved a 90 % employment rate, of which 98 % is full-time regular employment.“

OECD (Hrsg.), „OECD Skills Strategy Diagnostic Report Korea 2015“ (2015), S. 110

 

Korea’s 'work-study dual system' ...

Abgelaufen

„Korea’s 'work-study dual system', announced on 10 September 2013, is a work-based learning model based on Germany’s apprenticeship system. […] The dual system will reach 10 000 companies and create 70 000 apprentice positions by 2017.“

OECD (Hrsg.), „OECD Skills Strategy Diagnostic Report Korea 2015“ (2015), S. 111

 

Interest in vocational education and training (VET) programmes ...

Abgelaufen

„Many countries have recently renewed their interest in vocational education and training (VET) programmes, as these programmes are seen as effective in developing skills among those who would otherwise lack qualifications to ensure a smooth and successful transition into the labour market.“

OECD (Hrsg.), Education at a Glance 2015: OECD Indicators“ (2015), S. 311

 

Countries with well-established vocational and apprenticeship programmes ...

Abgelaufen

„Countries with well-established vocational and apprenticeship programmes have been more effective in holding the line on youth unemployment.“

OECD (Hrsg.), Education at a Glance 2015: OECD Indicators“ (2015), S. 311

 

Norway recently developed an apprenticeship system ...

Abgelaufen

„Norway does not have a tradition of apprenticeship, but recently developed an apprenticeship system successfully.“

OECD (Hrsg.), „OECD Skills Strategy Diagnostic Report Korea 2015“ (2015), S. 103

 

Plan to re-launch apprenticeship ...

Abgelaufen

Frankreich: „The government’s objective is to reach 500 000 apprentices by 2017. As set out in the plan to re-launch apprenticeship, a significant communication effort aimed at young people and companies has been undertaken to promote apprenticeships in private and public sectors.“

EU-Kommission (Hrsg.), „Education and Training Monitor 2015 - Country analysis“ (2015), S. 105

 

One of the most straightforward ways to ensure ...

Abgelaufen

„One of the most straightforward ways to ensure that skills acquired by students are relevant for the labour market is to carry out part of the training outside the school environment, for example in a real workplace within a company. Apprenticeships are the best known example to organise VET provision in this way.“

EU-Kommission (Hrsg.), „Education and Training Monitor 2015“ (2015), S. 65

 

High-quality routes to skilled employment for young people ...

Abgelaufen

„International research has emphasised dual systems of VET to be efficient and high-quality routes to skilled employment for young people not opting for higher education.“

Prof. Dr. Christian Helms Jørgensen, „Some boys’ problems in education –what is the role of VET?“ in „Journal of Vocational Education & Training“, 2015, Vol. 67, No. 1, S. 62

 

Interesse an unserer dualen Bildung ...

Abgelaufen

„The global economic crisis has sparked renewed interest in VET in OECD countries, as those countries with strong VET systems, notably Austria and Germany, have been relatively successful in maintaining stable employment rates among young people throughout the crisis.“

OECD (Hrsg.), „OECD Skills Outlook 2015“ (2015), S. 40

 

Lehrausbildung als Ausbildungsform mit den höchsten Raten an BildungsabbrecherInnen ...

Abgelaufen

„Im Vergleich der Ausbildungsformen dürfte sich – trotz aller Einschränkungen, die sich aus dem Vergleich zweier unterschiedlicher Datenbasen ergeben – die Lehrausbildung als jene mit den höchsten Raten an BildungsabbrecherInnen herauskristallisieren. Hier stehen einander 5,1% in der BHS, 6,5% in der AHS, 11,8% in der BMS und 16,6% im dualen System gegenüber.“

IHS (Hrsg.), „Abbruch und Schulversagen im österreichischen Bildungssystem“ (2014), S. 30

 

Rund 20-25 % der Befragten aus Akademikerhaushalten sowie von Eltern mit Matura stufen eine Lehre als ‚sehr interessant‘ ein ...

