A- A A+
 
A- A A+

Anteil am BIP für den Elementarbereich ...

Abgelaufen

„Die OECD-Länder mit verfügbaren Daten investieren 0,9 % ihres BIP in Bildungsgänge im Elementarbereich. Zu den Ländern, die am meisten in diesen Bereich investieren, zählen Island (2 %), Norwegen (1,9 %) und Schweden (1,7 %).“
OECD (Hrsg.), Bildung auf einen Blick 2024 (2024), S. 272.
In Österreich erhält der Elementarbereich Mittel in Höhe von 0,8 % des BIP. (Quelle: OECD (Hrsg.), Bildung auf einen Blick 2024 (2024), Tabelle C2.1.)

Islands 15-Jährige mit Migrationshintergrund scheitern an einfachsten Texten ...

Noch nicht veröffentlicht Abgelaufen

„In Iceland, the educational outcomes of native-born children with migrant parents are concerning. Over half of these are low performers in the PISA exam, meaning they struggle to do tasks such as interpreting simple texts. […] The difference in PISA reading scores among those foreign-born who speak Icelandic at home and those who do not amounts to 81 points – the largest difference in the OECD.“
OECD (Hrsg.), Skills and Labour Market Integration of Immigrants and their Children in Iceland (2024), S. 9.

Islands 15-Jährige mit anderer Umgangssprache haben Leistungsrückstand von über 3 Jahren ...

Noch nicht veröffentlicht Abgelaufen

„The difference in PISA reading scores between those foreign-born who speak Icelandic at home and those who do not amounts to 81 points, or more than three years of schooling, the largest difference among all OECD countries.“
OECD (Hrsg.), Skills and Labour Market Integration of Immigrants and their Children in Iceland (2024), S. 15.

Training in Icelandic as a second language ranging from two to four years before pupils‘ transition to mainstream Icelandic courses ...

Noch nicht veröffentlicht Abgelaufen

„Pupils whose native language is not Icelandic are entitled to training in Icelandic as a second language with the objective of becoming actively bilingual participants in Icelandic society. This training ranges from two to four years before pupils‘ transition to mainstream Icelandic courses.“
OECD (Hrsg.), Skills and Labour Market Integration of Immigrants and their Children in Iceland (2024), S. 115.

Since 2019, Iceland has placed emphasis on improving the attraction of the teaching profession, with impressive results ...

Noch nicht veröffentlicht Abgelaufen

„Since 2019, Iceland has placed emphasis on improving the attraction of the teaching profession, with impressive results. Driven by the creation of new grants and internship opportunities, three times as many people graduated as teachers in 2022 compared with 2019 levels.“
OECD (Hrsg.), Skills and Labour Market Integration of Immigrants and their Children in Iceland (2024), S. 119.

The overall early leaving rate in Iceland was the highest in Europe in 2022 ...

Noch nicht veröffentlicht Abgelaufen

„The overall early leaving rate in Iceland, defined as the share of persons aged 18-24 who completed at most lower secondary education and are not in education or training, was the highest in Europe in 2022 at 16%, compared with an average of 9%.“
OECD (Hrsg.), Skills and Labour Market Integration of Immigrants and their Children in Iceland (2024), S. 121.
In Österreich waren es im Jahr 2022 8 %. (Quelle: Eurostat-Datenbank, Abfrage vom 17. Mai 2024.)

OECD- und EU-weit sinkt die Lesekompetenz 15-/16-jähriger Schüler/innen ...

Noch nicht veröffentlicht Abgelaufen

„OECD- und EU-weit sinkt die Lesekompetenz 15-/16-jähriger Schüler/innen. Zwischen 2018 und 2022 nimmt der OECD-Schnitt um 10 und der EU-Schnitt um 11 Punkte ab. Lediglich Japan weist mit einem Zugewinn von 12 Punkten im Vergleich zu 2018 eine signifikante Verbesserung auf. […] Den größten Punkterückgang im Vergleich zu 2018 weisen Island (–38 Punkte) und Finnland (–30 Punkte) auf. In Österreich zeigt sich keine signifikante Veränderung der Leseleistung im Vergleich zu 2018 (–4 Punkte).“
IQS (Hrsg.), PISA 2022. Kompetenzen in Mathematik, Lesen und Naturwissenschaft am Ende der Pflichtschulzeit im internationalen Vergleich (2023), S. 42.