Abgelaufen

„Dass rund 20-25 % der Befragten aus Akademikerhaushalten sowie von Eltern mit Matura eine Lehre als ‚sehr interessant‘ und weitere rund 20 % als ‚überlegenswert‘ einstuften, ist bemerkenswert. Dies widerspricht gängigen Vorstellungen enger sozial konnotierter Bildungsaspirationen.“

ibw (Hrsg.), „Schul- und Ausbildungsabbrüche in der Sekundarstufe II in Oberösterreich“ (2014), S. 82

 

Großbritannien: The government has introduced interventions designed to make apprenticeships 'the country’s gold standard for vocational training' ...

Abgelaufen

Großbritannien: „In the UK, the government has introduced interventions designed to make apprenticeships 'the country’s gold standard for vocational training', with the aim of one in five of all 16–17 year-olds being in an apprenticeship by 2020.“

Eurofound (Hrsg.), „Mapping youth transitions in Europe“ (2014), S. 64

 

The apparent success of apprenticeship programmes ...

Abgelaufen

„The apparent success of apprenticeship programmes might arise in part from their cultivation of noncognitive skills. The attachment of a supervisor to an apprentice helps create non-cognitive skills in a version of the attachment bond between parent and child.“

Dr. Tim Kautz u. a., „Fostering and Measuring Skills: Improving Cognitive and Non-Cognitive Skills to Promote Lifetime Success“ (2014), S. 34

 

Workplace-oriented training can help youth attain development goals ...

Abgelaufen

„Workplace-oriented training can help youth attain development goals such as personal autonomy, efficacy, motivation, realism, optimism, and knowledge of vocations. It facilitates matching between workers and firms, and motivates adolescents to acquire relevant academic and noncognitive skills. […] Programmes that integrate school and work not only motivate students to learn relevant academic material but also integrate adolescents into the larger society and teach children the skills valued in the workplace and in society at large.“

Dr. Tim Kautz u. a., „Fostering and Measuring Skills: Improving Cognitive and Non-Cognitive Skills to Promote Lifetime Success“ (2014), S. 54

 

Großbritannien übernimmt von Österreich, Deutschland und der Schweiz das duale Bildungswesen ...

Abgelaufen

„The number of young people completing apprenticeships in the United Kingdom has risen. Between 2009 and 2012 there was an increase from 280,000 to 521,000 apprenticeship starts.“

McKinsey Center for Government (Hrsg.), „Education to Emploment: Getting Europe’s Youth into Work“ (2014), S. 75

 

Vocational degrees and apprenticeships highly effective in facilitating school-to-work transitions ...

Abgelaufen

„Vocational degrees and apprenticeships have been found to be highly effective in facilitating school-to-work transitions. […] They are particularly effective among the children of immigrants, especially in countries with high quality apprenticeships and vocational training and education (VET) systems such as Austria, Germany, and Switzerland.“

OECD (Hrsg.), „International Migration Outlook 2014“ (2014), S. 93

 

Österreichs Asset ...

Abgelaufen

„While all countries are looking at work-based learning to help engage youth who are at-risk of leaving school too early and without qualifications, the challenges in this area are bigger for emerging countries where few youth attend vocational schools and even fewer have access to apprenticeship training.“

Dr. Glenda Quintini u. a., „Same Same but Different: School-to-work Transitions in Emerging and Advanced Economies“ (2014), S. 4

 

Highquality vocational education pathways in upper secondary education can help engage youth who have become disaffected with academic education ...

Abgelaufen

„There is ample evidence suggesting that highquality vocational education pathways in upper secondary education can help engage youth who have become disaffected with academic education, improve graduation rates and ensure smooth transitions from school to work.“

Dr. Glenda Quintini u. a., „Same Same but Different: School-to-work Transitions in Emerging and Advanced Economies“ (2014), S. 26

 

Dual schooling systems and their good performance in terms of low youth unemployment in countries with a long tradition of apprenticeship systems ...