Im Bereich der Lesekompetenz erzielen die Schüler/innen ohne Migrationshintergrund aus 23 der 28 OECD-/EU-Länder signifikant höhere Leistungen als Jugendliche mit Migrationshintergrund ...

Noch nicht veröffentlicht Abgelaufen

„Im Bereich der Lesekompetenz erzielen die Schüler/innen ohne Migrationshintergrund aus 23 der 28 OECD-/EU-Länder signifikant höhere Leistungen als Jugendliche mit Migrationshintergrund. Die größten Leistungsunterschiede finden sich in Finnland (–92), Schweden (–81), Deutschland (–67) und Island (–65).“
IQS (Hrsg.), PISA 2022. Kompetenzen in Mathematik, Lesen und Naturwissenschaft am Ende der Pflichtschulzeit im internationalen Vergleich (2023), S. 85.

Nichterwerbsquoten von jüngeren Erwachsenen mit einem berufsbildenden Abschluss in Island, Italien, Österreich, Portugal, der Slowakei, Spanien und Tschechien niedriger als derjenigen mit einem Bachelor- oder gleichwertigen Abschluss ...

Abgelaufen

„In Island, Italien, Österreich, Portugal, der Slowakei, Spanien und Tschechien sind die Nichterwerbsquoten von jüngeren Erwachsenen mit einem berufsbildenden Abschluss im Sekundarbereich II bzw. postsekundaren, nicht tertiären Bereich als höchster Qualifikation niedriger als die Nichterwerbsquoten derjenigen mit einem Bachelor- oder gleichwertigen Abschluss.“
OECD (Hrsg.), Bildung auf einen Blick 2023 (2023), S. 95.

Im Durchschnitt der OECD-Länder ist im Bereich FBBE (Anm.: FBBE = frühkindliche Bildung, Betreuung und Erziehung) für Kinder unter 3 Jahren 1 pädagogische Fachkraft für 9 Kinder zuständig ...

Abgelaufen

„Im Durchschnitt der OECD-Länder ist im Bereich FBBE (Anm.: FBBE = frühkindliche Bildung, Betreuung und Erziehung) für Kinder unter 3 Jahren 1 pädagogische Fachkraft für 9 Kinder zuständig, wobei die Bandbreite von 3 Kindern in Island bis zu 29 im Vereinigten Königreich reicht.“
OECD (Hrsg.), Bildung auf einen Blick 2023 (2023), S. 189.
Im OECD-Durchschnitt sind es 9,2 Kinder, in Österreich 9,5 Kinder. (Quelle: ibidem, Tab. B2.2; Stand 2021)

Staatliche Mittel im Bereich FBE (Anm.: FBE = frühkindliche Bildung und Erziehung) und im Primarbereich ...

Abgelaufen

„OECD-weit belaufen sich die für 3- bis 5-Jährige in FBE (Anm.: FBE = frühkindliche Bildung und Erziehung) und im Primarbereich aufgewandten staatlichen Mittel auf 0,6 % des BIP. Diese Bandbreite reicht von 0,3 % des BIP in Griechenland, Irland, Rumänien und der Türkei bis mindestens 1 % des BIP in Ländern wie Island und Norwegen.“
OECD (Hrsg.), Bildung auf einen Blick 2023 (2023), S. 193f.
In Österreich sind es 0,55 % des BIP. (Quelle: ibidem, Tab. B2.3; Stand 2020)

Anteil der Frühkindlichen Bildung und Erziehung an den öffentlichen Gesamtausgaben ...

Abgelaufen

„Im Durchschnitt der OECD-Länder mit verfügbaren Daten macht FBE [Frühkindliche Bildung und Erziehung] 1,6 % der öffentlichen Gesamtausgaben aus, wobei die Spanne von 0,3 % in Japan bis 3,6 % in Island reicht.“
OECD (Hrsg.), Bildung auf einen Blick 2023 (2023), S. 335.
In Österreich macht FBE 1,3 % der öffentlichen Gesamtausgaben aus. (Quelle: ibidem, Tab. C4.1)

Der durchschnittliche sozioökonomische Status der Schüler*innen ...

Abgelaufen

„Am höchsten ist der durchschnittliche sozioökonomische Status der Schüler*innen unter den teilnehmenden Ländern und Volkswirtschaften in Norwegen, Dänemark, Kanada, Australien und Island (in absteigender Reihenfolge ihres Mittelwerts auf dem ESCS-Index).“
OECD (Hrsg.), PISA 2022 Ergebnisse, Band I. Lernstände und Bildungsgerechtigkeit (2023), S. 121.
In Österreich liegt der durchschnittliche sozioökonomische Status der Schüler*innen nur knapp über dem OECD-Durchschnitt. (Quelle: OECD, PISA-2022-Datenbank, Table I.B1.4.2.)

Placing the responsibility for ECEC (Anm.: ECEC = Early Childhood Education and Care), pre-primary and primary education under one ministry (or agency) is increasingly common among OECD countries ...

Abgelaufen

„Placing the responsibility for ECEC (Anm.: ECEC = Early Childhood Education and Care), pre-primary and primary education under one ministry (or agency) is increasingly common among OECD countries, including Denmark, Iceland, Italy and Norway.“
OECD (Hrsg.), Finland’s Right to Learn Programme (2022), S. 6.

Less than one pedagogical support staff position for every twenty teachers in Austria, Belgium, Colombia and Italy, while Alberta (Canada), Chile, Iceland, New Zealand and Sweden employ more than two pedagogical support staff for every ten teachers ...

Noch nicht veröffentlicht Abgelaufen

„While Alberta (Canada), Chile, Iceland, New Zealand and Sweden employ more than two pedagogical support staff for every ten teachers, there is less than one pedagogical support staff position for every twenty teachers in Austria, Belgium, Colombia and Italy. In a number of school systems, the presence of pedagogical support staff has increased significantly over recent years, notably in the Czech Republic, Denmark, Finland, Sweden, and the Slovak Republic.“
Luka Boeskens, MSC, u. a., Not enough hours in the Day: Policies that shape teachers‘ use of time (2021), S. 71.

The unemployment rate of young adults aged 25–34 years with a vocational secondary or post-secondary non-tertiary qualification ...

Abgelaufen

„In Austria, Germany, Iceland, Norway, Sweden and Switzerland, the unemployment rate of young adults aged 25–34 years with a vocational secondary or post-secondary non-tertiary qualification is less than half that of people with a corresponding general qualification.“
UNESCO (Hrsg.), Non-state actors in education (2021), S. 182.

Iceland, Latvia, New Zealand, Finland and Denmark have the highest quality of childcare ...

Abgelaufen

„Iceland, Latvia, New Zealand, Finland and Denmark have the highest quality of childcare. Denmark, Finland and New Zealand combine a low children-to-staff ratio with high qualifications of caregivers to ensure that children get sufficient attention from trained personnel.“
UNICEF (Hrsg.), Where do rich countries stand on childcare? (2021), S. 8.

Krippen- und Kindergartenbesuch ...