Abgelaufen

„Dual schooling systems combining class-based learning with work-based apprenticeships have received significant attention. This is partly because of the good performance in terms of low youth unemployment in countries with a long tradition of apprenticeship systems – notably Austria, Denmark, Germany and Switzerland – along with evidence that apprenticeship training helps make transitions from school to work smoother even for youth who are not subsequently retained by the firm providing the training.“

Dr. Glenda Quintini u. a., „Same Same but Different: School-to-work Transitions in Emerging and Advanced Economies“ (2014), S. 27

 

Keys in the success of apprenticeship programmes in dual-system countries ...

Abgelaufen

„The direct involvement of unions along with employers’ representatives and government has been key in the success of apprenticeship programmes in dual-system countries such as Germany.“

Dr. Glenda Quintini u. a., „Same Same but Different: School-to-work Transitions in Emerging and Advanced Economies“ (2014), S. 30

 

Britain’s success in expanding apprenticeship ...

Abgelaufen

„Britain’s success in expanding apprenticeship positions from about 150,000 in 2007 to over 850,000 in 2013 offers one example for how to create successful national and decentralized marketing initiatives.“

Univ.-Prof. Dr. Robert I. Lerman, „Expanding Apprenticeship Opportunities in the United States“ (2014), S. 4

 

Workplace training is an exceptionally effective means of vocational training ...

Abgelaufen

„Workplace training is an exceptionally effective means of vocational training.“

OECD (Hrsg.), „A Skills beyond School Review of Austria“ (2013), S. 8

 

Südkorea führt „Meister Schools“ ein ...

Abgelaufen

„Due to the strong bias against manual or technical work, employers in Korea are struggling to find talent for skilled trades. To attract more students for these roles, the Korean government started transforming a subset of existing vocational schools into Meister Schools in 2010.“

McKinsey (Hrsg.), „Education to employment: Designing a system that works“ (2012), S. 64

 

Duale Ausbildungsgänge haben sich als äußerst erfolgreich erwiesen ...

Abgelaufen

„Duale Ausbildungsgänge haben sich als äußerst erfolgreich erwiesen, wenn es darum geht, den Übergang junger Menschen in das Berufsleben zu erleichtern. Während der Krise ist es den Ländern, die traditionell über eine duale Ausbildung verfügen (Österreich und Deutschland), gelungen, einen Anstieg ihrer Jugendarbeitslosigkeit zu verhindern.“

Eurofound (Hrsg.), „Junge Menschen und NEETs in Europa: erste Ergebnisse“ (2011), S. 8

 

Highest rates of school completion for nations that operate vocational education programs ...

Abgelaufen

„The group of nations that operate vocational education programs as separate qualifications or tracks, including Germany, Austria, Denmark and the Netherlands, tend to have the highest rates of school completion.“

Univ.-Prof. Dr. Stephen Lamb, „Pathways to School Completion: An International Comparison“. In: Lamb u.a., „School Dropout and Completion“ (2011), S. 56

 

In Denmark, a new apprenticeship was introduced in 2006 ...

Abgelaufen

„In Denmark, a new apprenticeship was introduced in 2006 and is now part of the government’s strategy for reducing the number of early school leavers.“

Cedefop (Hrsg.), „Guiding at-risk youth through learning to work: Lessons from across Europe“ (2010), S. 123

 

Österreichs duales Schulsystem als Vorbild ...

Abgelaufen

„The value of apprenticeships is recognised across Europe and a number of countries are beginning to develop new (innovative) apprenticeship models/schemes, or are modernising existing apprenticeship systems.“

Cedefop (Hrsg.), „Guiding at-risk youth through learning to work: Lessons from across Europe“ (2010), S. 123

 

Apprenticeship schemes have been recently (re)introduced in Denmark, Estonia and Sweden ...

Noch nicht veröffentlicht Abgelaufen

„Apprenticeship schemes have been recently (re)introduced in Denmark, Estonia and Sweden.“

Cedefop (Hrsg.), „Guiding at-risk youth through learning to work: Lessons from across Europe“ (2010), S. 123