Abgelaufen

„On average across OECD countries, one-third of 0- to 2-year-olds participate in out-of-home ECEC, rising to around 60 % in Belgium, Denmark, and Iceland. Participation rates increase with age, reaching 86 % for 3- to 5-year-olds on average across OECD countries, with complete participation (100 %) in several countries, e. g. Belgium, France, Israel, and the United Kingdom.“
OECD (Hrsg.), Is Childcare Affordable (Juni 2020), S. 1.
In Österreich besuchen 27,6 % der Unter-2-Jährigen eine Krippe (Quelle: Statistik Austria (Hrsg.), Bildung in Zahlen 2019/20. Schlüsselindikatoren und Analysen (2021), S. 151.) und 89,9 % der 3- bis 5-Jährigen einen Kindergarten (Quelle: OECD (Hrsg.), Bildung auf einen Blick 2021 (2021), Tabelle B2.1; Stand 2019).

Where mean performance declined and performance gaps widened ...

Abgelaufen

„Of the ten countries where reading performance declined over time, most witnessed the steepest declines among their weakest students. In particular, mean performance declined, and performance gaps widened, in Australia, Finland, Iceland, Korea, the Netherlands, the Slovak Republic and Sweden.“
OECD (Hrsg.), PISA in Focus 103 (Jänner 2020), S. 2.

Where performance remained stable over time among the highest-performing students, but performance declined among the lowest-performing students ...

Abgelaufen

„In Australia, Costa Rica, Finland, Iceland, Korea, the Netherlands, the Slovak Republic, Thailand and Sweden, performance remained stable over time among the highest-performing students, but performance declined among the lowest-performing students.“
OECD (Hrsg.), PISA in Focus 103 (Jänner 2020), S. 5.

Frühkindliche Bildung, Betreuung und Erziehung ...

Abgelaufen

„In vielen OECD-Ländern ist inzwischen die Teilnahme an FBBE-Angeboten (Anm.: FBBE = frühkindliche Bildung, Betreuung und Erziehung) ab 2 Jahren die Regel. 2018 nahmen im Durchschnitt der OECD-Länder 46 % der 2-Jährigen an FBBE-Angeboten teil. In Belgien, Dänemark, Island, der Republik Korea, Norwegen und Schweden sind es mindestens 80 %.“
OECD (Hrsg.), Bildung auf einen Blick 2020. OECD-Indikatoren (2020), S. 206.

Island: Only about 60 % of male and 40 % of female immigrants pass a secondary school examination ...

Abgelaufen

Island: „Only about 60 % of male and 40 % of female immigrants pass a secondary school examination, far less than in other European countries. In general, the dropout rates from secondary school are comparatively high in Iceland (around 30%).“
Univ.-Prof. Dr. Nils Buchholtz u. a., Equity, Equality and Diversity – Putting Educational Justice in the Nordic Model to a Test. In: Dr. Tove Stjern Frønes u. a., Equity, Equality and Diversity in the Nordic Model of Education (2020), S. 30.

Island: The gap in reading performance between immigrant students and non-immigrant students in PISA is large ...

Abgelaufen

„Since Iceland is in the group of countries where immigrants are either highly skilled or come from high-income countries, socio-economic background is less a factor in immigrant children’s school performance, and its impact has even been decreasing in recent years. However, the gap in reading performance between immigrant students and non-immigrant students in the PISA is large.“
Univ.-Prof. Dr. Nils Buchholtz u. a., Equity, Equality and Diversity – Putting Educational Justice in the Nordic Model to a Test. In: Dr. Tove Stjern Frønes u. a., Equity, Equality and Diversity in the Nordic Model of Education (2020), S. 30.

Finland currently has only a small proportion of immigrant students in education, like Iceland ...

Abgelaufen

„At 5.8 %, Finland currently has only a small proportion of immigrant students in education, like Iceland. Since immigrants from the former Soviet Union tend to be better educated than the average population, Finland has, in recent years, been able to demonstrate how well minority language students are integrated in the education system.“
Univ.-Prof. Dr. Nils Buchholtz u. a., Equity, Equality and Diversity – Putting Educational Justice in the Nordic Model to a Test. In: Dr. Tove Stjern Frønes u. a., Equity, Equality and Diversity in the Nordic Model of Education (2020), S. 31.